Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

216 inlägg • Sida 2 av 15
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

crjs (trådstartaren)

#16 » 22:55:59, 29-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Se till att tallriken är baktung. :thumme:


Tror de är sletna så att den tjocka delen är bak.. Men värt att kolla :thumme:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91



crjs (trådstartaren)

#17 » 19:49:04, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju inte bara haft problem med den, utan har hunnit med en hel del olika jobb med den också :grin: Här är några... :grin:

Håller på och skall göra om hela trädgården, då den skall jämnas ut i två delar och anläggas två stödmurar då jag tröttnat på att klippa gräset där när det lutar och har sig.. :???:
Började med att hugga ner en vildvuxen syrenhäck.. Blev en jäkla massa grenar och bröte så det blev att inhandla en grip :smile: Som jag även skall ha och lägga sten med är tanken.. Får se om inte där blir kompleterat med en rototilt med.. Men får bli efter vintern..
Vart ju en fröjd att köra undan skiten med gripen..

Bild
Bild
Bild

Blev ju dock en del stubbar och annat som skulle bort samt att jag skall plocka upp en hel del sten i markerna till murarna som jag skall bygga.. Så då fick de även bli en tjälkrok :mrgreen: Får ordna fram en bild på den..
Blev först lite grov jobb med tjälkroken och sedan tog jag tandskopan och drog bort de sista rötterna... Mycket smidigt måste jag säga.. :grin:
Bild
Bild

Smög sig även med en bild när jag letade efter orsaken till att det trycker upp vatten i gräsmattan på vintern och våren.. Gött med egen gropagris på gården.. :grin:
Samt så fick man ju användning för kabelskopan lite.. :grin:

Bild



När jag gjorde om gårdsplanen för några årsen så blev där en stor jäkla jord hög som kom väl till pass nu när jag skall göra om trädgården.. Har kört jord i dagar.... :smile:
Man tycker skopan e hyffsat stor men det e verkligen inte mycket där rymms när man väl skall börja beta av en större hög... Men tillslut vart den väck och man kunde plana ut området.. Ett av nyförvärven syns i bakgrunden.. Skall blästras en hel del här så en 7m3 kompressor kommer väl tillpass.. :cool:

Bild
Bild

18 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Antevante

#18 » 08:18:16, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med lite grävarbilder! Bra komplement till mekbilderna. Härligt med lite sommarbilder :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

crjs (trådstartaren)

#19 » 10:03:05, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Kul med lite grävarbilder! Bra komplement till mekbilderna. Härligt med lite sommarbilder :thummar:



Ja det är ju lite kul med sånt som inte bara är sönder :mrgreen: Men man är ju som vanligt för dålig med att ta kort..

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#20 » 10:22:58, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog med sommarbilder och annat roligt och tillbaks till krångel och problemlösning... :cool:

I ungefär samma veva som läckaget va fixat så stod jag på steget in till maskinen när jag titta ner och fick syn på denna nätta lilla sprick.. :???: Hade då kört vedsäckar hela dagen..
Tror inte de hade hållt speciellt länge till... Där va sprucket hela vägen runt som man ser på bilderna, både ovan och undersida. Det va bara utsidan som höll ihop de.. :uupps:

Såg inte hur illa det va för att där va massa fett och annat som skymde de först. Men när man fick rent de så va de ingen vacker syn.. Troligtvis har de dock varit så ett tag och jag har missat de. Va en färgflaga som jag tyckte lossat lite knepigt som gjorde att jag såg de..

Bild
Bild
Bild
Bild



Funderade först på att ta loss lastarn, men misstänker att tapparna sitter ganska bra..

Fundera på om inte man kan gänga i en bult eller nått då de är gängade, leta tag i en hålcylinder som man kan använda och "dra" ut de.. Eller om man bygger någon form av avdragare... Bra ideer mottages gärna :grin:
Då jag tänker byta ut tapparna, bussningar och ledlagerna på cylindrarna där i framtiden, fick med ett helt gäng nya ledlagarer till maskinen när jag köpte den och lika bra att byta tills de tar slut.

Bild
Bild
Bild



Inte mycket att välja på mer än att ställa maskinen och börja på med att borra ändarna på sprickan och sedan fogbreda så gott man kunde.. Sedan bränna på med svetsen.. Blev vanliga ok 48 där, vet inte om man skulle användt något annat??

Skall ta ett kort på det färdiga resultatet sen.. Har hållt bra dock och inga tendenser till nya sprickor där trots flera dagars lastar körning,
har provat både med magnetpulver provning och penetrant.. Utan att hitta något! :smile: Bra när man kan nyttja sina vardags arbetsgrejer ibland :grin:


Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#21 » 12:12:48, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod och funderade på om jag skulle ta tag i att byta packboxen på kraftuttagsaxeln på traktorn, men vart inte så sugen på att tömma den på olja för att göra jobbet..

Läste någonstans om någon som ställde den i kraftig lutning.. Så när man ändå höll på och bökade o marken där jordhögen låg så kan man ju gräva sig ett hål med.. :smile:

Gick smidigt som bara den att byta packboxen utan att det rann ut nått hehe... Hur skall man kunna va utan grävare.. :mrgreen:


Bild

31 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Danne-74

#22 » 09:56:03, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt inlägg!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Danne-74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:46, 15-01-2017
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 800t -81

crjs (trådstartaren)

#23 » 20:55:59, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danne-74 skrev:Trevligt inlägg!


:thumme: Tack
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs (trådstartaren)

#24 » 21:27:27, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag skulle ge den en rejäl tvätt efter jag kört klart jordhögen här nu för någon vecka sedan... När jag står där och tvättar som bäst så när jag kommer till elegantleden så trillar helt plötsligt något ner i marken...

Visar sig att de var kontramuttern till tappen mellan bommen och elegantleden som lossa.. En jäkla tur att den inte hade gjort de när man grävde för då hade den varit borta för alltid...
Dock vart glädjen kort då det verkar som gängorna är slut på tappen.. :ohnej: Där är inte färdigtvättat om någon undrar.. Skvätte så jäkla mycket fett bara när man körde så får bli att skrapa bort de värsta och på med tvätten igen.... :mrgreen:

Bild
Bild



När jag ändå var där så kände jag på resten av tapparna runt leden och de va lösa de andra två med... :???:

Bild
Bild

När jag står där och funderar på om man skall byta ut den mot en ny tapp eller expander, samt irreterar mig över de extremt fula lagningarna av stickan så ser jag ytterligare mer jobb... :???:

Som man kan se på bilderna så är där härliga sprickor i elegantleden på två ställen..vad jag vet nu... Så där blir det att plocka av stickan och ta bort leden så man kommer åt att slipa ur sprickorna riktigt och laga de.. Tänkte göra stabilare samt snyggare lagningar av stickans infästning med..

Är ungefär där jag är nu.... Inte riktigt funderat ut hur jag skall göra smidigast när jag skall dela den och dra ur tapparna... :???:

Misstänker att de sitter rejält.. Har tittat på 30T hålcylindrar ihop med ett litet hydraulaggregat men vet inte om de räcker?
Tänkte då svetsa fast en gängstång eller liknande i tappen och sedan dra ut den ihop med någon fixtur av nått slag som de får bli att bygga efter respektive tapp..

Nästa problem är hur fasen jag skall hantera stickan smidigast.. Sålde ju dessvärre traktorn med lastare.. :sad: Fundera lite på om man skall köpa en truck.. :grin: Eller om man skall göra det enkelt och helt enkelt lägga ner stickan på sj pallar och sedan dra den med hjälp av pallyftarn..
Varit lite inne på att bygga en bockkran med då där finns en del H balk liggandes och köra med en vanlig talja.. Som sagt funderingarna är en del.... :smile:



Det ända som är säkert är att det står still med grävandet för tillfället tills detta är löst..... Isär måste det på ett eller annat vis..

Alla funderingar mottages tacksamt :grin:




Här ser man härligheten.....

Bild

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

fredrikolofsson

#25 » 18:03:08, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar lägga stickan på pallar plugga slangarna sen är det bara att köra bort maskinen från stickan det går fin!

1 person gillar det här inlägget.
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

crjs (trådstartaren)

#26 » 17:47:22, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredrikolofsson skrev:Jag brukar lägga stickan på pallar plugga slangarna sen är det bara att köra bort maskinen från stickan det går fin!


Det lutar åt att de får bli så.. :smile: Ger sig hur tapparna sitter sen med... Lär väl vara halvägs till ett psykbryt när man e klar.. :mrgreen:
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

63an

#27 » 18:58:43, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läst om tråden å endera köpte du den för att priset var till skänks eller så måtte du haft AGAs svetsglasögon på nosen, hur som så blir de tunga jobb framöver att verkställa :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

texas5020

#28 » 22:50:16, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappt mer än ett dagsverk för Ja-Bond77... Börja i en ände du och ta det vartefter så kommer du i mål så småningom, tur att du inte behöver den i produktion ! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

fredrikolofsson

#29 » 22:58:45, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte lova något men är det fett runt tapparna som på den vågräta tappen i eleganten brukar dom inte sitta hårt ofta har dom rört på sig innan. Dom som är torra kan ju dock sitta lite .
fredrikolofsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:31:17, 01-12-2008
Ort: Mönsterås
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5480
Zetor Forterra 140 Hsx
Volvo Ec 25
Volvo Bm 6300 ec10
Volvo L25F
FMG 250-90
Ösa 250-89
BM350
Bm victor
Ferguson FE35
Bm Teddy
Bm 35
Fordson Höglund
David Brown 880
Ferguson Ted 20
Claas Rollant 355 Uniwrap
Clas Dominator 38

crjs (trådstartaren)

#30 » 23:06:39, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Läst om tråden å endera köpte du den för att priset var till skänks eller så måtte du haft AGAs svetsglasögon på nosen, hur som så blir de tunga jobb framöver att verkställa :vissla:


De måste nog ha varit glasögonen... Synade den hyfsat innan, glapp mm lider/led den inte utav 8xxxh vid inköp så inte var den direkt till skänks heller.. :mrgreen: Helt klart är där en del trevliga timmar i verkstan framöver..
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se