Sida 13 av 15

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 11:32:31, 06-12-2021
av crjs
rospigg skrev:Jag har följt din tråd om din Finska straffånge från första dagen, och nu känner jag att jag måste ge dig "cred" som det tydligen heter i innekretsarna!
Fina bilder med bra och beskrivande text. :thummar:


Tackar :grin: Alltid kul att höra att någon finner ens tråd intressant :grin:
Den är lite som ett bollplank för en själv och som bonus så delar man med sig av lite utmaningar man stöter på :mrgreen:

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 17:11:38, 14-01-2022
av crjs
Dags för en liten uppdatering..

Haft nere den främre gaspedalen för att se om där är något som kärvar. Då man får hjälpa den lite med foten för att få ner tomgåmgen det sista.
Kan inte hitta något fel och allt är smort och löper lätt..

Bild
Bild

Plåten under gaspedalen fick smaka på blästern och lite ny färg..

Bild

Skall plocka ner den andra gaspedalen med och se om där är något där. För fenomenet kom efter tvätt.
När jag tar ner den andra så kommer jag ta loss gasvajern helt också och fylla höljet med någon tunnflytande olja så den löper lätt...


Tog tag i läckaget vid värmepaketet, visade sig vara reglerventilen som läckte. Så där införskaffades en ny.
Samt byte av slangar runt om kring då de äldre var stenhårda.. Så nu är där tätt :grin:

Bild

När man ändå var på läckage jakt så fick dieselpumpen sig en omgång nya tätningar den med. Så nu är där så torrt och fint. Läckte i genomföring till gasaxeln.
Efter den va nere så fick jag skruva ner tomgångsskruven en del då tomgången låg högre... Plockade först ned den och dubbelkollade så allt kom tillbaka på samma sätt, det sitter exakt så som när den plockades ned. Så frågan är vad som kan ha gjort att tomgången höjdes??

Bild
Bild
Bild


De o-ringarna hade gjort sitt
Bild

Plockat ner och blästrat samt skall byta bakljusen med. Åter står att få på grund färg och lite toplack. Sedan återmontera..

Bild

Hittar jag lite tid en dag här så skall jag lacka alla plåtdelar inne ifrån hytten som jag plockat ut, då de är blästrade.
Sen blir det att ge sig på stödbenen!

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 18:39:00, 14-01-2022
av JPEG
Har hänt flera att det blir fel ändå. Kolla den här tråden där samma problem inträffade.
JPEG @ [Traktorer] Läckande insprutningspump - MF 135


Eddit:Länken justerad.

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 21:18:55, 14-01-2022
av crjs
JPEG skrev:Har hänt flera att det blir fel ändå. Kolla den här tråden där samma problem inträffade.
Luft och ryckig styrning


Nu är jag nog inte helt med på vilket fel? Tråden pratar om luft i hydraulik systemet? :grin:

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 22:20:36, 14-01-2022
av JPEG
Ja det förstår jag. Det var inte den jag länkade till, men kom inte på hur man gör med länkningen, så kopierar in igen...

JPEG @ [Traktorer] Läckande insprutningspump - MF 135

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 22:47:09, 14-01-2022
av crjs
Får bli att ta en extra kik på det! Tack :grin:

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 20:09:36, 24-01-2022
av crjs
Fått på grund på alla smådelarna, skall blästra och lacka lite mer smått innan jag drar på topplack. Hänger en hel drös inne i skåpet..

Bild

Har även gett mig på stödbenen. Skall fixa lite nya förstärkningar samt snygga till de med lite blästring och ny färg.
Syns på bilderna hur de har varit där och lappat och lagat en gång i tiden... Ser mer eller mindre för j'''igt ut.. Så det får bli att fixas till. :grin:

Vänstra sidan var det i princip bara att skruva loss allt och knack ur tapparna...Eller tja nästan... Kommer till "nästan" biten sen..


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Höger sida har förmodligen aldrig varit demonterad.. För bultarna till skyddsplåten rök av..

Den nedre tappen på hydraulkolven börja det jävlas i princip direkt.. Saxsprinten satt stenhårt, så den högg jag av.
Tappen gick att slå fram och tillbaka lite, men när den var helt inne i ena fästörat satt den rejält fast.. När jag slagit mig själv på näven 3 gånger med släggan gick jag in.. :hotar2:

Blev att ta fram hålcylindern och svetsa fast en mutter så att man kunde dra ur den.. Har bara rostfria muttrar i den storleken, så får svetsa med 309 Mol pinnar.
Men de är en fröjd att svetsa med, håller jäkligt bra med tanke på kraften man ut sätter det för.
Så sen kröp den så snällt ut.. :grin:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Sätter pluggar både på cylindern och slangarna, så är det ju fritt fram att kör med maskinen utan risk för läckage..
Har en hög olika liggandes, men just här var det ju naturligtvis tum gängor, så det blev att införskaffa fler...

Bild
Bild


Hit har man kommit nu... Det är här som "nästan" biten kom in.. Naturligvis sitter båda tapparna stenhårt..
Gissar att det blir att värma utav helsike, för jag kommer inte in med hålcylindern och dra ut det. Är även tajt att kapa av stoppet på andra sidan och dra ut de åt andra hållet.. Kommer de inte med värme så får jag överväga att slipa bort stoppen... Svårt att komma åt och svetsa med muttern med. Får i så fall fasa av den alt svetsa i mitten...
Får se vad man väljer... Tror jag marinerar den tanken lite och ger mig på stödbenen så länge.. :smile:

Bild

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 21:06:17, 24-01-2022
av Hymas 89
Oj oj, vilket jobb vilken energi och intresse som krävs för att orka genomföra reparationen på denna nivå.

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 21:17:17, 24-01-2022
av Sparrow
Varför behöver du ta bort stödbenscylindern, är det glapp i lagringen?

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 22:04:57, 24-01-2022
av crjs
Hymas 89 skrev:Oj oj, vilket jobb vilken energi och intresse som krävs för att orka genomföra reparationen på denna nivå.


Både energin och intresset dalar emellan åt.. Men då får man ge sig på nått annat.. Så kommer den tillbaka :smile:
Än så länge ialla fall..

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 22:08:28, 24-01-2022
av crjs
Sparrow skrev:Varför behöver du ta bort stödbenscylindern, är det glapp i lagringen?


Vill kunna blästra cylindern riktigt, komma åt att måla bakom den. Så den får vackert komma bort... Skall ju lackeras sen med..Där är faktiskt inget glapp alls i någon av lederna..Sen så vill jag ha stödbenen lösa för att kunna rotera de när jag skall svetsa de.. :grin:

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 22:35:23, 24-01-2022
av Sparrow
Är väl bara att lyfta upp den så kommer du ju åt att både blästra o lacka.

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 23:12:12, 24-01-2022
av crjs
Sparrow skrev:Är väl bara att lyfta upp den så kommer du ju åt att både blästra o lacka.


Det går att göra så, men då har jag blästermedel överallt. Samt att jag måste maskera hela maskinen när det skall lackeras... Även svårt att undvika att ledlagret fylls med blästermedel.
Ser det som enklare att lossa cylindern, även om det innebär en del jobb att få loss de.. Skadar inte heller att få lossat grejerna. Kan ju komma en dag när jag behöver ha loss de och då underlättar de om de har varit loss.

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 19:26:44, 29-01-2022
av crjs
Halva segern vunnen! Prova med bilmaskinen, då kröp en av tapparna ur. Hållt på och smörja där lite då och då.. Har säkert hjälpt lite.

Andra sidan flyttade dock inte på sig en ända mm.. Så får prova att värma där..

Bild
Bild
Bild

Re: Vammas Magnum -91 "Den finska straffången"

InläggPostat: 14:31:59, 02-02-2022
av crjs
Då har den andra tappen också krupit ur...

Kom på att jag kunde ju borra igenom tappen och sedan dela tappen i två delar med tigersågen..
Så det blev en del borrande och modifierande av borr. Har borr till mer än en livslängd...
Köpte ett maskinskåp och där ingick en rejält stor mängd helt nyslipade eller nya borr så har gott om de att offra för olika ändamål..

Tycker jag borrade hyfsat rakt för att vara helt på frihand :mrgreen:

Bild
Bild
Bild
Bild


När jag står där och borrar så kommer jag på de att jag ju lika väl kan svarva till en tapp och slå i hålet. På så vis slipper jag slipa till ett tigersågblad och bekymmret med att "kapa" lagom.. Tog den ena tappen som ändå skulle bytas och svarva ner den.

Detta löste ju även bekymmret med att muttern som jag brukar svetsa fast i tapparna var förstor för att svetsas direkt i tappen..

Så det fick bli att slipa bort fästöronen på tappen och rigga upp hålcylindern... Den kan förmodligen vara en av ens bättre investeringar.. Har räddat många demonteringar och även monteringar..

Bild
Bild
Bild
Bild

Där krävdes rejält med tryck för att den skulle släppa, men sen släpte den med en jäkla smäll!
Får rigga om halvvägs ungefär pga att röret som agerar distans inte räcker, men det är snabbt gjort..

Bild
Bild

Så nu skall delarna tvättas och sedan blir det att byta ut bitar där de har varit och lagat tidigare, samt så kommer jag nog förstärka de lite.
Där sitter ju idag "avtagbara" halkskydd till stödbenen.. Eller de var en gång i tiden avtagbara. Någon har svetsat fast de.. Tänkte göra nya.
Frågan är om själva "halk" delen är av hardox eller nått liknande??