Sida 1 av 2

Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 01:57:13, 24-04-2019
av cab16v
Och problemen hopar sig :grin: Maskinen ifråga är 4669 från ca -78 är väl lättast att bara numrera frågorna antar jag
då jag inte är helt säker om dom bör läggas i annan forumsdel.

1. Converter skulle jag kolla nivån på, skruvar av locket och står frågande då mätsickan inte sitter där, varken stickan eller lilla sprinten
hur kollar jag då? motorn igång men mitt stora huvud är svårt att få tillräckligt nära så jag ser nivån.
2. Hög/låg spaken nedanför handgasen sitter som berget men jag har fått lite spel i den, är det bara bita i det sura och plocka ut golv, stol, mm
för att ha en chans att smörja upp allt?
3. Under spaken till 4H R 4L vid ratten så sitter det en stång som jag antar bör fungera som ett sorts stopp för att inte kunna få i låg/hög + att det sitter
en smörjnippel där som nog inte varit i bruk på +25 år.. är funktionen tänkt att fungera i hop med hög/låg spaken vid handgasen?? samband?
4. Elsystemet är tattarkopplat och holler på att åka ut, det har tidigare suttit en huvudbrytare på höger sidan av instrument huset, då jag följt
kabeldragningar ser jag att minus kabeln varit kopplad till huvudbrytaren, vad rekomenderas idag att bryta plus eller minus?
(minus kabeln är strajpad under maskin och ca 2meter lång)
5. Gjort en förfrågan till hammars om diverse packningsatser till cylindrarna då dom sölar rätt rejält, vad är billigaste stället att handla av som privatperson?
värst är ena svängcylindren och ena stödbenets cylinder.. men behöver byta styrcylindrarnas samt en på stickan såsmåningom.
6. Styrningen glappar ca 2cm men glappet sitter i infästningen av styrlederna i mitten av maskin, ser ut att vara ett plattjärn bultat till cylindern, plattjärnets hål
är utslitna därav glappet, men skall hålen vara cylindriska eller koniska? nu stitter det överstora brickor på. ( var väldigt spännande att köra hem då den vandrade
på vägen rätt skapligt :uupps: var nog en och annan bilist som undrade om körkortsinnehav fanns..)
7. Hur är det med skyddsplåtar under maskinen, nu sitter det inga men fanns det ifrån fabrik? (vill och behöver då det är stubbigt där jag befinner mig med grävaren)
8. Huvudbrytare vad bör jag köpa för någon? funkar en ifrån biltema/jula som klarar 250ah? eller ett annat ställe att handla på som ni kan rekomendera isof..

Efter att ha hängt några år här på maskinisten där allt i hymas väg lästs och legat till grund för köp av denna hymasen ser jag fram imot många mek-bataljer
av nämda grävare, min fru ser betydligt gladare ut nu när 2 års terror med traktorgrävar tjöt är över...trodde hon ja :lmao:
Bild
editerat och tror jag fått med bilder, ni får hojta till om dom inte syns..

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 05:55:24, 24-04-2019
av Sparrow
Grattis till köpet :grin: kan väl tyvärr inte svara på alla dina frågor men Hammars är nog bra leverantörer av p-satser till Hymas. Beträffande huvudbrytare så se till att själva nyckeln är av metall ( försäkringskrav) Dom där billiga av plast är inget o satsa på. Snåla inte på kvalitén när det gäller h-strömbrytaren för dom är ofta en felkälla. Man brukar ha brytaren på pluskabeln o glöm inte att montera skyddsslang på pluskabeln från batteriet till brytare o vidare till startmotorns anslutning
Om du inte hittar nån lokal lev. Så är OIE ett bra företag med stort sortiment av tillbehör o humana priser. :thumme:

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 04:09:21, 26-04-2019
av cab16v
Härligt då kan jag stryka nummer 8. huvudbrytare från listan då.

9. Har ett klickande i blinkersrelät när jag vrider på nyckeln samtidigt blinkar varningslamparna bak vid grävspakarna.
Vad jag kontrollerat hitils är oljenivå i motor som är ok, oljenivån i hydraltanken som är ok.
Kvar är problemet med converter nivån, där jag kommer testa och kör på tomgång 1000rpm, då nivåstickan saknas
så blir ficklampa och spegel förhoppningsvis hyffsat rätt eller?
10. I samband med ovanstående nummer 9. hittade jag en givare brevid oljepåfyllnings locket till convertern där endast en kabel var ansluten
men den har två flatstiftsanslutningar, kan det vara denna givaren som triggar blinkandet/klickandet när nyckeln vrids om tro??

Annars en lycklig hymasägare med grym mekabstinens.

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 05:53:36, 26-04-2019
av RD350
Om det är som på Bm så blinkar kampan tills du har oljetryck på motorn och slocknar sen. Alltså blinkar med nyckel till och ej startad motor.

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 08:06:18, 26-04-2019
av cab16v
Ok! För den gjorde inte så när jag köpte den, däremot har jag
fixat med säkringarna och div el runtomkring då det
var glappkontakt i säkringshållaren bla och ett antal
+ kablar direkt ifrån säkringarna hängde och dinglade.
Tack för svaret det gjorde dagen lite bättre..

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 01:47:58, 02-05-2019
av cab16v
Punkt 1. converternivå är löst, gick att se med en ficklampa till hjälp, men nivån blir bara ca men borde
vara bra nog.
Ytterligare en fråga då jag inte kan hitta något motornummer, det som jag har hittat bakom
startmotorn är 1201E och siffrorna är ca 2,5cm stora, är detta motornummret?

hymas 474 c -78 projekttråd "ändrat trådnamn".

InläggPostat: 23:19:13, 05-05-2019
av cab16v
Punkt 5. packningsats. I fredags fick jag ialf en faktura ifrån hammars, hoppas kunna få hämta delarna i veckan hos mitt lokala postombud.

Har sett tråden om byte på en hymas 467 svängcylinder så det fixar jag, men hur gå till väga för att få ur så mycket olja som möjligt ur cylindern
innan jag tar isär det, och hur mycket olja kan jag förvänta mig att det rinner ut? står utomhus så trasor och presenning är ju ett måste.

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 01:08:08, 14-05-2019
av cab16v
På höger sidan på växellådan sitter en givare som inte är inkopplad, sitter upp till vänster i bild. Vad är den till
och vart skall dom nya kablarna gå?
Bild
Givaren.
Bild

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 13:53:51, 16-05-2019
av cab16v
Har försökt få fram motornummret, har hittat
några gjutna nummer under/bakom startmotorn
på höger sidan.
Dessa är E1021
och under så står det 71024. är detta motornummret

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 02:02:04, 27-05-2019
av cab16v
Har nu gått igenom lite mera el och även fått in en dubbeldin stereo då den hade kameraingång,
Även fått fixat stolen som otrevligt började svänga när jag skulle köra hem maskinen första gången,
samt att gaspedalen är mer rörlig i sidled än upp och ner... vilket var nära sluta i diket.
Varför har någon kommit på att bygga stolen i bly?? en otroligt tung pjäs att baxa ut och sen tillbaka in i maskin, men bra blev det
och att kunna själv bestämma hur stolen skulle ställas in var en dröm, istället för att sitta i baksätet och köra.
Å gaspedalen fick smaka blästern och begåvades med nya förstärkningar å när jag ändå höll på så borrade jag ett hål och gängade
dit en smörjnippel.
Då mitt minne är obefintligt enligt min fru så har jag printat ut text till varenda knapp och reglage,
hela familjen skall ju köra grävare är det tänkt, jag kan köra på sommare så kan dom skotta snö.. :driver:
Fick ju strul med mina packboxar jag beställde ifrån hammars (se separat fråga i hydralik) sicken abstinens
att inte kunna köra grävare då stödbens cylindern gapar tom.
Hade en gammal saftblandare ifrån sekelskiftet som passade på fästet som satt på taket,
(den användes som discobelysning under tonnåren) konstigt nog så sparade jag den.
Fått bestställt en torkararm men inget torkarblad ännu, tänkte se vad biltema har att erbjuda först,
då jag inte vet vad för mått det krävs pga eftermarknads torkarmotor.

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 03:22:50, 28-05-2019
av cab16v
När jag ändå har demonterat stödbens kolven så såg jag att denna var lite off..
Yttre banan ser ut som en spännbussning, men är nog tyvärr spräckt.
Och innre banan är det stora bitar ur, och den är delbar :screwy:
Bild
Bild
Bild
Bild
Denna tappen är lite sliten, så jag undrar om det bara är att lägga på lite svets och sen upp i
svarven. Eller är det kört när jag inte kan få samma härdning som förut?
tänker att lite mindre glapp är av godo..
Bild

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 07:05:26, 28-05-2019
av manken
cab16v skrev:När jag ändå har demonterat stödbens kolven så såg jag att denna var lite off..
Yttre banan ser ut som en spännbussning, men är nog tyvärr spräckt.
Och innre banan är det stora bitar ur, och den är delbar :screwy:
Bild
Bild
Bild
Bild
Denna tappen är lite sliten, så jag undrar om det bara är att lägga på lite svets och sen upp i
svarven. Eller är det kört när jag inte kan få samma härdning som förut?
tänker att lite mindre glapp är av godo..
Bild


Hej

Lagret som du har där kallas "Ledlager" och jag tror att det är av modell GE45, finns olika typer av dom tex med tätning och utan tätning osv
Den inre lagerbanan ska inte vara delbar!
Jag tror att om du byter bara ledlagret så blir det bra, jag skulle inte göra något åt tappen. (Tror att tapptjocklek ska vara 44,8 mm )

Om du googlar på "Ledlager GE45" så hittar du olika leverantörer mm

Bild

//Manken

Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 07:13:17, 28-05-2019
av magloman
Ja exakt. Ledlager. Yttre banan brukar va uppskuren.
Ge45 har då en tapp på 45

Kostar inte mkt nya.

Tappen ska väl va härdad men kanske man kan prova svetsa.

Finns o köpa härdade tappmaterial på lösmeter oxå.

Bild

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 04:26:19, 08-07-2019
av cab16v
Har modifierat ett par aluplåtar till att bli lamphållare, den fastsättningen som var när jag
köpte maskin var inge vidare, och när man körde så vibrerade ljuset ut åt sidorna det blev att bygga om.

Bild
Bild
Bild
Har även fått lite svart färg men inga bilder än då dom ligger på torken..

Re: Nybliven hymas 474 c ägare.

InläggPostat: 19:41:24, 07-06-2021
av cab16v
Håller på med kunutkors byte till hydralpumpen akut,
efter att ha läst många trådar hittade jag hymanist fråga
om knutkors.. när jag tittade på mina så var dom helslut
har fått loss bakre delen av kardan men främre vill inte släppa
öht, insexskruven urskruvad.
Ingen kylare eller runtikring delar borttaga... än, slutar väl
med kylare ur tyvärr. Men hade gärna sluppit.
Har ni något bra tipps på tillvägagångssätt??