Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig i skogen

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

BoKo (trådstartaren)

#1 » 22:17:38, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!
Nu är det såhär att jag och min bror har tänkt att vi ska köpa en Huddig.
Anledningen till att vi vill ha en Huddig är för att det är en mångsidig maskin och som (folk skriver) gör sig bra i terräng.
Vi vet ännu inte riktigt vilken modell vi ska ha, men det kan ju vara bra med en 1160/1260 så den inte blir så baktung när vi hänger på det tänkta skördaraggregatet + trädet som ska ner.

Vi har tänkt såhär:
* Bomförlängning typ som denna med utskjut http://www.weimerforest.com/sv/jobo-skordare/bomforlangning-s45-h.html
* Skördaraggregat som lämpar sig för både gallring och slutavverkning. Oklart vilket, men blev tipsad om ett Logmax 4000
* Timmergrip och skogskärra när man ska få ut virket ur skogen.


Vi har idag en skogskärra med kran på, Patu 425 tror jag den heter. vi tänkte att vi tar av kranen och förlänger ramen till dragöglan så att inte grinden på kärran blir för mycket ivägen när man ska lasta.

Tror jag fått med det allt.

Maskinen kommer såklart användas till grävning,snöröjning och en massa andra saker. Men just nu söker vi lite input från er här på forumet om detta är en bra idé eller en dålig idé, om det är något vi bör fundera över osv.

Tack på förhand / BoKo
BoKo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:47, 29-12-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL 84



Martin.Eriksson

#2 » 23:03:40, 15-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen hade en bit bom å ett valmet aggregat på sin lännen men han köpte en liten skördare istället, på en avverkning kanske de funkar men å gallra var de ingen höjdare. För klumpigt ekipage helt enkelt å dum geometri på grävagg å skördaragg. Men beror väl på hur mycket man tänkt köra å. Ett tips är å fixa en smal skopa eller en vikt å ha fram för går ju inte veva runt med planerskopa i skogen å kör man utan blir dom så baktunga..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

BoKo (trådstartaren)

#3 » 10:23:29, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Martin, ang klumpigheten i skogen så kommer det ju säkert med att man åker runt med en planerskopa kanske. Jag har ju tänkt mig att bygga en motvikt kombinerat schaktblad att hänga på fram, så man kan knuffa på lite stenar om det skulle behövas..
Kanske blir lite smidigare när man har utskjut på bomen också så man kommer åt lite länge.

Vet du om din granne hade vikt eller skopa på när han körde i skogen?
BoKo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:47, 29-12-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL 84

bert

#4 » 10:47:29, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir nog inte lätt och lasta på vagnen iom bommen är så lågt infäst
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bygert

#5 » 11:07:02, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag säger så här, ska man köra i skogen i stor stil så finns det bättre grejor. Är man däremot medveten om att Huddigen aldrig riktigt kommer i nivå med specialmaskin men kan acceptera det eftersom det man behöver är en universalmaskin som kan lösa det mesta, då snackar vi.

Jag kör med en 1160 med Naarva S23.

Bild

Bommen blev lite kort men det var det som jag hittade till rimliga pengar. Det jag har gjort hittills är att rensa en tomt från ungskog, jag ska på fler i vinter. Nu jobbade jag så att jag gjorde ved direkt i en skopa. Lite tidsödande men å andra sidan klart direkt. Funderar på en bättre lösning, att ta med träd efterhand fram till skopan är lite omständligt. Till såna här jobb där allt ska bort fungerar maskinen bra, till gallring skulle det nog behövas längre bom om det ska bli bra. Eftersom jag hade skopan till att samla ved i så hade jag inget fram. Det gick med det här begränsade utligget men det kunde ändå bli intressanta upplevelser om man skickar ut aggregatet långt med svängd maskin. Helt klart blir det stabilare med lite tyngd fram.

Huddig är en kompetent maskin i terräng. Dock är den lite stor, den tar plats. Jämfört med specialmaskiner är den dock oerhört mycket bättre på att ta bort stubbar, gräva dike, röja snö och allt annat sånt man också vill ha gjort. Räkna med att det tar tid innan det flyter på. Finlir som att svetsa på nån liten bit på nåt ställe eller att vrida nåt halvvarv på en ventil kan också göra hela skillnaden på att det blir nåt gjort eller att man är på väg mot total hysteri.

Som basmaskin för nåt slags processorhuvud fungerar Huddig, det är utprovat. Däremot är det ju inte självklart att vilket huvud som helst går att installera på ett rimligt sätt. Som skotare är jag mer tveksam, klart att det går men det blir nog ingen helt optimal lösning. Ska man köra mängder kanske en billig traktor med en enkelt timmerkärra är väl så bra.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Martin.Eriksson

#6 » 11:36:31, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han hade en smal skopa fylld med grus.
ja räckvidd får man nog men är ju geometrin som blir så mupp med ett grävagg å en bom när man ska vara i gallring :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bert

#7 » 11:55:02, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går väl några Lännen som är ombyggda och akogsanpassade
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Martin.Eriksson

#8 » 14:36:49, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både huddig å lännen har byggt maskiner redo för skogen å gemensamt för dom är väl att dom fått en skogskran istället för grävagg.
fördelen med lännen är väl att dom har "påhängsaggergat" så går lätt å byta..
här ett annat bygge.
https://www.youtube.com/watch?v=W_IOiUg-40w
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

BoKo (trådstartaren)

#9 » 18:29:59, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert: Det där ser ju fint ut. men det är max 23 cm i diameter med den stegmataren va? jag kommer behöva lite grövre än så.
okay, ja det kommer behövas några timmar bakom spakarna för att bli van maskinen såklart. och man är ju medveten om att den inte kommer vara optimal i skogen. vi ska ju ha samma maskin till allt tänkte vi.

Martin: ok, ja hänga att hänga på något som väger frampå verkar ju vara ett måste i alla fall. utöver det så har man ju stödbenen också.
kollade runt på Youtube och såg att de satt på skogskran, den blir ju såklart smidigare men då mister man ju möjligheten att kunna gräva?

Ang skotningen så bör den ju inte bli så mycket i vägen om man förlänger ramen till dragöglan så grinden hamnar längre bak.
https://www.youtube.com/watch?v=CaxirjwVt9I typ som denna kärra.



Är det något speciellt man bör tänka på när man ska köpa sig en huddig?? vanliga fel osv.
BoKo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:47, 29-12-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL 84

Martin.Eriksson

#10 » 18:51:12, 16-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja byter man till kran så går de inte gräva men då får man ha bägge å sen byta men är ju mycket jobb de å..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bygert

#11 » 12:03:01, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

23 cm är vad de säger om S23 men det går med lite grövre, 27 har jag tagit. Fast det är egentligen ingen ide, man får klippa från flera håll och hålla på och trixa så det är snarast mer besvär än att gå ut med motorsågen. Dessutom vill jag ju ändå inte göra ved av det som är så grovt. Är nog så med flera aggregat att det går att ta lite grövre än de säger men att det egentligen är bättre att låta bli även om det är frestande att testa.

Till skotning blir det ju lite avigt, svängvinkeln gör ju att man blir lite begränsad och det kan bli svårt att få nån höjd på lasset. Det går ju inte som på en skogskärra att lägga ner kranen på lasset när man kör heller utan man måste få till det så man kan köra med det fritt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Bygert

#12 » 12:08:11, 17-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att tänka på när man köper Huddig, tja, allt... Pumpar och transmission är ju det som kan ställa till det ordentligt. Allt bör betraktas med viss misstro, konstiga ljud, tveksamma oljor, sprickor, glappp... Även om man kollar noga kan man gå på nån nit ändå (typ en framaxel som skär ihop...) men om man testar att allt verkar fungera som det ska och att det ser ut som maskinen fått nån slags omsorg i historisk tid är man en bit på väg.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Persson och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se