Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min första maskin, en Kåell V7B

105 inlägg • Sida 4 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

threviel (trådstartaren)

#46 » 20:40:27, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tom N skrev:Jag tycker den ”konstiga mackapären” ser ut som en brotsch.


Det låter rimligt, jag googlade lite på det och det låter oerhört rimligt.

1 person gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189



threviel (trådstartaren)

#47 » 16:03:37, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har pillat vidare på maskinen och den verkar vara i acceptabel form just nu. Till våren ska den fettas upp och ledas ut på en lekplats. Lekplats? Vad svamlar han om? Jo, nånstans måste jag ju lära mig köra. Så då kom tanken upp att börja röja lite skog.

Huset vi bor i är byggt av virke som Gudrun fällde för många år sen. Men strax ovanför huset så står en grupp granar som Gudrun och Per skonade och som fått stå sen dess. Men torkan 2019 klarade de inte riktigt av. Förra året var flera av dem rejält bruna i toppen och då gallrades de ut. I år så var nåra fler bruna i toppen och insikten om att allt borde ner satte sig hos oss. Vilket passar ganska bra, för vi tänkte bygga ett litet hus till sommaren och då passar virke bra.

Så många flugor i samma smäll, röjandet satte igång.

Bild
Det blev väldigt mycket mer än vad vi tänkte, så vi får sälja ett lass virke också. Det blir ett litet plockepinn innan man får reda på vilka längder som gäller. Det var ett misstag att fälla huller om buller, det blev mer jobb att aptera.
Bild
Jag tänkte passa på att skicka med ett lass björk också när man ändå är igång, massa björkar som står och okynnesväxer på dumma platser.

Sen, till helgen nu kom vintern på besök, vi kan fortfarande få lite vinter i Halland.
Bild

De granar som står upp står i stort sett på grannens mark.
Bild
Bild

När våren kommer och det torkat upp ska Kåellen gå här och jag ska lära mig köra. Tanken är att röja stubbar och släta ut marken såpass att den kan hållas nere med en trädgårdstraktor. Sen tänkte vi sätta fruktträd där av alla möjliga sorter. Och med tiden bygga en jordkällare, men det ligger längre fram i tiden.

3 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#48 » 09:37:11, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt få tag på en vettig planerskopa till maskinen. Jag fick med en bra grävskopa och en kabelskopa (och en vedklyv av någon anledning), men jag ska plana till lite mark där det ska bli gräsmatta så jag vill gärna ha en planerskopa.

Grindfästet som sitter på är Hydrema 45, vilket verkar vara sanslöst ovanlig på begagnatmarknaden. Jag har däremot sniffat fram en rimlig skopa med ett annat fäste på. Är det rimligt att byta grindfäste på skopan med en vinkelslip och en pinnasvets?
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

Stridis2

#49 » 10:37:00, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelslip tröttnar du nog fort på. Köp, eller låna, en vettig plasma eller gasskärutrustning. Det går enormt mycket fortare. Du får säkert slipa mer än du önskar ändå... :djaevul:

Är inte Hydrema45 samma som S45 fast smalare? Jag har för mig jag läst om detta här på M, och i så fall var det någon som grävde med S45-skopa med distanser av PEM-slang. :uupps: Han påstod att det fungerade förvånansvärt bra. Kan vara värt att prova.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

threviel (trådstartaren)

#50 » 14:26:20, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har egentligen inget emot om det tar en timme eller två att slipa loss det, men man kanske kan låna nåt att skära med. Det jag mest var orolig för är att man sen inte får dit det nya fästet ordentligt och rejält.

Hydrema 45 är ett S45 men med ett axelavstånd på 330 mm istället för 430 mm om det var det du menade med smalare. Sen har jag sett dem ibland med någon udda utfräsning, men den tror jag inte ska behövas.

https://www.redskapsfabriken.se/product ... hydrema-45
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

Stridis2

#51 » 14:54:04, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag tänkte på bredden, 290 mm på S45 och jag hade för mig det var smalare på din. Men där hade jag tyvärr fel. Borde gå att köpa en skopa med S45 och borra in en ny axel i befintligt fäste, men om detta är lättare eller svårare än att byta hela fästet får du avgöra själv.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

threviel (trådstartaren)

#52 » 15:03:13, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, det gör jag nog inte med min Makita skruvdragare :sad:

Jag får se, skopan jag har sniffat fram har antingen s45, s50 eller s60. Om det är 45 så kan man ju fundera på det iaf. Problemet med att borra är väl att man får först svetsa fast en ny "bula" för att borra igenom.Sen har man ett fäste som går genom en svets. Eller ta loss hela fästet, kapa det och korta det och sen sätta tillbaks det. Det kanske skulle kunna gå om man får tag på vettig skärutrustning.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#53 » 20:35:06, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ut maskinen på sin premiärtur. Den ska användas först för att rensa ett hygge som ligger precis ovanför vårt hus. Problemet med det är att det finns två vägar till hygget. En utanför stengärdsgården som omgärdar vår tomt, men den vägen är egentligen en förlängd gräsmatta och får inte köras sönder. Och en trång skogsväg i uselt skick med stora hålor.

I helgen var det fortfarande tjäle i marken, så det skulle kunna gå att köra över gräsmattan. När väl tjälen släpper så blir allt så blött och lerigt så det blir inte tal om att köra fram maskinen förrän våren har torkat upp marken rejält. Så det var lite ett race med tiden, jag ville hinna rensa upp så mycket pinnar och ris från marken så att jag skulle kunna köra runt inne på hygget.

Först tänkte jag att jag lägger riset på påskbrasan, så mycket kan det inte vara. Efter fem traktorlass hade jag röjt kanske 10*10 meter och arbetet verkade helt hopplöst. Granris är något förbaskat skrymmande. Tillbaks till ritbordet.

Plan B var att samla allt ris i ett "staket" i överkant. Det gick bättre. Full fart framåt. Och det gick faktiskt bra, jag lyckas röja fram en väg och en parkeringsplats för maskinen. Det blev ett rejält staket milt uttryckt. Jag ska se om jag kan få min svåger att hjälpa mig att köra väck det med hans skogstraktor, men det är inte säkert att det går att komma dit när han kan.

Nåväl, ner till Kåellen. Det är kallt, så jag är osäker på om den ens startar. Jag tankar upp den med några liter diesel och försöker starta. Hur var det nu. Just det, jag ska först kolla så att hög/låg-växeln fungerar, den var så trög senast. Jodå, den går fint. Vart fan är växelspaken :klia: ? Ja just det, bakom ratten. Nåja, vrida runt nyckeln. Dött. :myzsko: ?#/&?"%=!%€(&@$§! Just det, man skulle ju trycka in när man vred. BRUUUUUUMMMMMM. Den startar lätt. Hur fick man nu upp den där grejen där framme? Nej, åt det hållet lyfter man nosen på maskinen, andra hållet. Nåja, nu ska jag få grävaggregatet rakt bak, lågt nog för att inte ra med sig maskinhallstaket. Det går bra. Jag slår i back och lite som Titanic, i den där filmen vad den nu hette, så börjar den röra sig. :driver:

Jag får ut den. Men vilken var nu transport och vilken var arbetsväxeln? Hmm, den är byggd på en lastare som normalt går baklänges så bakåt på spaken borde betyda fort. Ja, alltså inte fort om man jämför med nåt annat, men fortare än åt andra hållet. Jag får prova bakåt istället. Icke! Spaken sitter som ett as och går knappt att rubba. Nåja, Kåellen rör ju sig, jag får krångla med spaken nån annan gång.

Jag kör hem den, några hundra meter asfalt och några hundra meter grusväg. Men jisses när jag kör runt huset, jag behöver vara försiktig med andra grenar än vad jag behöver med traktorn. Men det går bra. Trångt som s*t*n är hålet i gärdsgården, men maskinen går lätt att svänga och jag lyckas ta mig in. Jag får flytta på ett stenblock med grävaggregatet för att komma in, men det är inga problem. Maskinen känns, för en glad amatör som mig, urstark i grävaggregatet. Det glappar lite, det blir någon centimeters svag i skopan från alla möjliga håll, men det är inte orimligt mycket. Tror jag.

Väl på hygget känns det obehagligt, det är en sluttning och ibland lutar maskinen obehagligt. Jag kommer på att jag kan ju svänga ut bommen för att flytta tyngdpunkten. Jag drar ner den så mycket jag kan med och det göra att jag några minuter senare får lösa varför maskinen kört orimligt mycket fast. Nåväl, utan större bekymmer får jag ner den i hörnen på hygget där den ska bo tills det blir dags att börja röja. Jag får kanske också kapa lite stubbar.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#54 » 09:01:53, 10-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny amatörfråga. Fästet för handgasen har någon gång ramlat av och någon har gjort ett nytt och så långt allt väl. Problemet är att knappen för att stänga av motorn också ska sitta på det fästet och den var det inte så noga med.
Jag får gå med min tumstock och putta lite på den här armen med alla fjädrar på för att stänga av motorn:
Bild
Det hade känts bättre att kunna stänga av motorn inifrån hytten.

Jag inbillar mig att man genom att koppla ström på manicken i mitten av bilden får den att göra något elektromagnetiskt som leder till att armen puttas på. Så min fråga är: Vad heter manicken? Och tänker jag rätt? Min plan var att köpa en återfjädrande vippbrytare och att på något fiffigt sätt koppla så att jag kan spänningssätta manicken. Rimligt?
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#55 » 13:47:35, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fråga. Nu är det dags att fylla på hydraulolja. Manualen säger att man ska ha något av:
Esso: Univis HP 32
BP: Super Tractor Oil Universal
GULF: Hydraulic oil (något oläsligt tecken)E
Valvoline: All-Climate 10w/40
Shell: Shell Tellus T 37 eller T 32

32 dyker upp hela tiden så då misstänker jag att jag ska ha något med viskositet 32 och inte 46. Billigaste jag hittat i närheten är OKQ8 Handel 32 på Swedol https://www.swedol.se/handel-32pg-1007928.html

Funkar den? Någon som har ett tips på en billigare olja? Det ska ändå på 100 l.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

Stridis2

#56 » 14:05:58, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dels så tror jag inte du får i 100 liter. Maskinen kanske rymmer så mycket men du kan inte tömma ut allt. Blir ganska mycket kvar i cylindrar, ventilpaket och slangar. Jag har för mig att min grävmaskin har 160 liter. Bra, jag köpte ett fat (208 liter). Men jag blev ganska förvånad över hur lite jag fick ut när jag tömde maskinen, men ännu mer förvånad när jag bara fick i drygt 100 liter... Hittade senare uppgifter på att det inte gick åt så mycket olja vid byte så jag hade fått i rätt mängd.

Dels, vet du vad för sorts olja du har i nu? Shell Tellus T32 är en hydraulolja medan Valvoline: All-Climate 10w/40 låter som en motorolja. Det lär inte vara bra att blanda dessa olika sorternas olja.

Men för att svara på din fråga så billig olja köper man på Swedoldagarna. 20% rabatt då, så om man kan vänta till dess så brukar det löna sig. I vår är de mellan den 13:e och den 29:e april beroende på vilken butik eller webben.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

threviel (trådstartaren)

#57 » 14:23:59, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var ganska tom när den kom så vi hävde i 20 liter lantmännenköpt hydraulolja av någon sort som vi hade stående.

De där oljesorterna kommer från underhållsmanualen för maskinen, jag tyckte också det lät underligt med motoroljebeteckningar, men icke desto mindre är det den oljan som står i den manual som följde med och som avser maskinen.
Det låter som att jag ska köpa en eller två dunkar och sen avvakta till Swedoldagarna och köpa mer om det behövs.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

fretchi

#58 » 15:39:11, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mineral motorolja och mineral hydraulolja lär vara rätt blandbara med varandra. Men jag ser ingen vits med att hälla i något annat än vanlig hydraulolja. En VG32 mineralbaserad hydraulolja lär fungera fint :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Stridis2

#59 » 16:05:42, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Saab 99 har specat att växellådan kan köras på antingen motorolja eller ATF. Dock bör man inte byta sort när man väl har börjat med den ena.
Men har du hällt i hydraulolja och det inte har skummat som när mjölk kokar över så går det säkert bra att fortsätta med detta.

Oljerabatten på Swedoldagarna brukar vara 20% rabatt på ett helfat eller köp 5 stycken 20-litersdunkar (av valfri sort) och få den billigaste på köpet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#60 » 17:33:19, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör upp allt i top, stäng av maskinen och sänk ner allt så får du ur mera olja förutsatt att du inte har några slangbrottsventiler.
( utgår ifrån att du har mekaniska spakar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se