Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Norsk Hymas / Hymax / Valmet/Valtra produsert i Brumunddal, Norge

442 inlägg • Sida 1 av 30
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#1 » 00:36:58, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TJÄNA !!

Jeg er en norrbagge som er fødd i 1972.

Jeg ble inspirert til å skrive litt om Norsk Hymas etter å ha lest om renovering av Valtra 6000 -denne ble produsert i Brumunddal i Norge som var den opprinnelige URSPRUNGLIGA HYMAS.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=135


Min far började på HYMAS i 1974 og han var 'svetsare' där til ca 1997 när dom la ned produksjonen.
(Jag har erfarenhet av at många svenskar inte fattar norsk...så jag provar lite svenska.)

Jag fick två sommrar (när jag hadde sommarlov från ungdomsskolan) arbeta på Hymas (ägd av Valmet)

Hymas började tillverka gravemaskiner i Brumunddal 1955 ( HYdraulisk MASkin ) Lundberg köpte sig inn på '80 talet , Valmet köpte Lundberg såvitt jag minns.
När Valmet lade ner produktionen köpte dom anställda fabriken og maskinerna het då HYMAX.

Maskinerna het normalt Valmet, men jag minns den första finska 6000 broschyren, där het den Valtra 6000.
Jag minns inte navnet, men en svensk återförsäljare hadde sold Hymas hela livet och vi märkte maskinerna han beställde med Hymas dekaler.

Jag minns en gång jag syklade til tryckeriet og hämtade dekaler. Jag var ungefär 16 år. Jag fikk ta del i produktionen, vilket var mycket mer spännande en at måla fabriksbygningen, byta lysrör och annat skitarbete vilket jag egentligen var hyrad inn för.

Jag monterade en del framlastare till 6000. Vi andvände fastnyckel och handbrotscahde hålen och andvände rött Omega chassis fett.
Vi kallde det endast hallonsylt

Ramtankarna, stickar, bommar var framställda av bockad plåt, 2 stk U profil som var langsgåande svetsad i hop med automat med rörtråd.
Jag tror ganska säkert at min far svetsade _alla_ 6000 ramtankar när det gjelder dom andra, ’’små’’ handsvetsade svetsfogarna.

Han brukade skruva på en muff på et gängad rør för en av anslutningarna , for at få vinklen til at stämma innan røret ble svetsad fast.

Han svetsade ochså med sin Migatronic MIG/MAG alla / dom flesta hydraul och dieseltankar samt frontskär til 82R /8200 / 840

Ingen gillade ’Mison 25’ däkgas med 25% CO2, den sprutade så hemskt. Dom använde en renare Argon, med lägre CO2halt. Ungefär 5-10-15 %


Så som ramtankar, stickar, bommar, alle ble svetsad ferdig, och sen lagt på ’’Bedfräsen’’ för fräsning /borrning av hålen.
Googla Bedmilling machine.
Hur stämde hålen i dina nya bussningar/boss efter svetsningen ?

Stålkvalitén på plåten var ST52 som var starkare enn järn/stål som ST33 eller 37. Möjligen pratiskt at väta om någon vill tilverka delar.

Jag såg en spruckit styrlänka til grävskop-armen der, dom ändrade nog til en starkare utförelse på slutet av 80 talet vill jag tro.



Någon frågade, och ja, 6000 och dom rundtsvängande beltmaskinerna ble tilverkad i den lilla orten Brumunddal 50 km söderut från Lillehammer.

Hymax är numera endast en återforsäljare. Cylinder akuten är dock kvar i lokalerne och tillverkar/reparerar alla typer sylindrar och tillverkar bultar och foringar /boss http://www.sylinderakutten.no/index.htm

Jag minns bulthärdningen. En gasolbrännare formad som en ring värmde rundt hele bulten samtidigt.

Plåtdetaljerna blev skurna med propan/oxygen. En gammal Messer Griesheim som styrdes av ritningar på vit papp, tecknad med svart tusch.
Ingen fancy dator skit den följde strecken och skar snyggt . Gammal mall-papp hadde vi hemma för att rita på.


Cylindrarna……grabbarna i montagehallen sade:
Det här har firman förlorat mycket pengar på.

Tidigare modeller hadde fyrkantig fläns med 4 sexkantbultar. Sedan tät i tät med insex / Unbrakobultar.
Âven på den tiden blev det slakk i pakkboksen pga Seegerring-skiten och cylindrar bytts til cylindrar med den 'gamla' lösningen med fläns med insexbultar.
Det hadde möjligen varit enklare/mer hållbart at svetsa på en fläns med skruvhål, men jag måste si jag är imponerad hur mycket arbete du la ner i din 6000 !

I övrigt kallade vi hydraulventildekselet på toppen av fyrkantramen för ’’ryggsäck’’

Jag vet inte med 6000 men Hymas använde italienske Carraro (fram) axlar på några modeller (H52??)
En annan märkverdighet: 6000 som skulle til Finland utstyrdes med en annan framdäksdimension än annars. Inte vet jag, men möjligen var det nåt med kraven från Finland/kompensera för utväxling/däkslitage.

Jag tyckde din berättning om renoveringen var mycket interessant, hoppas min lilla historia var interessant för någon.

Tråkigt at du hadde så mycket problemer, men den är ju (i dag) JÂTTEGAMMAL. Dom garanterade vel reservdelar i tio år, och om en maskin går 8 timmer 5 dager i 10 år är vel det möjligen förväntad livslängd ?

Hmm…kommer i håg den blå plasten på kolvstången och hur tunga dom var i 5 meters längd.
Dom köpte längder som kapades upp och ferdig polerade cylinderrör. Cylinderbotten och hurtigkoplingen i gjutstål blev innkjöpt från et lokalt gjuteri.

Hymas hadde dekaler ''Denne maskin er smurt med Hymas spesial-fett''
De ansatte kalte det bare EPA Farse / EPA Färs siden EPA hadde så FET farse :???:

Fargen på maskinene het veivesengul og var fra Jotun, type Benga X, en variant av Bengalac som eksisterer ennå.

Jeg har endel brosjyrer, de kan jeg scanne siden.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX



minken

#2 » 05:31:43, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa.... Scanna gärna broschyrena och lägg in.
Det här var ju väldigt intressant läsning för alla oss Hymas intresserade.
Så i Norge hette alltså maskinerna Hymax efter konkursen och i Sverige blev det ju Huddig.

1 person gillar det här inlägget.
minken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:34:12, 06-02-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 470 -71 Byggd på Valmet.
Har tidigare ägt en Hymas 470 -69 byggd på Volvo

Martin.Eriksson

#3 » 07:00:23, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja Hymas i sverige blev inte Huddig, Hymas flyttade till lundbergs i Umeå?
Huddig blev en helt ny grejj. Enda gemensamt med Hymas är att dom tillverkats i samma lokaler.. :)
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

krokodilen

#4 » 08:48:39, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas-Hymax: Jag såg att du frågade i Valmet 6000 renoveringstråden om min Hymas skickades till Norge för renovering, så var det nog inte antar jag eftersom maskinen kom till Sverige först runt 2009-2010, som jag förstått det.

Bra initiativ med egen Norsk Hymas tråd! :thummar:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#5 » 10:05:21, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lennings : Jeg er ikke 100% sikker...men kanskje 99... at det var han som ville ha maskinene med Hymas logo etter at de normalt ble merket med Valmet.....jeg var ca 15 år den gangen, nå er jeg 40, så jeg husker ikke alt. Husker ikke når Hymax navnet oppstod, det KAN ha vært at han ville ha Hymas og ikke Hymax, men det var uansett slik at han ville ha annen merkeing enn normalt pga at han hadde solgt Hymas 'hele livet'.

Hymax oppstod da Valmet ville legge ned i Brumunddal og de ansatte overtok. Faren min kjøpte en andel.

Han fikk senere solgt sin andel til direktøren som vel nå eier Hymax som selger andre merker. Faren min fikk også muligheten til en annen jobb og sluttet da det bare gikk nedover med produksjonen.
Jeg mener at de var ''fornøyd'' om de klarte å få solgt ca 30 beltemaskiner i året.

Forøvrig: Hymax brukte Valmet motorer helt til de hadde en akkord(gjeldssanering) etter det justerte Valmet opp prisene så mye at Hymax gikk over til Perkins.

minken skrev:Så i Norge hette alltså maskinerna Hymax efter konkursen och i Sverige blev det ju Huddig.


Jeg kan ikke huske at Hymas noen gang gikk konkurs. De hadde dog 'noen' akkorder.

Historie :

Brumunddal mekaniske verksted startet 1904
Gravemaskinproduksjon fra 1955
Byttet navn til AS Hymas i 1965

Startet datterselskapet Svenska Hymas i Huddiksvall 1959

Man valgte å selge Svenska Hymas i 1972
Brødrerna Lundberg kjøpte i 1973 (Startet av Lars og Göran L. i 1945)

Lundberg Hymas beslutte å legge ned i Huddiksvall og konsentrere seg om Skellefteå. I slutten av 1981 ble man enige om at de ansatte skulle overta i Huddiksvall (HUDDIG) og produsere for Lundberg og montere gravere på Volvochassier.

1984 : Hymas og Lundberg Hymas går sammen . En måned senere går Valmet inn i ''Nordisk Hymas'' som det nye selskapet ble hetende.
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 10:29:37, 24-05-2012, redigerad totalt 3 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

krokodilen

#6 » 10:10:20, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr Hallum :thumme:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#7 » 10:14:50, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Mr Hallum :thumme:

/Christer


Stemmer, han har noen innlegg om Hymas på den siden.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#8 » 16:27:22, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några prylar jag har kvar.
Bild

Bild
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 17:59:40, 24-05-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#9 » 16:41:52, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

...for svensker og finner som ikke kjenner de norske betegnelsene:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

krokodilen

#10 » 17:20:06, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejja hejja mera mera!! :D :thummar: :buga:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#11 » 17:44:12, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Næh....nu er det dags för kaffe :grin:
Bild
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 17:57:25, 24-05-2012, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#12 » 19:03:16, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg fikk svar fra lakkprodusenten Jotun.
Jeg spurte om de hadde fargekoden til Veivesengul Benga X :grin:

Benga X hadde han ikke hørt om, han mente det kunne være en av konkurrentene som likte å etterligne deres produktnavn :grin:

Men jeg skrev at jeg var 99,99% sikker på at det var en Pingvin (Jotuns logo) på spannet og jeg spurte om han jobbet for Jotun på 80 tallet.

'Nei det gjorde han ikke, jeg får ringe en av pensjonistene'

Svaret :
Joda. Benga X ( Xylen) var i sin tid en industri maling fra Jotun til
stål osv. Vi har ingen erstatning til denne annet enn BENGALACK.

(Jeg skriver konsekvent Bengalac som var det opprinnelige navnet-opprinnelig fremstilt av Alf Bjerckes malingsfabrikk, kjøpt av Jotun 1972)

Jeg skal ringe fargehandeleren som fylte spraybokser ( sprayburken er en norsk oppfinnelse, Ing. Rotheim fra Alf Bjercke) for Hymas og høre om han har koden.

0580y20r er vel lik nok, men den originale var litt''gråere''




Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

krokodilen

#13 » 23:27:05, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger du en Hymas idag? Eller vad är det du jämför med på bilden?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#14 » 23:43:02, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas-hymax: Det var snakk i en annen tråd om hvilke motorer som ble benyttet i Hymas 82R, har du noe info om det?
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

HYMAS-HYMAX (trådstartaren)

#15 » 23:52:57, 24-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jämför med nåt skit som blev sprutmålad med burk i 1987...8..9.. och sedan varit innomhus.

82R :
Ca 1982 var det Ford 2712E, 49KW/2000 rpm, men mener at Hymas var borti Cummins också.
Usikker på dette.

8200 / 840 Valmet, så ble Valmet motorene så dyre etter akkorden at de gikk over til Perkins på 860
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 01:07:56, 25-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se