MidjerenoveringDet skramlade lite väl mycket vid provkörning, vid
felsökning såg vi att det glappade ca 5mm i den nedre midjelagringen samt flera mm i alla fyra styrcylinderlagringarna.
Tack vare reservdelskatalogen som @Svensson12 ordnat
så gick det att se hur konstruktionen ser ut.
Det sitter dubbla koniska
rullager i den övre lagringen och ett
ledlager i den nedre.
Delad tillräckligt mycket för att komma åt. Det var inte så lätt att dela. Man får lossa på en stor sugslang till hydrauloljetanken och då rinner ju naturligtvis oljan ut, därav sågspånet!
Det gick att pumpa ur det mesta av oljan ur tanken först.
Det undre skruvförbandet till den övre midjelagringen satt löst som på bilden. Alla skruvar gick att lossa med fingrarna.
Rullagren har bra passning i både
ram och tapp och känns riktigt bra. Dessa kommer ej röras.
Det sitter en radialtätning på översidan och en på undersidan i locken som tätar mot tappen.
Övre midjetapp. Alla mått stämmer perfekt och glappar inte någonstans varken mot ram eller mot lager.
Med andra ord så upptäcktes de lösa skruvarna till locket i tid.
Undre midjelagringen. Kanske skulle rengjort innan man tar bild!?
Ledlagret glappar
ungefär 2mm radiellt, har rostporer i sig
och har igensatta smörjkanaler!
Bra passning mot ramen dock.
Undersidan av den nedre lagringen. Här saknades alla M8-skruvar som skulle hålla fast tappen mot ramen och några av dem är avbrutna. Istället hade någon svetsat fast ett järn i ramen som förhindrar att tappen ska falla ner på marken.
Jag misstänker att när tappen börjat glappa i ramen så har alla skruvarna racklat loss med tiden.
Nedre midjetapp. Här stämmer inga mått alls, fattas millimetrar mot både lager och ram
Glappet i ramen verkar vara mest vid den nedre passningen alltså vid skruvförbandet. Förhoppningen är att det ska gå att sätta fast tappen ordentligt där på något sätt.
De skruvar som lossnat är för ynkliga för att få det stumt. Något annat måste göras.
Det rejäla ledlagret, GE70DO/GE70ES innermått 70mm yttermått 105mm jämfört mot det lilla 30mm som sitter i styrcylindrarna!
Fortsättning följer...