Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hur hitta hjul o fälgtallrikar MF 50 B, MF 765, MF 165

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Dymmeln (trådstartaren)

#1 » 22:31:22, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är minst ett hjulpar kort till mina Massey Ferguson-traktorer och traktorgrävare och söker en lösning, tips mottages tacksamt!

Det är bakhjul det handlar om, de har alla 8 hål i bultcirkeln mot hjulnavet, 8 tum = ca 20,3 cm diameter i bultcirkeln. Centrumhål för navet är 6 tum = ca 15,2 cm diameter.

16.9-30 sitter nu på Mf50B. Dessa däck är ganska slitna men helt ok, 10-lagers industridäck.
13.6-36 sitter nu på Mf 165. Det ena nästan nytt, det andra måttligt slitet.
13-28 på Mf 765 (robust variant av mf 65). Dessa är rejält slitna och det ena smäller närsomhelst, jag ser slangen genom skada i corden. Dessa behöver akut ersättas. Vettiga begagnade verkar vara sällsynta. Nya går ju att köpa lätt men jag vill passa på att byta upp mig till större, gärna då 30 eller 36 tum som på de andra maskinerna. Jag råkar ha 36 tumsdäck med fälgbana liggandes men dessvärre utan passande fälgtallrik (disk).

Nåt av detta kunde lösat:

1) Helst vill jag hitta kompletta hjul med däck och fälg till MF50B. Däck 16.9-30 således, med förstärkt fälg och 8 bultar i 8 tums cirkel och med 6 tums centrumhål.
2) Fälgtallrik till Massey Ferguson 765 eller 65 eller 165 (eller de flesta Mf-modeller mfl) som funkar till typ 36 tums fälgbana, diameteravstånd mellan de åtta fälgbultarna ska vara ca 71 cm, dvs 28 tum. Helst den äldre tvådelade varianten: utanför bultcirkelns 8 bultar finns 8 bultar och så ytterligare 8 bultar mot fälgbanan, se bild.
3) Annan bra lösning?

Ibland funderar jag på att köpa en till maskin bara för vettiga hjulen ;) kan ju bli typ samma kostnad som ett par nya.



Bild
Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare



gaffa

#2 » 22:35:18, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ganska mycket begagnade däck och fälgar i de oändligt många köp och säljgrupperna på Facebook. De flesta tycker nog att Blocket blir för dyrt för mindre prylar nuförtiden.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dymmeln (trådstartaren)

#3 » 23:17:54, 07-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Finns ganska mycket begagnade däck och fälgar i de oändligt många köp och säljgrupperna på Facebook.

Näpp, kollat där, Marketplace och alla grupper jag är med i. Dessa dimensioner finns endast i sökesannonserna. Enbart Däck o ev fälgbana går möjligen att hitta men det är inte mitt problem fn. Fälgtallrikar till mf/jd/ford verkar folk inte ha liggandes? Tänker att det borde väl ändå finnas nånstans, de borde hålla bättre än fälgbanorna? Det verkar t o m vara svårt att hitta nytillverkade fälgtallrikar: annars går det mesta att finna till MF. Fälgtallrikar med 6 bultar mot fälgbanan finns däremot :uupps:
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

Dymmeln (trådstartaren)

#4 » 13:54:29, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jomen såhär går det till:
1) Få ett par bakdäck 16.9-34 diagonal av din farbror som numera har andra krav på däck. De sitter på fälg men slangarnas luftnipplar är skadade. I övrigt ok för mig!
2) Kräng av däcken, använd din grävskopa för att lossa från fälgkanten, därpå muskler, däckjärn, spett, kofot, svetstång, såpa och svordomar för att få däcken från fälgen.
3) Konstatera att slangarnas nipplar är bortom räddning och att det är/varit saltvatten i slangarna, köp nya slangar på Gripen Wheels.
4) Skaffa fälgtallrikar, den rätta tvådelade varianten till MFs större 60-talsmodeller, på Brånstorp Maskin.
5) Upptäck att befintliga fälgar nästan men inte riktigt passar, skaffa därför även passande fälgar på Brånstorp.
6) Slipa med vinkelslip och stålborste och måla fälgtallrikar och fälgar med rätt grå (Stoneleigh grey) rostskyddande färg samt rosta av bultar och muttrar med citronsyra och därpå olja.
7) Tvätta rent däcken invändigt, torka med kupéfläkt och kräng på dem, en något lindrigare brottningsmatch än kränga av. Silikonspray på fälgbana och däck hjälper och hjälper också slangen att hitta rätt.
8) Fyll däcken med luft, håll tummarna. Mer silikonspray så att däcket hoppar ut mot hornen.
9) Skruva tillbaka däcken, av alternativen att montera hela hjulet, däck+fälg+tallrik eller montera fälgtallrik och sedan fälg+däck föredrar jag det första: mindre skav på färgen.
10) Kör på slätt underlag tills däcken hittat riktigt rätt på fälgbanan, mer silikonspray där det glipar.
11) Låt traktorn jobba, gläd dig åt rimligt hela och snygga hjul, nya muskler och erfarenheter, samt att du hann före snö o minusgrader och likstelt gummi (troligen ingen slump att nästan alla youtubevideos på folk som lättvindigt kränger traktordäck i fält är från Indien eller Texas eller Australien)
12) Inse att proffs som kränger däck, tillika blästrare och målare, gör detta snabbare och på vissa sätt bättre men att själv är näst bäste dräng och slipper gå på gym.

Bild
Bild
Bild
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.

7 personer gillar det här inlägget.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

magirus

#5 » 21:05:17, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...framför allt, den yttersta glädjen att "Kan själv" :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Mattias_E

#6 » 22:10:52, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dymmeln skrev:Bild


Jisses, det blev väl utfyllt, borde göra lite på toppfarten med. :driver:

Skulle själv vilja ha lite större tofflor på min MF35:a, så har någon fälgar så är jag intresserad. Bör väl vara 32", eller kan man ha större utan att det ser fel ut?

Är det samma tallrikar på 28" och 32" så det bara är fälg-banan som skiljer?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

magirus

#7 » 22:15:32, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det så kan du ta fälgbanor från tex MF 165 o di ska passa på tallriken. :thummar:
magirus
 

gaffa

#8 » 00:22:25, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ta fälgar från 165 behöver du diskar från en nyare 135a 8 bultade. Ska det vara 32 or då finns den 6bultade som passar på 35ans disk
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Mattias_E

#9 » 10:58:00, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt för kapningen av tråden, men det stämmer att disken på min 35:a (-61) har 6 bultar mot fälgbanan.

Någon som vet om andra märkens diskar eller fälgbanor passar rakt på den 35:a? Har åtta-bultat centrum.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

gaffa

#10 » 11:18:35, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bultmönstret i mitten på disken är samma på gråsugga, 35 och 135. Fälgens bultavstånd på andra märken stämmer ibland.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Dymmeln (trådstartaren)

#11 » 11:34:32, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:
Dymmeln skrev:
Jisses, det blev väl utfyllt, borde göra lite på toppfarten med. :driver

Jo nu går det undan, inte mätt upp hastigheten men den gjorde lite drygt 30 redan innan. Mjukt och fint går det också både på fält o väg men 13,6-28 är ev lite smidigare i trånga utrymmen, typ trägårn. Det ena av dem började dock pysa så därför blev det lite akut med bytet.

Ingen fara kapa på bara :wave:

Nu ett nytt bekymmer: lyftarmarna slår ibland i däcken i svängarna eftersom de breddar inåt. En lösning är att bredda spårvidden. Men det är lite bökigt och dessutom vill jag helst inte ha traktorn bredare. Vore bättre att begränsa lyftarmarna. På nyare traktorer (ex min 165a) går det fint mha stagen men på denna finns bara kätting. De går inte att korta genom att lyfta in en länk. Nu klurar jag på en lösning eller så ändrar jag spårvidd. Nåt tips?
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

magirus

#12 » 13:03:31, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns de int stag att köpa?

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Dymmeln (trådstartaren)

#13 » 21:23:42, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Finns de int stag att köpa?

Förvisso
Men såna härna finns också

Bild

Fjädrar till en skrotad studsmatta, användbara till lite av varje. Dessa kortar av begränsningslänkarna. Testade med ca 300 kg ved på pallgafflarna i trepunkten. Det funkar, går lätt att koppla till o från och lasten vaggar fram harmoniskt. Men vid nåt tillfälle snuddade däcket. Ska se om jag kan korta ytterligare eller om det blir till att skriva till Tomten om begränsningsstag.
Traktorgrävare MF 50B från mitten av 70-t. Nåtsånär gul. Obetydligt mer sliten än jag själv. Traktor MF 65 MP HD (765) från mitten av 60-t. Hyfsat röd och nästan grå. Traktor MF 165 MP, sent 60-t. Mest brun.

3 personer gillar det här inlägget.
Dymmeln
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:56, 06-11-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare Massey Ferguson 50B
Traktor Massey Ferguson 765 (65) med lastare Bergsjö 108
Traktor Massey Ferguson 165
-mogna 60-70talare

magirus

#14 » 00:52:06, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :shake_hands:
magirus
 


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: naslund och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se