Var förbi traktorn igår för att kolla vilken gänga det var i en plugg på insprutningspumpen, ska montera på en mätare för att alltid se matartrycket.
Detta för jag har inte koll på bränslematningen ännu så en mätare (0-1 Bar) kommer ge mig bra input.
Håller även på med att tillverka fästen för en Boschgenerator som jag behövde mäta lite för.
I somras skulle jag köra ut maskinen ur boden för att ställa upp den på garageplan för att ta av ena bakhjulet & få en punka fixad.
Då gick inte ettan & backen att lägga i. där var stumt för att få spaken till de lägena. Förbenat, maskiner ska inte stå, de ska köras..
Detta har jag funderat mycket på hur jag ska tackla & troligen får jag ta av locket på lådan & kolla, har varit inne på skiftaxlar/lägeskulor med fjädrar som kärvat fast. Kanske rostat
Gamla grejer kräver mycket omsorg innan de funkar igen.
Som sagt, jag var förbi igår & stod & kollade hur mycket krångel det är att ta av locket. Det är en del, styrsnäckan måste bort & en hel del för att få av den. Satt på sätet & funderade (kanske deppade lite) fick ett infall
lade handen & tryckte mot backläget, tog andra handen & stötte mot växelläget.
Tänkte: Detta är inte så bra, kan knäcka nåt ömtåligt i lådan. Men bankade på lite försiktigt några gånger & ökande i kraft allteftersom.
KLONK!
Backen gick in, provade ettan med samma metod.
KLONK!
Ettan gick in. Hallelulja
Nu går ettan & backen att få in & ur, det går lite trögare än övriga växlar. Men det funkar.
Nästa blir: Ur med oljan (nåja, det som varit
olja) i med ny & ut & kör så det får stänka runt olja på alla delar i locket.
När jag nu får till detta med bränsletillförseln, vilket jag är förhoppningsfull om
Ville bara få skriva denna uppdatering, för den känns så bra för mig & jag vill dela lite positivitet!
Ting/RedNek
Originalets URL: https://cdn1.cdnme.se/2632721/9-3/vaxellagen_bm55_62307983e087c31599232448.jpg