Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min första maskin, en Kåell V7B

105 inlägg • Sida 7 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RD350

#91 » 05:58:41, 13-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla termostaten, har maskinen gått med dålig kylare så är kanske termostaten bortplockad. Övre kylarslang får inte bli varm innan termostaten ska öppna.

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



threviel (trådstartaren)

#92 » 07:48:05, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått problem med härket igen. Jag körde runt lite och helt plötsligt började motorn gå sämre, ganska uppenbart problem med bränsletillförseln. Den gick bra i 30s, men så tappade den kraft och gick ner mot tomgång eller stängde av sig. Startade om den så gick den ok lite till osv. Jag lyckades få hem den på låga varv.

Hade nya bränslefilter liggande så jag tänkte jag byter och ser rill att allt är rent. Glaset var ganska smutsigt också. Gjorde rent allt och pumpade fram ny diesel. Fyllde filtren och startade. Den gick en liten liten stund sen dog den.

Tog en kompressor och kollade så slangen till glaset inte var igensatt och det funkade bra. Handpumpade fram diesel så filtren fylldes och kollade också så att dieseln nådde fram till spridarna genom att lossa de rören lite lite lätt vid pumpen och köra med startmotorn. Allt såg bra ut, startade igen. Den gick riktigt bra i kanske 3-4 minuter sen dog den och filtrena var tomma igen.

Skruvade loss röret från pumpen och körde med startmotorn, den pumpar, en liten minifontän.

Allt verkar helt enkelt fungera och när det finns bränsle i filtren så går motorn bra, men de verkar inte fyllas på. Någon som har en tanke om vad det kan vara? Kan pumpen pumpa för dåligt?
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

krokodilen

#93 » 08:29:13, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

threviel skrev:Nu har jag fått problem med härket igen. Jag körde runt lite och helt plötsligt började motorn gå sämre, ganska uppenbart problem med bränsletillförseln. Den gick bra i 30s, men så tappade den kraft och gick ner mot tomgång eller stängde av sig. Startade om den så gick den ok lite till osv. Jag lyckades få hem den på låga varv.

Hade nya bränslefilter liggande så jag tänkte jag byter och ser rill att allt är rent. Glaset var ganska smutsigt också. Gjorde rent allt och pumpade fram ny diesel. Fyllde filtren och startade. Den gick en liten liten stund sen dog den.

Tog en kompressor och kollade så slangen till glaset inte var igensatt och det funkade bra. Handpumpade fram diesel så filtren fylldes och kollade också så att dieseln nådde fram till spridarna genom att lossa de rören lite lite lätt vid pumpen och köra med startmotorn. Allt såg bra ut, startade igen. Den gick riktigt bra i kanske 3-4 minuter sen dog den och filtrena var tomma igen.

Skruvade loss röret från pumpen och körde med startmotorn, den pumpar, en liten minifontän.

Allt verkar helt enkelt fungera och när det finns bränsle i filtren så går motorn bra, men de verkar inte fyllas på. Någon som har en tanke om vad det kan vara? Kan pumpen pumpa för dåligt?


Har du backblåst ledningen från tanken och kolla alla kopplingar/banjos så det inte sitter nåt skräp i?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparrow

#94 » 08:36:21, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar sitta en liten nätsil i huset som glaset är monterat i. Om du tar bort gummipackningen som tätar mot glaset så sitter den där under. Vet man inte om den är det lätt att missa.

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

threviel (trådstartaren)

#95 » 08:38:45, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Har du backblåst ledningen från tanken och kolla alla kopplingar/banjos så det inte sitter nåt skräp i?


Ja, jag har blåst från båda hållen från tanken och dessutom skruvat ihop det under tryck i tanken så att röret var fullt fram till glaset. Från glaset går diesel till pumpen när man handpumpar dessutom.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#96 » 08:39:40, 26-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Det brukar sitta en liten nätsil i huset som glaset är monterat i. Om du tar bort gummipackningen som tätar mot glaset så sitter den där under. Vet man inte om den är det lätt att missa.


Den har jag missat, där kanske vi har problemet. Gummipackningen följde med glaset ner, men jag tittade aldrig upp under där.

1 person gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#97 » 16:46:16, 29-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att gummit till glasfiltret hade torkat och den släppte in luft där, När jag fick på ny gummipackning så gick allt igång. Men själva pumpen var otroligt full av skit så det var nog inte fel att gå genom hela systemet. Ursprungsfelet var antagligen att filtren var igensatta, sen fick vi inte systemet tätt. Nu har jag 4 nya filter och betydligt bättre koll på hur bränslesystemet på maskinen fungerar.

Idag har vi fyllt på olja till motor och converter och bytt filter till convertern, så nu är maskinen i god ordning och redo för nya äventyr. Jag ska skrapa 10-20 cm grus från ena sidan av uppfarten och flytta till andra, för att där göra en uppställningsplats för husbilen. Halvan nära huset ska bli gräsmatta, så får vi gräsmatta runt hela huset.

7 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#98 » 09:13:26, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu har den första hydraulslangen gått sönder. Jag har hela tiden trott att det skulle vara något på skopan, eftersom de är så slitna så man ser metallarmeringen. Men nej, givetvis var det en tjockare huvudslang som sitter vansinnigt illa till i motorutrymmet. Det är, om jag förstår saken rätt, någon form av retur- eller matarslang som matar hela systemet.

Bild
Bild

Jag har försökt lossa muttrarna, men jag är osäker på riktningen. Som jag förstår det är de stora muttrarna iskruvade i metallröret respektive den gula grejen (vad är det?) undertill. Dessutom är de mindre muttrarna innanför av storlek 32mm och väldigt smala. Jag har inget så smalt så stort, vart kan jag få tag på nåt sånt?

Jag drar med skiftnyckel eller rörtång, men muttrarna rubbar sig inte och jag vågar inte riktigt dra för fullt utan mothåll.

Någon som har några tips?
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

Mattias Petterson

#99 » 09:18:50, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åk till biltema och köp fasta nycklar, du kommer behöva de flera gånger..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

osla

#100 » 09:58:29, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasta nycklar gäller, sen underlättar det att smida muttrar a med en slägga. Knacka halvhårt runt om på muttern så kommer det släppa utan att du behöver ta i

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

P Andersson

#101 » 14:49:59, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På först bilden är det den stora muttern som ska vridas och den lilla smala ska du hålla fast då den är en del av den pressade anslutningen på slangen.
Som sagt fasta nycklar är mycket lättare att komma till med, har tom behövt slipa ner bredden på någon för att komma åt
Bushen utanför Ryd, nu med fiber för ist tröga koppartrådar

1 person gillar det här inlägget.
P Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:05, 11-10-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6550
Hydrema 807
BM 650

threviel (trådstartaren)

#102 » 15:59:02, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla fina tips. Av en slump dök min svåger up precis efter att jag postade och vi satte fart.

Bild
Först plockade vi fram en samling verktyg. Muttrarna är 36mm och 32mm, så inga smågrejer direkt. På Biltema hittar jag vid en snabb sökning inget så stort och jag ville inte köpa seriösa grejer. Visade sig att skiftnycklarna och den största rörtången räckte gott. Vi började med att ta bort hasplåten så vi kom åt ordentligt. Två skiftnycklar vid den där uppe, en för att hålla fast och en för att skruva. Sen en del bankande och svärande. Den där nere tog vi genom att skapa mothåll med den stora rörtången som helt enkelt fick hålla fast röret, eller vad det nu är. Så nu är slangen lös och inlastad i bilen för byte imorgon.

Jag kanske ska berätta lite om vad jag pysslar med.
Bild
Bild

De granarna som torkan 2019 tog har jag nu fått upp de sista rötterna av och på allvar börjat göra i ordning marken. Det blir en del terasser med stödmurar, marken lutar och jag vet helt enkelt inte annars vart jag ska göra av den hysteriska mängden sten. Jag har också gjort en stengärdesgård i överkant området. Över hela ytan är det någon meter ner till berget och på sina ställen sticker det upp. Jag har försökt utnyttja detta för att skapa så mycket area som möjligt. Planen var att göra en fruktträdgård, men att berget ligger så högt nästan överallt hade jag inte räknat med, frågan är om fruktträden kan trivas i så relativt tunt jordlager. Vindruvor har jag helt gett upp tanken på.

Att shimsa skopfästet gjorde gott, men den som sa att jag skule ångra att jag inte bytte bussningar och axlar fick rätt, nu blev det felet mer uppenbart. Men ännu mer uppenbart är hur stora glappen är vid bommen och stickan. Det är relativt enkelt att shimsa lite, så jag ska gå en vända på dem i vinter. Axlar och bussningar får nog vänta igen, jag har inte riktigt möjlighet att plocka isär grävaggregatet helt.

2 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

Stridis2

#103 » 16:27:52, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns upp till 65 mm på Biltema.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

osla

#104 » 17:15:22, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag själv har då ringnycklar upp till 40mm från biltema, köpt för ett par år sedan, så det borde finnas

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

threviel (trådstartaren)

#105 » 20:03:46, 03-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt riktigt, storlekar större än 32mm går under "Blocknycklar Jumbo" på Biltema, tillagda i handlalistan för framtida behov.

1 person gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tracker och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se