Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

JCB 3C

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Gnudde (trådstartaren)

#1 » 12:15:12, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla
Har en jcb 3c med fordson super major motor.
Har renoverat motorn men måste använda lite lite eter när jag ska starta den.
Jag drar ut handgasen och trycker in kallstarten men den vill inte förrän jag ger lite eter i luften ovanför insuget . Men när den startar så går det bra att starta om man fått motorstopp. Men om man kört ett tag så motor har blivit riktigt varm och man stänger av den så måste man använda lite eter igen ??
Är det dåligt tryck i pumpen????
Gnudde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:16, 11-06-2010
Ort: Enånger
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8145
håller på att bygga en liten traktor åt barnen (hoppas att jag får ihop den snart)



magirus

#2 » 12:23:57, 01-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eter ä inge bra. Kan ge upphov till kolvskador. Å de går fort!

Jag föreslår att du börjar me att tömma tanken och undersöka om det sitter nån sil i tanken. Därefter undersöka sugledningarna mellan tank o matarpump. Även om ledningarna ser bra ut kan dom ge upphov till att pumpen drar tjuvluft. Därefter kolla att matarpumpen inte är full med skit som dels blockerar backventilerna samt földet. De kan sitta en liiiten sil i pumpen. Been there..... :vissla:

Är bränslefiltren bytta nyligt? Annars är det nästa steg.

Om detta int hjälper kan de va god idé att lämna insprutpumpen till dieselverkstad som bänkkör och justerar.
En bra idé är att i samma veva lämna med spridarna som då blir provtryckta o justerade.

Därefter står ett kompprov på tur. Har du liks ur spridarna så ta kompprov. Oavsett om du nyss renoverat (jag vet ju int hur mye du renoverat) kan de va läck i ventiler/spricka i topp etc.

Lycka till :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

pluton

#3 » 23:38:48, 30-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du säger att du renoverat motorn men gjorde du något jobb på toppen samtidigt?
Jag tänker om du t ex slipat in ventilerna så att de inte är otäta för då kan motorn släppa lite kompa vilket gör den svårstartad.
En Fordson-motor i bra skick brukar vara synnerligen lättstartad.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PeterR och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se