Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF3305?

49 inlägg • Sida 3 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

BurstIntoFlames

#31 » 14:14:17, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja känns väldigt skumt å shimsa upp från 80 till 160 om det inte är så att det krävs extremt lite shims. Men det har du ju redan provat så ja vette fan.

Ang oljor så har jag pratat med min farbror som jobbar med truckar på linde. Motorolja/transmissionsolja/atf ska det inte vara någon större skillnad på aggressivitet. Dock är ju bromsvätska väldigt aggressivt mot vanliga packningar/o-ringar och även åt andra hållet. Men det får man väl hoppas att det aldrig åkt ner i lådan.

Är väl packbox mellan alla lådor så det är väl möjligt att en sån är sliten och läcker över.


Haha ja det lät jävligt skumt å veva i ett X istället för ett + xD
Körde lite grävmaskin (lånad) hemma innan jag fick tag på den här traktorn. Kan säga att det blev väldigt konstigt å dra i 4a spakar samtidigt!

Ska försöka mäta upp mitt tryck under helgen så får vi se vart jag hamnar!
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305



BurstIntoFlames

#32 » 16:48:11, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde rent hela traktorn med hetvattentvätt i förrgår. Fanns inte en oljefilm på hela underredet. Tog en sväng idag så han blev varm. Enda stället jag kan se olja på är vid den balken som går under sprängkåpan. Och där ska det väl inte va olja?
Bild
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#33 » 21:10:29, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste nog bara göra om hela testet från början. Är helt omöjligt jag kan få dom siffror jag fick. Måste blivit nåt knas med manometern.

Om du ska vara och göra testet och plocka ur pluggarna så ta det försiktigt när du tar ur den undre, är olja bakom. Jag klantade till det och
petade ut styrpinnen så vart tvungen ta ur allt för att få tillbaks den rätt. Rann ur nån liter olja under tiden.

Ja borde ju vara nån packbox runt axeln så är väl den gissar jag. Lägger inte så mycket vikt på det problemet då folk som sagt kör med öppet mellan lådorna.

Är samma på min, fuktar olja runt balken/luckan. Och därinne ska det inte vara olja, gissar på packningen mellan momentomvandlaren och låda, hört om läcka där på andra maskiner.
Men lite oljedräggel där kan jag nog ändå leva med, borde inte heller vara där trycket försvinner.
Ska fundera på problemet och lösa lite andra problem nån dag nu innan jag provar igen.

Är inte bara rosor med den där 2spaken. Är lite lynnig mellan ventilerna så kan lätt bli helfel manövrar när man ska smyga lite så bäst hålla sej ifrån och vara i nån porslinsaffär och sleva med skopan iaf.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

BurstIntoFlames

#34 » 22:53:56, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag fattar det så behöver du aldrig plocka ur den undre så länge du får korrekt värde när du plockat bort den övre?

Ja nån droppe olja lär det komma oavsett när en har en gammal maskin!

Har kollat lite på nya ventilpaket men det är ju sinnessjuka summor å kosta på en gammal maskin. Det jag har plockat ihop till enbart grävaggregatet skulle gå på 10lök å de ä 1/4 av vad maskinen kostade mig i inköp.

Kommer slänga ihop en "rototilt" fast med enbart hydraulcylindrar så jag behöver lite mer spakar å dra i
Hade ju vart nice om man kunde få till det med ett elektriskt ventilpaket. Men då börjar man ju prata pengar. Så förmodligen får de bli nån omkastningsventil
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#35 » 09:05:45, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej precis den undre ska aldrig ur. Men jag klantade mej lite så vart tvungen att ta ur innan jag fick tillbaks allt.

Nej såna pengar kan man ju inte stå och kosta på, då är det bättre lägga pengar på en seriösare maskin.
Men det där med tilt lät som ett spännande projekt. Har gått i såna funderingar själv men är det där med tid, ork och pengar.
Bara få dit hydraulik till en gripklo vore guld.
Men är klart intresserad så håll mej uppdaterad när det drar igång.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

mf135_550

#36 » 16:04:37, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är med att oljan blandas skrivs ju om i 50B trådar. Det finns ju en lösning där man kopplar samman vx o conv oljorna avsiktligt , sätter på en rörstump på converternivåpluggen för att höja nivån (bättre kylning) och kör sen på vx olja i conv också.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

BurstIntoFlames

#37 » 18:35:15, 17-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fast spelar det någon roll ifall nivån blir högre i convertern? Att sätta på en rörstump ist för nivåplugg känns onödigt? Öppnar man upp mellan lådorna så räcker det ju med å kolla nivån på växellådan. Eller har jag fel?
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

mf135_550

#38 » 10:25:31, 20-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rimligt. En variant jag hört är att rörstumpen kom till för att höja oljenivån i conv även om dom inte var sammankopplade. Fast om man bara har läckage mellan dom så går det ju snabbare att få olja i conv genom rörstumpen. Hur som helst har den utgått enligt Sundahls Växjö. Gängan verkar skum, jag tänkte hitta en plugg och sätta på en rörstump.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

fagerman78

#39 » 09:36:31, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag tar upp denna tråd igen, jag har en MF traktorgrävare och skulle behöva lite hjälp med att identifiera snabbfästet på frontlastaren. Jag tänkte införskaffa en ny skopa och pallgafflar men hittar ingen som säljer redskapsfäste som passar dessa maskiner. Finns det någon som har fästen över, vet någon som tagit fram dessa eller har en ritning så man kan beställa från någon som kan skära ut fästen?
fagerman78
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:52, 20-01-2020
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: MF3303

magirus

#40 » 10:16:44, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild och några mått på ditt fäste behövs nog för att kunna hjälpa dej :photograph:

Det finns en tråd me bilder o mått på olika fästen här på Maskinisten! :thummar:
magirus
 

rp_92

#41 » 11:18:17, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fagerman78 skrev:Hej! Jag tar upp denna tråd igen, jag har en MF traktorgrävare och skulle behöva lite hjälp med att identifiera snabbfästet på frontlastaren. Jag tänkte införskaffa en ny skopa och pallgafflar men hittar ingen som säljer redskapsfäste som passar dessa maskiner. Finns det någon som har fästen över, vet någon som tagit fram dessa eller har en ritning så man kan beställa från någon som kan skära ut fästen?


Bild

Är det det fästet? Isåfall har jag laddat upp skärritning under downloads :) Jag har fästen över. Håller du till i Kalmartrakten kan du få köpa. Skickar helst inte då det blir så dyrt billigare att skära lokalt isåfall.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

Jac

#42 » 16:15:06, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ctrl + F5 efter bildrotering för att uppdatera.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stridis2

#43 » 21:43:47, 25-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju bygga om ett vanligt fyrspaks ventilpaket till tvåspaks. Finns ett par dåliga bilder på mitt grävaggregats ventilpaket i tråden om min kompaktlastare, inlägg #11.
Stridis2 @ Kompaktlastare Case 1830
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#44 » 20:40:33, 01-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

rp_92 skrev:
fagerman78 skrev:Hej! Jag tar upp denna tråd igen, jag har en MF traktorgrävare och skulle behöva lite hjälp med att identifiera snabbfästet på frontlastaren. Jag tänkte införskaffa en ny skopa och pallgafflar men hittar ingen som säljer redskapsfäste som passar dessa maskiner. Finns det någon som har fästen över, vet någon som tagit fram dessa eller har en ritning så man kan beställa från någon som kan skära ut fästen?


Bild

Är det det fästet? Isåfall har jag laddat upp skärritning under downloads :) Jag har fästen över. Håller du till i Kalmartrakten kan du få köpa. Skickar helst inte då det blir så dyrt billigare att skära lokalt isåfall.


Grymt jobbat med ritningen, stort tack. Länkar till din ritning här om det är ok.

Ritningar för redskapskrokar MF50B

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

BurstIntoFlames

#45 » 16:04:53, 13-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med maskinen?

Jag körde ca 5mil till en polare förra sommaren å grävde lite. Kändes orkeslös osv i alla backar. Fick stanna å tugga på 2an låg i vissa backar (sög pung).
Resan tog väl ca 2.5h.

När det väl va färdiggrävt å det börja närma sig resa hem så gick han knappt framåt på 2an låg. Rök svart osv.

Köpte nya spridarspetsar å lämna in för provtryckning. Va som natt å dag med rätt tryck osv. Bad dom provtrycka innan dom böt spridarspetsar å låg ca 10bar under i öppningstryck på 3st å ca 30bar under på 1st.

Resan hem tog 30min kortare tid =)

Har fortfarande inte kollat något tryck i convertern men nu går han bra så jag tar det ett annat år^^

Ploga ca 3dm blötsnö med 2.7m plog på 2an hög utan bekymmer.
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban, Majestic-12 [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se