Jag är ny på det här med traktorer och maskiner, men jag har gift in mig i en bondefamilj och alla andra har traktorer, så jag ville också ha en. Dessutom har jag en massa små jobb som var och en kräver insats av någon typ av grävmaskin, så en traktorgrävare verkade som ett vettigt alternativ.
Man hade ju kunnat köpa en dyr rackare, göra vad man vill ha gjort och sen sälja den igen för ungefär samma pengar, men jag ville ha en maskin som var såpass billig att man kan behålla den.
Så jag letade på Blocket, jag vann några auktioner på auktionssidor, men alltid under reservationspris så det blev inga affärer osv. Jag läste på nätet och förkovrade mig, vad ska man välja. Jag var ett tag inne på en Hydrema 806, vann auktionen, men säljaren ville ha hutlöst mycket mer än vad jag vann den på. Sen vann jag en BM 616 (kanske b), men återigen visade sig säljaren vara svår att komma överens med.
Jag kom fram till att jag ville ha en Volvo-baserad maskin, en 616, 646 , Hymas 474 eller något annat liknande. Kåell hade nämnts i förbigående här och var och en sådan dök upp på blocket. Säljaren kallade den för Hydrema, men jag kände igen den som en Kåell V7B (Som bara är en brandad Hydrema). Jag ringde. Säljaren verkade riktigt seriös och trovärdig, en människa att lita på. Vi facetimade och han visade att maskinen startade och han förklarade att den gick som den skulle inga problem. Lite glapp och nåt läckage, men inget allvarlig. Maskinen var nymålad och såg fin ut, jag var utmattad av allt letande så jag slog till. Vi kom överens om pris och transport och sen började väntan.
Två veckor senare så kom lastbilen, killen som körde berättade att han var helt ny på jobbet. När han skulle köra av så fungerade inte bromsarna, han fick tråckla sig ner med skoporna som stöd utan broms. Han körde maskinen till sidan av vägen och sen stack han. Betalt hade jag gjort och nu stod jag där med en maskin utan bromsar. Säljaren ringde, det var bara att fylla på olja och köra. Nåja. Jag startade maskinen och försökte köra. Pyttsan. Ingen kraft, den var rent livsfarlig att ge sig ut på vägen med. Maskinhallen ligger 200 m bort och det var inte så att man vågade köra dit, minsta gupp hade den inte tagit sig över. Halvt gråtfärdig lyckades jag och svärfar till slut tråckla in maskinen i maskinhallen och äntligen kunde jag börja se på vad tusan jag hade köpt. Jag hade läst om sminkade grisar, nymålade maskiner som bara är att dra till skroten. Jag var riktigt orolig att jag hade blivit grundlurad.
Det blev inte bättre när jag började rota närmare. Varenda smörjnippel som satt utsatt till var övermålad och allt såg torrt ut. Det rann hydraulolja på grävarmen och skopan höll inte höjden när man lyfte den. Vi kollade oljan i convertern och den var helt vit, motorolja var det knappt så det kom på stickan över huvud taget. Oljetryckslampan hade förvisso slocknat när vi körde in den, men ändå. Varenda elektrisk brytare i hytten var fastärgad, det fanns ingen avstängningsknapp, gasvajern låste sig, till och med stolen fastnade i framåtläge.
Jag åkte till Lantmännen och köpte oljor, vi försökte lufta bromsarna i förhoppningen om att det var det som var problemet. Inte då, de var helt fastrostade. Vi bände och sprutade 5-56 och till slut fick vi dem att att ta lite. Troligen så att cylindrarna till bromsen var slut. Vid det här laget var jag redo att ge upp och förberedde mig på hård strid via tingsrätten, så här får man fasiken inte luras. Jag ringde säljaren. Ganska irriterad var jag och han försökte försvara sig med att minsann hade drängen fått igång bromsarna efter att ha badad dem i 5-56 i en vecka. gjorde jag.
Så vi bestämde oss för att fylla på oljor och bara testa av maskinen innan vi rev ner bromsarna totalt. Var det ens värt besväret?
Så vi tog all hydraulolja som fanns i maskinhallen, ungefär 10 l, det räckte inte för att fylla på den snustorra tanken. Vi fyllde på med nån motorolja som stod och drällde i ett hörn och så fyllde vi convertern med den olja jag hade köpt. Jag hade inte kunnat köpa filter till converter, för uppenbarligen fanns det lite olika typer av filter till 616b, men vi tog ut filtret som satt där och hällde av i förhoppningen om att det gör nån nytta. Och sen starta den och se vad ohemula liter olja kan göra med en trött gammal skorv.
Uppenbarligen ganska mycket visade det sig. Den startade lätt, höll oljetrycket ganska bra och verkade fin. Vi varvade upp och körde ut, också fint, det var som en helt ny traktor. Den var stark och gick bra. Vi provade aggregaten, vi kunde inte gräva och utan bromsar inte heller köra till en grävbar plats. Men det behövdes nog inte, maskinen var urstark, lyfte utan problem upp både bak och fram och om jag inte hade varit en usel förare hade jag kunnat efterapa personen på forumet som ställde en Kåell på skoporna nån meter upp i luften.
Jag ringde säljaren. Vi kom överens om att han betalar för nya bromskolvar eller reparationssatser till dem beroende på skick och så gör jag jobbet. Jag har fått tag på en prisvärd maskin av god kvalitet och är riktigt nöjd. Nu ska jag byta alla vätskor och alla filter, rota upp alla smörjnipplar och fixa och sen så sakteliga gå över elen. Givetvis mycket kvar att göra, men jag betalade en rimlig summa för en 40 år gammal maskin.
Jag fick faktiskt med lite originalmanualer och papper. Jag har försökt titta i filbiblioteket, men det tycks tomt på Kåell-grejer. Ska jag scanna in?