Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Den långsamma vägen tillbaka BM55

73 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RedNek (trådstartaren)

#16 » 08:49:21, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joo, det är lågbudget eller långsam reparation så att säga, alltefter som tid & sparade medel tillåter kostnaderna.
Spridare kan jag provtrycka med egen utrustning, så de kollar jag vid tillfälle.

Pump & regulator ska ha egen olja, i pumpen har jag bytt olja (10W30). Regulatorhuset verkar ha egen olja, har inte noterat detta innan & trodde att pump & regulator delade samma olja. Ska kolla upp detta bättre till helgen.

Ingen som vet om stabiliseringsjustering finns på CAV´s BPE pumpar?
- Om det finns, var sitter den?

Har beställt en ny primerpump, den som sitter på idag är läcker när jag pumpar med den, kanske kan det dra tjuvluft den vägen. Ny från England på gång idag.

Dessutom ska jag lyxa till det med mera bränsle i tanken, hahahaha...

Tack för svar.
RedNek
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare



Mattias Petterson

#17 » 18:16:07, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du rengjort tanken ?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ac tc

#18 » 08:47:36, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om pumpen kommer från en motor som dragit ett elverk så är den byggd för att hålla ett varvtal och hålla det noga.
- kan du inte ta pumpen från den gamla motorn?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ludde eriksson

#19 » 19:51:40, 16-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

CAV-pump, lite kul.
Annars har ju 3-an i regel Bosch, trodde det var standard på 55-an också.
Och då har man ju skilda hus o oljestickor för pump resp. regulator, mycket viktigt att ha koll på.
Högst troligt att den utrustats för att hålla ett konstant varvtal o att den för den skull blir svår att få gå jämnt på tomgång, men fattas det bra smörjning i
regulatorn går den aldrig jämnt ändå.
Tittade på bilderna av pumpen, men ser i princip bara stickan till pumpdelen? :klia:

Fanns ingen olja i regulatorn på min Boxer när jag köpte den, killen hade bytt fodersatser i den i början på 80-talet, (funkar bra än efter minst 10 år sedan
jag köpte den) men totalt missat att det skulle vara olja i regulatorn också.
Pendlade mellan minimal tomgång o 1400 varv när jag kom för att hämta den (köpte grisen i säcken), men fyllde i olja i regulatorn innan hemfärd, o
halvvägs hem gick den stadigt. :thummar:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

RedNek (trådstartaren)

#20 » 13:07:38, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du rengjort tanken ?


Hej Mattias,
Tack för tipset, och jo, jag har rengjort tanken, bytt bränsleledningar & filter.
Mvh/RedNek
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#21 » 13:10:39, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Om pumpen kommer från en motor som dragit ett elverk så är den byggd för att hålla ett varvtal och hålla det noga.
- kan du inte ta pumpen från den gamla motorn?


Hej!
Pumpen från gamla motorn är en Bosch, har hört att man inte ska blanda pump & spridare av olika fabrikat.
Men, jag har tänkt den tanken. Dock har den motorn stått utan monterade spridare några år. Tänker jobba vidare på denna CAV pump så länge jag har nya ideér. Kör jag fast är Boschpumpen ett alternativ.

Tack för frågan/RedNek

1 person gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#22 » 13:21:58, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:CAV-pump, lite kul.
Annars har ju 3-an i regel Bosch, trodde det var standard på 55-an också.
Och då har man ju skilda hus o oljestickor för pump resp. regulator, mycket viktigt att ha koll på.
Högst troligt att den utrustats för att hålla ett konstant varvtal o att den för den skull blir svår att få gå jämnt på tomgång, men fattas det bra smörjning i
regulatorn går den aldrig jämnt ändå.
Tittade på bilderna av pumpen, men ser i princip bara stickan till pumpdelen? :klia:


Hej Ludde,
Jag ser det jag med på bilden..
Om lagret i pumpgaveln inte har tätningar skulle ju oljan ta sig ut till regulatorhuset, dock känns det lite oseriöst, menar: om man byter oljan, hur blir det med den gamla i regulatorhuset? Skulle ju rinna väldigt sakta (om alls) genom ett kullager, där finns ju även plåthållaren för lagerkulorna. Blir inte mycket öppningar för olja att rinna igenom. Även när man fyller upp ny olja, tar det lång tid för oljan att utjämna mellan dessa hus. Risken är ju stor att folk fyller till rätt nivå på stickan, efter behövlig tid har oljan utjämnat & nivån är för låg. Känns för osäkert.
Vidare har jag både avtappning & nivåpluggar i regulatorhuset, avtappning syns inte på bilden.

Ska kolla upp detta i helgen om jag hinner.
Tack för din historia, den var målande, uppskattade den.
Mvh/RedNek

1 person gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#23 » 14:17:37, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering.
Igår fyllde jag i 20l. bränsle men den slutade inte "rulla" på tomgången för det.
Lossade pluggen i regulatorhuset märkt "oil drain" & fyllde på motorolja genom avluftningen tills det rann ut ur pluggen. Därefter blev motorn mycket bättre på att gå stabilt :-D

Men får inte tomgången under 850 rmp, den stannar under det. Troligen för att motorn är byggd för ett elverk/kompressorverk. Inte så bekymrande, jag kan leva med det, som grävare ska den ju ändå gå på arbetsvarv.

Nu blir det vinterläge för detta projekt = motorn står stilla till värmen kommer åter.
Ska jobba med hjulmuttrar & eventuellt montera på hydraulpumpen, den behöver ny monteringsram för jag kapade loss det gamla bonnmeckade hemmasmidet. Det blir ny bonnmeckat hemmasmide istället :lmao2:

5 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

Ludde eriksson

#24 » 21:05:39, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulmuttrar.
Fick uppdrag att fixa bromsarna på en gammal Parca hjullastare en gång.
Blev slutligen lånade 26 o 27 mm krafthylsor m 3/4 fäste, ett nytt biltema 3/4 spärrskaft m 2,5 m förlängning + gassvets.
Den hade gått i nån gödselhög i 30 år o aldrig blivit tvättad såg det ut som, muttrarna var så rostiga att 26-hylsan behövdes på många.
Glödga mutter, ta i för kung o fosterland, å sen small det som ett bösskott, blev hörselskydd efter första muttern.
Fick ta en 10-tons domkraft för att få loss hjulen från navet. :vissla:
Fattar inte att spärrskaftet höll, men det funkar än, måste varit minst 10 år sedan :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

RedNek (trådstartaren)

#25 » 15:27:34, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen kamrater,
Nu har det gått ett långt tag utan något särskilt att rapportera, vinter är här, jag har slipat bort lite svetsrester på ramen från montaget av fästet för hydraulpumpen samt bättrat på fästet med bättre svetsar än de kråkskitar det satt ihop med..

Har även satt på järn så jag kan bulta fast pumpfästet på ramen, blir mycket bättre vid framtida mekande om jag kan ta loss fästet enkelt.

Men...
Nog f*n är det bonn-meckat ihop denna MF grävsats på BM traktorn nog.
Pumpens fläns för drivaxel till remskivan, my Lord! Den var en optimistisk lösning, jag fattar inte hur det kunnat fungera alls.

Först.
Drivaxeln har byggts ihop av diverse kardan & drivaxlar från bilar, ganska innovativt faktiskt, men anslutningen mot remskivan på motorn.. det är en 3mm plåt som dessutom inte helt passar mot bultmönstret. Satt på tre skruvar av fyra, sista hålet passade inte.

Sedan.
Och det är rätt fantastiskt, kardanaxelns fläns (ser ut som Volvo Amazon grejer) är lite "i luften" då centreringsflänsen inte ligger nersänkt i pumpens fläns utan rider på en upphöjning i denna - således luft imellan där skruvarna drar delarna mot varandra. Jag fattar inget...

Därefter.
Flänsplattan som sitter på pumpaxeln, den är (hör & häpna) inte splajnsad, hålet är lite för litet & därefter har man bara pressat in den på axeln, så att axel styrt upp ytliga "splines" i hålet. En M8 stoppskruv sitter in från sidan & bottnar mot en av axelns splinesdike.

Häpp! ser inte ut som detta vridit sig eller på annan sätt haft problem i kraftöverföringen till pumpen. :uupps:
Inget fel med bonnmeck eller så, men detta var nog det lägsta av lowtech jag råkat ut för.
Lägger in en bild, kommentarer önskas.

Bild
Originalets URL: https://cdn2.cdnme.se/2632721/9-3/hydraulpump_bm_55_5ffc4d36ddf2b37119782112.jpg

8 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#26 » 13:48:25, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan vänner,
Jag har (igen) inte skrivit något på väldigt länge...

Men jag har fixat lite på traktorn, här kommer en uppdatering - med bilder som vi alla gillar att se :grin:

Så...
Först ut är väl lite om pump & drivningen till den.
Jag har satt in en till stoppskruv som går ner i splajnsdiket så där är 2st. skruvar nu.
Har fått anläggningsytan i adapterplattan nedsvarvad så det blir rätt mot medbringaren.
Min motor jag bytte till hade en något annorlunda hålbild i remskivan så jag har gjort en ny anslutning på drivaxeln som passar för denna.
Målat grejerna, såklart!

Fästet för pumpen har jag slipat av värsta mås-skitarna på :lmao: & svetsat om det igen. Passade på att sätta i fästen så numera är detta bultat mot maskinramen istället för fastsvetsat. Mycket enklare vid service.
Målat, javisst.

Vidare har jag monterat på en fin vätskefylld mätare för oljetrycket, flyttat ena bränslefiltret & monterat i ny "liftpump" som det heter i England, där den beställdes. Bränslekranen i tanken har jag haft isär, slipat sätet på samt monterat ny tätning i. Detta för att eliminera luft-in-läckage.
Så har jag pillat på med gasreglage & fixat så det funkar som det ska.

Kylarens nedre fästbalk var brutalt avkapad för att ge rum för drivaxeln till hydraulpumpen, de två delarna hängde i sina fästen i kylarramen, såg inte bra ut. Så där har jag gjort en länk av profilrör som låses med M8 bult i båda dessa balkstumpar. Det blev jättestabilt :thumme:
Målat, alltid. Det blir så fint då. Om man gör det när man har isär/bygger så blir det gjort med. Vänta inte till sedan, eller hur?

Bilder kommer här..

Oljetrycksmätare, flyttat bränslefilter & gasreglage.

Bild
Originalets URL: https://cdn2.cdnme.se/2632721/9-3/01_oljetrycksmatare_60c0a0ff2a6b22bf74a003b2.jpg



Min jigg för kylarfästets förstärkning.

Bild
Originalets URL: https://cdn3.cdnme.se/2632721/9-3/02_kylarfaste_jigg_60c0a1192a6b22bf7c4ae184.jpg



Kylarfästet monterat & klart.

Bild
Originalets URL: https://cdn3.cdnme.se/2632721/9-3/03_kylarfaste_klart_60c0a1302a6b22bfa0b0f766.jpg



Pumpen återmonterad.
På bilden har jag inte fästet helt klart, samt kylarfästet är inte med staget som håller ihop delarna.

Bild
Originalets URL: https://cdn2.cdnme.se/2632721/9-3/04_pump_monterad_60c0a1469606ee6aab90060a.jpg


Så det var detta för denna gången, Nästa grej att göra nu är att kolla om jag har något vatten i växellåda/slutväxlar.
Därefter, starta upp maskinen, fylla luft i bakhjulet & sen köra ut den ur mekskjulet till en större plan för att där ta loss bakhjulet & få det fixat.
Detta är tänkt att ske i sommar, när jag kör in den i skjulet igen blir det för meck med kranarm/cylindrar.
Morsning traktorfolk!
RedNek

7 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#27 » 19:07:25, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan i sommarvädret!
Kan meddela att jag tappat ur vatten ur växellåda/bakaxel.
Där var säkert 5 liter vatten :uupps:
Har väntat med att starta motorn tills jag kollat detta med olja/vatten, för att inte piska ihop medierna när motorn går.
Oljesörjan som kom efter vattnet fick vara kvar tills jag bytt i 2200:an, då häller jag i den oljan i BM 55:an innan jag byter till helt ny olja. Motorn startad & den går hyggligt i år med :smile:

Har provat att bryta in växlar, men det går lite sisådär, tror jag måste lyfta av locket & motionera upp växelförare/kulor/skiftaxlar, mm. Vissa växlar går dock in :razz:

Tjing/RedNek

7 personer gillar det här inlägget.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#28 » 02:13:11, 24-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,
I helgen tänkte jag köra ut 55:an ur boden för att ta loss ena bakhjulet då jag har pyspunka på det. Glad i hågen startade jag motorn & började köra ut.

Då stannade motorn & ville inte starta igen.
Provade att lufta & ser till min förvåning att jag inte kan lufta fram bränsle vid luftskruven i framkanten på pumpen.
Men om jag lossar hålskruven till banjon på inkommande ledning bak på pumpen, så kommer där bränsle.
Se bild på pumpen i början på denna tråden

Kör jag startmotorn & lossar spridarrören kommer inget bränsle fram.

Vad har hänt?
Nån som har en idé?

Väldigt tacksam för förslag.
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

RedNek (trådstartaren)

#29 » 15:43:34, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har nåt förslag?
Har reglerstången fastnat i stoppläge, & kan det blockera så man inte kan lufta fram bränsle på luftskruven i pumphuset?

Finns ett stavfilter (som i spridare) på inkommande anslutning i pumpen & det blivit tätt?

Eller finns andra orsaker till detta fenomen?

Kom igen, hjälp mig med idéer nu :wave:
RedNek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:13, 16-05-2018
Ort: Umeåtrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 2200, BM Volvo T25, Volvo GM (V8-T31), BM 35, BM Volvo 55 grävare

Bacon

#30 » 16:07:53, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilden du hänvisar till sitter det tejp på ena banjon, där måste sitta en slang till tanken för att det ska fungera. Jag antar att du har löst det men det tar nog tjuvluft på vägen till tanken. Kan också vara packningen till glaskoppen under handpumpen. Är filtren väldigt sunkiga kan det vara väldigt svårt att lufta.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: GK63 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se