Har kört här under hösten med den nyrenoverade D42-motorn i min 616B och allt har funkat fint.
Gick att få igång även vid -8 grader utan någon sorts förvärmning.
Men nu här i veckan blev det stopp. Startade motorn en morgon och lät den gå lite på tomgång för att värma upp den.
Motorn gick väl i 5-10 minuter helt bra men sen började den tappa varv och svarade inte på gas för att sen stanna helt.
Sen dess har den inte gått att få i gång den. Starten snurrar fint och det finns ork i batterierna men startar gör den inte.
Tanken är nästan full, skruvade loss bränslerör lite här och var och försökte starta för att se om det kommer bränsle:
vid insprutaren, före och efter bränslefiltrarna. Ingen diesel nånstans.
Plockade också bort matarpump (membrantyp, i blocket) men blev inte så klok på den. Hur kan man testa att den funkar?
Det gick att blåsa igenom den i en riktning men inte i den andra. Försökte täppa till in- och utgång och pumpa men kunde inte konstatera större under- eller övertryck..
Såg lite trångt ut att börja lossa insugsröret från tanken. Tror inte att det fanns nån slamavskiljare i slangen som kan ev. finnas i några maskiner.
Vatten nånstans mellan tank och matarpump som frysit igen? Eller är det matarpumpen som kärvar? Är det vanligt?