Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

MF3305?

49 inlägg • Sida 2 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

BurstIntoFlames

#16 » 09:34:47, 11-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla filter i min maskin har sett ok ut förutom dieselfiltret :skratta3:
Inget glitter i oljan eller spån någonstans. Dock konstigt när växellådan har gått med alldeles för lite olja på tok för länge. Tror inte förra ägaren hade någon aning men en packbox i vänster trumpet hade pajjat å all olja rann ur där.

Såg att själva upphägningen på grävaggregatet skiljer sig mellan våra traktorer. Har du någon bild från hytten du vill dela med dig? :)

Bild
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305



Kalle Hällbo (trådstartaren)

#17 » 08:52:02, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis samma som på min. Problemet verkar sitta i packningen i inspektionsplattan. Oljan rymmer under skiljeväggen in i momentomvandlaren. Rekomenderar att tömma ur oljorna och plocka ner plattan, göra rent silfiltret och magneten och byta packningen då det är en förhållandevis enkel operation och delar går att få tag på.

Packning artnr: 1754634M1
Filter artnr: 191855M4
O-ring artnr: 70923814

Sen har jag även bytt oljan i momentomvandlaren 3 gånger för att diska ur så mycket som möjligt av oljan som är inne i turbinen som inte kommer ur vid en vanlig urtappning. Sen valde jag efter lite rådfrågning att köra med Atf-olja även i växelådan för att slippa framtida likvärdiga bekymmer.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#18 » 08:52:59, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#19 » 09:11:51, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppe på sprängkåpan mellan växelådan och motorn på höger sida bakom dieselfiltret och högra kåpan innanför pedalstället sitter en liten plugg där man kan koppla in manometer för att mäta oljetrycket i momentomvandlaren.
Ladda hem: MF 50B servicehandbok
Sida 301 står hur man ställer in trycket på momentomvandlaren och i det skedet är jag nu. Ska åka och försöka få en tryckslang med manometer tillverkad idag så får jag se sen hur det går.

OBS! Om pluggen ska tas ur så är det livsviktigt att hålla emot låsmuttern med en 11/16 som är under så den inte snurrar för annars kan man dra av tryckröret som går inne i sprängkåpan och då får man lov att ta isär hela traktorn så ta det försiktigt.
Blev ett j*vla drama när jag skulle ta ur pluggen då jag lyckades dra av den. Egentligen inte jättetrångt men hade som vanligt inte rätt verktyg till 4-kants skallen på pluggen så jag våldade med en svetstång och så gick det som det gick. Med osannolik tur lyckades en god vän få in en fullträff med svetsen i en m8 mutter och jag fick ur pluggen med intakt gäng i hålet.

Ladda hem: MF 50B servicehandbok
Sida 301 står hur man ställer in trycket på momentomvandlaren och i det skedet är jag nu. Ska åka och försöka få en tryckslang med manometer tillverkad idag så får jag se sen hur det går. Återkommer med resultatet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#20 » 09:14:45, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#21 » 09:21:00, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja på min sitter ett som jag förstått det norsktillverkat aggregat vid namn EIK500. Hittar tyvärr dock ingen som helst info om det.
Har inte så mycket foton från hytten men kan väl ta lite nån dag.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

BurstIntoFlames

#22 » 19:20:40, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra med bilder och beskrivning! Har vart lite feg för å riva mitt (funkar de så funkar de). Bytte olja å filter i hela maskinen i helgen så jag tycker det blev stor skillnad mot innan!

Ska nog ta å köra lite med maskin å sen tömma oljan å plocka bort inspektionsluckan å göra rent!

Har letat efter pluggen till manometer förut och inte hittat den. Vad jag fatta de för så skulle den sitta på toppen närmast motorn, men det gör den ju inte! =)

Vad jag har förstått det så är det väl inte så himla stor skillnad mellan atf å typ en kombiolja. Dom flesta som haft problem med att oljan blandar sig verkar ju ha slagit i samma olja som dom har i växellådan (sen om det är bättre eller sämre än atf de vet jag inte). Har även läst om att dom har öppnat upp mellan lådorna för att erhålla bättre kylning av oljan. Om det är korrekt eller inte hade vart intressant å veta. Det jag märker är att converten fylls på med olja och det känns ju mindre bra.

Mår convertern bättre av atf så låter det som det självklara valet!

Ska bli intressant å se hur det funkar när allt är ihop! =)
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

BurstIntoFlames

#23 » 20:22:32, 12-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Invändigt verkar det väldigt likt. Grävaggregatet dock ser annorlunda ut. Skickar med en bild innan jag rev svängen med.

Bild
Bild

Bild
Mvh Oscar Jakobsson

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#24 » 07:39:45, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mina utrednigar tog jag iaf beslutet att köra Atf i båda lådorna, momentomvandlaren mår nog bäst av att ha blaskig olja. Men kände inte jag orkade med besväret att fixa med hålet mellan lådorna. Det projektet tar jag om jag får den att driva tillfredställande och märker att varmgång blir ett problem men tror att dom små korta sträckor jag kommer tuffa runt hemma inte kommer vara ett bekymmer.
Ta bort plattan och göra rent magnet och filter är nåt jag rekomenderar. med tanke på hur lite pengar och energi det krävdes. Har man relativt ny olja kan man väl ta ur den och filtrera genom en tratt med en magnet i och sen återanvända om den inte är uppblandad redan förstås. Fanns mycket gött där i botten, både smuts och metallspån som kändes ohälsosamma. Filtret och magneten sitter mitt i sughålet så blir det mycket på den så stryper det nog flödet på oljan.

Tog mej friheten att redigera en av dina bilder, i ringen bakom bränsleledningarna hittar du pluggen till tryckröret.

Fick dit en tryckslang med manometer igår och den visade tryck men sen kom skitvädret med snö åska och helveteseld så gav upp och inväntar behagligare utomhusklimat.
Ja i cockpit ser väl maskinerna snarlika ut, jag har dock ännu inte fotat nåt mer. Vad är det för spännande spak du har precis under ratten?
Och slangen som kommer upp bakom växelådan/handbromsen?
Senast redigerad av Kalle Hällbo 07:43:32, 13-05-2020, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#25 » 07:41:05, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

BurstIntoFlames

#26 » 13:26:15, 13-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja absolut den plattan ska bort och göras rent. Kommer även köra atf i min!

Ja jag gick faktiskt ut å kolla efter den pluggen när jag såg ditt inlägg!

Spaken vid ratten är en väljare så du kan bromsa höger eller vänster sida för sig. Dock är alla bromscylindrarna helt slut så jag kör utan bromsar för tillfället.

Slangen som kommer upp ur lådan är till den inbyggda hydraulpumpen. Har ingen nytta utav den så den ska pluggas.
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#27 » 10:17:19, 14-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var lite lättare att hitta när man vet var man ska leta.
Ok den spaken har jag på höger sida om stolen, dock ej funktionstestad av mej då min huvudbromscylinder var slut så åker också bromslöst. HAr dock skickta den på renovering på vinst och förlust så får se om resten fungerar.
Ska ge mej på att försöka justera upp handbromsen nån dag så man har nånting.

Igår kontrollerade jag ventilerna till momentomvandlaren enligt handbok.
Första ventilen, den undre gav inom ramarna för godkänt (75psi)
Dessvärre gav den andra ventilen, den övre bara nånstans runt 80psi, ska ligga på 160psi.

Märkte även att jag återigen har på tok för mycket olja i nivåhålet för momentomvandlaren så börjat tvivla på min teori att det är i packningen i bottenplattan det läcker över.
Och ser inte bättre ut än att det fuktar olja från packningen till inspektionshålet i sprängkåpan, och mej veterligen ska där ej vara olja innanför så har nog nån läcka därinne med.

Frågan är om jag kommer göra allt mycket värre genom att shimsa upp den övre ventilen till 160psi som det står i boken. Känns som det är på tok för mycket shims för vad som är hälsosamt.
Provade med en kopparbricka men märkte ingen större skillnad.
Nån som har koll på detta?
Och kan inte heller helt förstå vilka tryck det är jag faktiskt mäter upp, det som för mej känns viktigt är trycket efter ventilen som slår i drivningen men inget av dom här båda trycken är ju efter ventilen då man inte trycker på pedalen under mätningarna. Känns konstigt jag ska ta alla tryck ur ett uttag.
Eller tänker jag helt tokigt?

Eller ska man bara göra som så många andra och blunda och köra ändå med lite sunt förnuft så länge det går ?
Maskinen driver bra på lågväxel och helt ok på högväxel, kan starta i uppförslut på hög 1 men på hög 2 så vill den helst ha medlut.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3

BurstIntoFlames

#28 » 11:08:42, 14-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag läste med om kontroll av tryck igår. Och fatta inte heller hur man ska kunna mäta två olika tryck, på samma varvtal ur samma plugg. Testa å kö ett tag och se om den beter sig annorlunda. Min converter fylls ju också med olja. Och jag tappar olja ur växellådan. Tappar lite olja ur motorn med, men de trycker ur sig ur främre packbox på veven.

Går ju å skruva bort balken under sprängkåpan så kommer man åt den inspektionsplattan. Visar det sig va massa olja där så är väl delning av maskin enda lösningen.

Min blir segare när den är varm och änna skriker ur convertern. Tappar man ur via påfyllnadspluggen så går den tyst en stund men sen samma visa.

De va de jag fundera på hur det blir när man öppnar upp mellan lådorna. Borde man inte få samma symptom då?

Har läst lite i andra forum och dom har samma problem att convertern fylls. Men det verkar stabilisera sig och inte fyllas på något mer efter ett tag.

Jag har väl tappat ut som mest 2-3dl ur convertern.


Fan va Nice med 2-spak!
Jag har ju 4-spak å det känns helt handikappat.

Har du något lämpligt 2-spaks ventilpaket liggandes så är jag mycket intresserad!
Mvh Oscar Jakobsson

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

BurstIntoFlames

#29 » 18:08:28, 14-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste igenom verkstadshandboken igen, om hur man mäter trycket. Vad jag fattar det för så ska du plocka bort ventil A och ta bort fjäder osv så att den mer eller mindre agerar "plugg". Då ska trycket gå via den andra ventilen och mäta 80psi. Är det korrekt, fortsätt med å montera tillbaks ventil A, om inte schimsa till korrekt tryck. När man monterat tillbaks ventil A så ska man uppnå 160psi.

Kanske så du har gjort?
Mvh Oscar Jakobsson
Användarvisningsbild
BurstIntoFlames
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:45, 17-10-2018
Ort: Kedjeåsen Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3305

Kalle Hällbo (trådstartaren)

#30 » 07:17:22, 15-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min har precis samma symptom som du beskriver, dock kan jag tycka den verkar ha lite olika dagsform men kan vara inbillning.
Ja var nära att plocka ner den balken och ta en titt men kände jag skjuter en smula på det med, har andra bekymmer att ta tag i först.

Har också funderat på om för mycket olja kan vara ett bekymmer men som du skriver så när man öppnar mellan lådorna så ska man ju även höja nivån med en förhöjd nivåplugg så borde inte vara ett bekymmer.
Funderar på om nån packning eller o-ring kan ha lösts upp när oljorna har blivit blandade? Vet inte om nån annan olja är mer aggresiv?
Har ingen historia om traktorn men får för mej den stått ett längre tag. Kan nåt ha torkat ihop eller kleggat igen?

Ang trycken så har jag gjort precis som du beskrev men då blev trycket som skulle bli 160psi endast 80psi. Likväl när jag kör med maskinen så ligger jag på ca 150psi så jag får inte ihop det riktigt.
Vad är det för tryck jag mäter? Vad jag förstår är jag ju intresserad av trycket som går ut på lamellerna men det kan jag inte förstå hur jag kan mäta upp i samma uttag när jag aldrig trycker på nån pedal/ventil under testet.
Känns som man skulle vilja ha ett uttag till och ha en till maometer och sen mäta på trycksidan av ventilen samtidigt?
Känns vågat att shimsa från 80psi till 160psi eller? Borde vara lätt att skjuta nåt åt helvete därinne om man tänkt fel så känner jag
vill ha lite bättre koll på vad jag pysslar med innan jag matar in shims.

Känns som man måste börja med nåt smått och se hur det reagerar men är ganska omständigt att köra den i temperatur och sen springa ur och skruva ur allt och sen mäta tryck innan den svalnar för att sen skruva ihop allt och köra den varm igen om det inte blev rätt.
Hela konstruktionen känns helt efterbliven, borde gått att lösa med ställskruv istället för shims. Bara gänga upp den till rätt tryck och tuffa vidare.
Vore intressant att få prata med nån som kan det här som kan förklara för mej på barnboksnivå så jag fattar.

Ja blev förvånad själv att det är 2-spak, funkar förvånansvärt bra men är bra flummigt att köra om man är van med vanlig grävmaskin.
Spakarna reagerar snett. Tänk som ett X istället för + och man var nog trött i armarna efter en arbetsdag i en sån här.
Har tyvärr inga såna godbitar liggandes.
Användarvisningsbild
Kalle Hällbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:05, 27-12-2019
Ort: Falun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Mf 3305
Kubota U10-3


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sparrow och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se