Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Traktorgrävaren inreggad eller ej

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Fredrik O (trådstartaren)

#1 » 11:55:34, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har en EL70C traktorgrävare.
Grävaren används i huvudsak som "gårdsmaskin" och inte till externa jobb.
Kan dock vara bra att kunna köra kortare sträckor på allmän väg.
Grävaren är inregistrerad men har haft körförbud sedan 2013 och flera ägare tillbaka.
Körförbud p.g.a utebliven besiktning.
Grävaren är även avställd.

I kontakt med försäkringsbolaget fick jag informationen att den endast gick att trafikförsäkra och inte "ansvarsförsäkra" då den hade körförbud.

Stämmer detta?
Måste man avregistrera den (skrota?) för att kunna försäkra den som motorredskap?
Finns det någon fördel att ha den inregistrerad påställd och besiktigad?

Vår L70 hjullastare har aldrig varit inreggad och är inga problem att försäkra.
Dessutom vad jag förstår helt OK att köra på allmän väg.

Mvh
Fredrik
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.



Björn.O

#2 » 12:18:49, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter konstigt. Det borde väl bara vara att plocka bort regplåten, hänga på en lgfskylt och försäkra den på sitt serienr. Jag kan ju inte tänka mej att försäkringsbolaget har ett register som ser att just denna EL70C ska vara reggad.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

CountyBruff

#3 » 12:31:47, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorredskap Konstruerade att köras fortare än 30 km/h skall väl registreras?
( Äger inte så moderna maskiner.)

1 person gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Bygert

#4 » 12:35:45, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två sorters motorredskap - en grävlastare är det - klass I och klass II. skillnaden är maxhastigheten, Klass I får körasi högst 50 (men kan iofs gå fortare) men II måste vara konstruerade för högst 30.

Eftersom grävaren det handlar om här är registrerad så är det klass I. Och då är det besiktning som gäller, annars blir det körförbud. Att bygga om den till strypt till 30 är knappast att tänka på. Ska man ta den ur registret annars lär man övertyga om att den skrotats vilket inte blir lätt om den inte faktiskt skrotats. Tar man bort skylten och kör i högst 30 så går det ju naturligtvis bra tills något händer. Men skulle man krocka med den i det läget så kan man ju utgå från att man sitter djupare i skiten än man kan föreställa sig. Att försäkringen skulle gälla kan man ju bara glömma t ex. Det blir ju också aktuellt med diverse brott.

Ska man använda maskinen och i synnerhet om man får för sig att göra nåt hos nån annan så behöver man tre besiktningar, väg, maskin och brand. Visst, det kostar en del, drygt tre tusen vad jag minns. Och man kan ju få ett beting att fixa till ett och annat. Fast det har sina poänger också, det kommer en trevlig man från SMP (man kan välja andra) och går igenom maskinen så risken för haverier minskar. Man kommer sig för med att laga diverse rappel som man annars tänker att det tar man sen. Och man är garderad, skulle något gå galet så kan man tro att försäkringarna gäller och att man inte får en massa elände.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fredrik O (trådstartaren)

#5 » 12:55:31, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det finns två sorters motorredskap - en grävlastare är det - klass I och klass II. skillnaden är maxhastigheten, Klass I får körasi högst 50 (men kan iofs gå fortare) men II måste vara konstruerade för högst 30.

Eftersom grävaren det handlar om här är registrerad så är det klass I. Och då är det besiktning som gäller, annars blir det körförbud. Att bygga om den till strypt till 30 är knappast att tänka på. Ska man ta den ur registret annars lär man övertyga om att den skrotats vilket inte blir lätt om den inte faktiskt skrotats. Tar man bort skylten och kör i högst 30 så går det ju naturligtvis bra tills något händer. Men skulle man krocka med den i det läget så kan man ju utgå från att man sitter djupare i skiten än man kan föreställa sig. Att försäkringen skulle gälla kan man ju bara glömma t ex. Det blir ju också aktuellt med diverse brott.

Ska man använda maskinen och i synnerhet om man får för sig att göra nåt hos nån annan så behöver man tre besiktningar, väg, maskin och brand. Visst, det kostar en del, drygt tre tusen vad jag minns. Och man kan ju få ett beting att fixa till ett och annat. Fast det har sina poänger också, det kommer en trevlig man från SMP (man kan välja andra) och går igenom maskinen så risken för haverier minskar. Man kommer sig för med att laga diverse rappel som man annars tänker att det tar man sen. Och man är garderad, skulle något gå galet så kan man tro att försäkringarna gäller och att man inte får en massa elände.


Tack för kloka svar!

Är det SMP (eller deras kolleger i branschen) som gör "alla tre besiktningarna (Väg, maskin, brand)"?..eller är det Bilprovningen som besiktigar väg?

Konstigt nog kunde försäkringsbolaget trafikförsäkra trots körförbud men inte ansvarsförsäkra. med ansvarsförsäkring menar jag en försäkring som skyddar en i händelse av att man med grävaren skadar person eller egendom.

Är lite undrande till om verkligen alla halvgamla traktorgrävare som inte längre går i yrkesmässig ordinarie trafik besiktigas årligen?
Fredrik O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:04, 06-01-2008
Ort: Trelleborg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hobbymaskin, EL70C 1996 med Cummins motor.

Björn.O

#6 » 12:56:04, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
Eftersom grävaren det handlar om här är registrerad så är det klass I. Och då är det besiktning som gäller, annars blir det körförbud. Att bygga om den till strypt till 30 är knappast att tänka på. Ska man ta den ur registret annars lär man övertyga om att den skrotats vilket inte blir lätt om den inte faktiskt skrotats. Tar man bort skylten och kör i högst 30 så går det ju naturligtvis bra tills något händer. Men skulle man krocka med den i det läget så kan man ju utgå från att man sitter djupare i skiten än man kan föreställa sig. Att försäkringen skulle gälla kan man ju bara glömma t ex. Det blir ju också aktuellt med diverse brott.


Det är ju precis samma maskin som dom oreggade. Och hur skulle nån kunna veta att maskinen ska vara reggad om man krockar ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Bygert

#7 » 13:08:35, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik O skrev:
Tack för kloka svar!

Är det SMP (eller deras kolleger i branschen) som gör "alla tre besiktningarna (Väg, maskin, brand)"?..eller är det Bilprovningen som besiktigar väg?

Konstigt nog kunde försäkringsbolaget trafikförsäkra trots körförbud men inte ansvarsförsäkra. med ansvarsförsäkring menar jag en försäkring som skyddar en i händelse av att man med grävaren skadar person eller egendom.

Är lite undrande till om verkligen alla halvgamla traktorgrävare som inte längre går i yrkesmässig ordinarie trafik besiktigas årligen?


SMP fixar allt. somligt ska göras årligen +- två månader, man kan alltså besiktiga var 14:e månad. Trafik tror jag det är som är vartannat år.

Försäkringsbolagen är skyldiga att trafikförsäkra, de kan inte neka det.

Äldre 30 km maskiner som inte är registrerade och kanske mest tuffar runt på en gård är nog inte så ofta besiktade, där är det ju maskin och brand som kan vara aktuellt. Klass I är nog oftare besiktade och skall man in på nån slags arbetsplats kan man nog glömma att bli insläppt om inte skylten är på plats.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#8 » 13:13:38, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Det är ju precis samma maskin som dom oreggade. Och hur skulle nån kunna veta att maskinen ska vara reggad om man krockar ?


Det är definitivt INTE samma maskiner. De som är reggade har annan utväxling så de kan gå fortare. Vad gäller just EL 70 vet jag inte ens om den finns i 30 version, stor risk att dra misstankar till sig alltså. Hur som kan man säkert utgå från att om det blir en allvarligare olycka så kommer både försäkringsbolag och polis att vara intresserade av att kontrollera maskinen. Och utfaller den kontrollen så att maskinen egentligen är en klass I maskin men inte hanterats som en sån, tja, då ligger man pyrt till.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Björn.O

#9 » 13:31:21, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK jag säger inte att du har fel, du verkar kunnig på detta. Jag gillar dock att hitta kryphål.
Om resonemanget ska hålla så ska det alltså finnas nåt register som kopplar ihop maskinens serienr med om den ska vara reggad eller ej. Detta tvivlar jag på att det finns.

Utväxling skiljer nog inte men det har iallafall på hjullastarna förekommit div olika fartbegränsande konstruktioner. Dessa är väl bortplockade på 99% av alla LGF maskiner.
Jag kan köpa att det blir tal om att maskinen har gått för fort vid eventuell olycka, men har svårt att tänka mej att dom kan se att maskinen har varit reggad.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Bygert

#10 » 13:50:21, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:OK jag säger inte att du har fel, du verkar kunnig på detta. Jag gillar dock att hitta kryphål.
Om resonemanget ska hålla så ska det alltså finnas nåt register som kopplar ihop maskinens serienr med om den ska vara reggad eller ej. Detta tvivlar jag på att det finns.

Utväxling skiljer nog inte men det har iallafall på hjullastarna förekommit div olika fartbegränsande konstruktioner. Dessa är väl bortplockade på 99% av alla LGF maskiner.
Jag kan köpa att det blir tal om att maskinen har gått för fort vid eventuell olycka, men har svårt att tänka mej att dom kan se att maskinen har varit reggad.


Det finns ju flera sätt att kolla detta. Enklaste är ju att kolla hur det ser ut på ägaren, om denne är eller har varit registrerad som ägare på en likadan maskin är det ju rätt misstänkt om det sen sker en krock med en likadan som man försöker påstå inte är registreringspliktig. Bara att kolla tillverkningsnummer i bilregistret och på maskinen, så var det klart.

Ett annan enkel koll är ju att provköra maskinen om den är körbar. Går den då nämnvärt fortare än 30 så är det problem och det oavsett om den varit registrerad innan eller inte.

Sen kan man ju också begära uppgifter från tillverkaren. EL 70 ser ut att ha sålts i 30 version på vissa marknader. När det gäller EL 70 C står det inget åt det hållet där jag läser men uteslutet att det finns nån 30 maskin är det väl inte. Att det däremot skulle ha sålts nån sån i Sverige, det håller jag för helt osannolikt. Det tror jag en försäkringsutredare som har minsta kunskap i branschen också skulle göra.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Björn.O

#11 » 14:13:05, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK ja så kan det ju gå att kolla. Dock tror jag inte att det är troligt att nån ens börjar att rota i det om det inte finns regplåt på maskinen.
Mycket sånt här tror jag ju är skrämselpropaganda från instanser typ SMP för att dom vill berättiga sin verksamhet.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Bygert

#12 » 14:29:22, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart så är ju SMP intresserade av att få jobb och därmed lika självklart benägna att måla fn på väggen. Risken att det ska gå galet är väl inte så stor. Men om det skulle gå galet, då kan det alltså göra det ordentligt. En rejäl personskada som man får betala själv när försäkringen inte gäller, det knäcker nog de flesta normala ekonomier. En lite risk för nåt väldigt allvarligt, så ser det ut och så får var och en värdera hur man hanterar det.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Mattias Petterson

#13 » 18:07:26, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tex råkar meja ner några brevlådor med maskinen oreggad tror jag nog att försäkringsbolagett betalar, men om du gör något dyrt, tex glider in i en buss med personskador som följd så kan du vara säker på att försäkringsbolagets jurister gör allt för att slippa betala !
Tänk på att du inte behöver vara vållande för att sitta i skiten!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

busholle

#14 » 18:39:28, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde EL70 i det militära och om jag inte är helt fel ute så satt det hastighetsregulator på den. Hur regulatorn styrdes har jag inte koll på men vid 30km så släppte den lilla kolven som sitter på gasreglaget och pedalen gick i botten utan reaktion. En liten bit ståltråd senare så höll den pådraget fint upp till ca 50km
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se