Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 900T olje läckage

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Max Bjorklund (trådstartaren)

#1 » 17:41:52, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Hymas 900T som läcker olja ur motorn, inte jätte mycket men för mycket för att inte åtgärdas. Har lyckas spåras läckaget till ett större plugg (ca 3-4 cm i diameter) bak på Höger sida på cylinder blocket. Enligt spräng skisserna så sitter det ett stop lock med en bult sen själva pluggen med e O-Ring. Locket var inga problem men själva pluggen är slätt med cylinder blocket och sitter redigt fast. Har ingen aning hur jag ska få bort pluggen och byta O-ringen vilket som jag tror är boven i det hela.

Någon som har en aning som hur man får bort pluggen? eller varför den ens sitter där? värkar sakna funktion huvud taget.
Ska försaka få upp lite bilder.

Mvh Max
Max Bjorklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:42, 26-03-2018
Ort: Södermanlands län, södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Äger en Hymas 900T som jag renoverar och arbetar med
till vardags kör jag en hjulburen Volvo Ew140D



Ingoberra

#2 » 10:11:54, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar den sitter där sen nån tillverkningsprocess. Svetsa på en mutter å ryck lös den. I värsta fall får du väl skaffa en ny.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Hymas 89

#3 » 10:25:13, 12-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Max Bjorklund (trådstartaren)

#4 » 22:36:39, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer bilder (tror jag) som man ser på sprängskissen så är nr 35 o 34 bara ett lock med bult som hindrar pluggen från att åka ut.nr 16 o 20 är plugg med O-Ring. Det är baksidan på pluggen man ser på de andra bilderna om sprängskissen stämmer men tror den gör det. Har tänkt redan på att svetsa på en bult och dra men vill först kolla upp så att jag verkligen kan få tag på en ny innan. Har tänkt att starta motorn och se om den trycks ut av trycket men måste plocka dit lite andra grejer först innan jag kan starta. man ser två bultar från sidan, en är borta på bilderna. har tagit bort båda och då ser man pluggen från sidan, men värkar mycket tjockare än på sprängskissen. det är precis att man får in en smal skruvmejsel men det är för lite för att försöka tvinga ut pluggen. redan haft av 2 st mejsel.




Bild
Bild
Bild
Bild
Max Bjorklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:42, 26-03-2018
Ort: Södermanlands län, södertälje
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Äger en Hymas 900T som jag renoverar och arbetar med
till vardags kör jag en hjulburen Volvo Ew140D

Danne-74

#5 » 08:32:29, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hade samma problem med min 800, jag gjorde som så när motorn är kall då tog jag en stark magnet(ifrån en mobiltelefon hållare)limmade på en plåt i den plåten kan du fästa en skruv el dyl,sen lyckades jag dra ut pluggen med den.Därefter tog jag siliconpackning och tog ner i spåret på pluggen satte sen tillbaka oringen på pluggen på med silicon utvändigt med sen stoppade jag tillbaka pluggen och det blev tätt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Danne-74
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:46, 15-01-2017
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 800t -81


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: henjan och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se