Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min första maskin, en Kåell V7B

105 inlägg • Sida 1 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

threviel (trådstartaren)

#1 » 22:33:04, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ny på det här med traktorer och maskiner, men jag har gift in mig i en bondefamilj och alla andra har traktorer, så jag ville också ha en. Dessutom har jag en massa små jobb som var och en kräver insats av någon typ av grävmaskin, så en traktorgrävare verkade som ett vettigt alternativ.

Man hade ju kunnat köpa en dyr rackare, göra vad man vill ha gjort och sen sälja den igen för ungefär samma pengar, men jag ville ha en maskin som var såpass billig att man kan behålla den.

Så jag letade på Blocket, jag vann några auktioner på auktionssidor, men alltid under reservationspris så det blev inga affärer osv. Jag läste på nätet och förkovrade mig, vad ska man välja. Jag var ett tag inne på en Hydrema 806, vann auktionen, men säljaren ville ha hutlöst mycket mer än vad jag vann den på. Sen vann jag en BM 616 (kanske b), men återigen visade sig säljaren vara svår att komma överens med.

Jag kom fram till att jag ville ha en Volvo-baserad maskin, en 616, 646 , Hymas 474 eller något annat liknande. Kåell hade nämnts i förbigående här och var och en sådan dök upp på blocket. Säljaren kallade den för Hydrema, men jag kände igen den som en Kåell V7B (Som bara är en brandad Hydrema). Jag ringde. Säljaren verkade riktigt seriös och trovärdig, en människa att lita på. Vi facetimade och han visade att maskinen startade och han förklarade att den gick som den skulle inga problem. Lite glapp och nåt läckage, men inget allvarlig. Maskinen var nymålad och såg fin ut, jag var utmattad av allt letande så jag slog till. Vi kom överens om pris och transport och sen började väntan.

Två veckor senare så kom lastbilen, killen som körde berättade att han var helt ny på jobbet. När han skulle köra av så fungerade inte bromsarna, han fick tråckla sig ner med skoporna som stöd utan broms. Han körde maskinen till sidan av vägen och sen stack han. Betalt hade jag gjort och nu stod jag där med en maskin utan bromsar. Säljaren ringde, det var bara att fylla på olja och köra. Nåja. Jag startade maskinen och försökte köra. Pyttsan. Ingen kraft, den var rent livsfarlig att ge sig ut på vägen med. Maskinhallen ligger 200 m bort och det var inte så att man vågade köra dit, minsta gupp hade den inte tagit sig över. Halvt gråtfärdig lyckades jag och svärfar till slut tråckla in maskinen i maskinhallen och äntligen kunde jag börja se på vad tusan jag hade köpt. Jag hade läst om sminkade grisar, nymålade maskiner som bara är att dra till skroten. Jag var riktigt orolig att jag hade blivit grundlurad.

Det blev inte bättre när jag började rota närmare. Varenda smörjnippel som satt utsatt till var övermålad och allt såg torrt ut. Det rann hydraulolja på grävarmen och skopan höll inte höjden när man lyfte den. Vi kollade oljan i convertern och den var helt vit, motorolja var det knappt så det kom på stickan över huvud taget. Oljetryckslampan hade förvisso slocknat när vi körde in den, men ändå. Varenda elektrisk brytare i hytten var fastärgad, det fanns ingen avstängningsknapp, gasvajern låste sig, till och med stolen fastnade i framåtläge.

Jag åkte till Lantmännen och köpte oljor, vi försökte lufta bromsarna i förhoppningen om att det var det som var problemet. Inte då, de var helt fastrostade. Vi bände och sprutade 5-56 och till slut fick vi dem att att ta lite. Troligen så att cylindrarna till bromsen var slut. Vid det här laget var jag redo att ge upp och förberedde mig på hård strid via tingsrätten, så här får man fasiken inte luras. Jag ringde säljaren. Ganska irriterad var jag och han försökte försvara sig med att minsann hade drängen fått igång bromsarna efter att ha badad dem i 5-56 i en vecka. :myzsko: gjorde jag.

Så vi bestämde oss för att fylla på oljor och bara testa av maskinen innan vi rev ner bromsarna totalt. Var det ens värt besväret?

Så vi tog all hydraulolja som fanns i maskinhallen, ungefär 10 l, det räckte inte för att fylla på den snustorra tanken. Vi fyllde på med nån motorolja som stod och drällde i ett hörn och så fyllde vi convertern med den olja jag hade köpt. Jag hade inte kunnat köpa filter till converter, för uppenbarligen fanns det lite olika typer av filter till 616b, men vi tog ut filtret som satt där och hällde av i förhoppningen om att det gör nån nytta. Och sen starta den och se vad ohemula liter olja kan göra med en trött gammal skorv.

Uppenbarligen ganska mycket visade det sig. Den startade lätt, höll oljetrycket ganska bra och verkade fin. Vi varvade upp och körde ut, också fint, det var som en helt ny traktor. Den var stark och gick bra. Vi provade aggregaten, vi kunde inte gräva och utan bromsar inte heller köra till en grävbar plats. Men det behövdes nog inte, maskinen var urstark, lyfte utan problem upp både bak och fram och om jag inte hade varit en usel förare hade jag kunnat efterapa personen på forumet som ställde en Kåell på skoporna nån meter upp i luften.

Jag ringde säljaren. Vi kom överens om att han betalar för nya bromskolvar eller reparationssatser till dem beroende på skick och så gör jag jobbet. Jag har fått tag på en prisvärd maskin av god kvalitet och är riktigt nöjd. Nu ska jag byta alla vätskor och alla filter, rota upp alla smörjnipplar och fixa och sen så sakteliga gå över elen. Givetvis mycket kvar att göra, men jag betalade en rimlig summa för en 40 år gammal maskin.

Bild

Jag fick faktiskt med lite originalmanualer och papper. Jag har försökt titta i filbiblioteket, men det tycks tomt på Kåell-grejer. Ska jag scanna in?

18 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189



magirus

#2 » 22:48:01, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar! :buga:
Att utöka Downloads vore kalas! Kontakta Holger om ev frågor om detta!
Ser fram emot fortsatt bra beskrivning o bilder på ditt framtida pysslande med maskinen! :thummar:
magirus
 

threviel (trådstartaren)

#3 » 22:53:05, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen, jag ska se om jag lyckas få papperna såpass rena att man får in dem i scannern, annars får jag fota med mobilen.

Någon här på forumet har tidigare nämnt att man kan få tag på Hydremas manualer för motsvarande maskin, jag hittar nämligen bara papper på grävaggregaten. Det hade varit trevligt att ha fulla manualer för traktorn också, om nåt skiljer från en 616b tänker jag.

1 person gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

magirus

#4 » 23:03:35, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, de lär nog komma tips framgent! :shake_hands:

Vad sökte du på i DOWNLOADS?

Hydrema eller 616b?

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

threviel (trådstartaren)

#5 » 23:14:08, 31-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

616b finns ju allt man kan vilja ha, jag har använt verkstadshandboken och manualen en del nu under arbetet. Den är ju såpass vanlig att lantmännen till och med har den i sina databaser.

Jag har sökt på Kåell och Hydrema, det är ju en Hydrema v7f9 om jag förstått rätt och till den finns bara en broschyr. Fin, men inte så hjälpsam.

Någon, i en antik tråd, nämnde att manualer till v7f9 fanns att ladda ned från Hydrema, men jag har inte lyckats hitta dem.

1 person gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#6 » 19:06:52, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som vet vad det är för fästen? Jag har fått för mig att det är lilla BM fram och s45 bak. Kan det stämma?
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

magirus

#7 » 20:24:16, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på fästena ger bums svar! :shake_hands:
magirus
 

Mattias Petterson

#8 » 22:45:42, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hydrema något smalare som påminner om S45?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

threviel (trådstartaren)

#9 » 22:53:18, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu är jag på semester, så bilder får vänta någon vecka.

Det är framför allt fram jag tänker på, tänkte skaffa gafflar till den. Bak fick jag med en bra grävskopa och en smal för dränerings- och kabelarbete. Det är inget snabbfäste på grävaggregatet, man får skruva. Jag återkommer med bilder.

3 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

magirus

#10 » 22:56:27, 01-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra de! :thummar: Ser fram mot det :shake_hands:
magirus
 

threviel (trådstartaren)

#11 » 23:03:12, 08-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte berätta lite omina erfarenheter med maskiner. Det jag mest har pysslat med tidigare är en Monark 1189, där jag till slut fick sätta på en Lifan-motor. Den använder jag i skogen istället för en fyrhjuling. Utöver det är min hittills enda traktor en MTD 165, en glorifierad gräsklippare som jag ärvde av min morfar. Så ni förstår att det är ett stort steg att skaffa en sån här best till maskin.

Nu har jag kommit hem och varit nere och tittat på maskinens typbeteckningar och manualer. Jag har tänkt scanna in dem, förhoppningsvis imorgon, till vem och hur ska jag skicka dem för att få in dem i filbiblioteket?

Jag har också en sliten eländig manual för en Volvo BM 621, jag tänkte tidigare att det berodde på att någon tidigare ägare skickat med den och låtsats som att det var den som var till maskinen, detta för att min Kåell-manual är från en annan maskin och 1974, så jag tänker att alla papper kanske inte är helt i ordning. Men när jag rotade i Kåell-papprena så såg jag att det fanns två Kåeller, ev V7 baserad på Volvo 616b och en V7b (min maskin) som är baserad på Volvo BM 621. Så det förklarar de skillnader jag sett mellan 616b-manualen och verkligheten. Kan någon guida mig lite i vad som maskinellt skiljer en 621a från en 616b? Eller är det bara en baklastare och en grävlastare med samma grejer under huven?

Här är lite bilder på maskinen, jag hade naturligtvis inte en tanke på min tidigare fråga om skopa, jag får återkomma:

Bild
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

threviel (trådstartaren)

#12 » 13:04:18, 09-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu har jag skickat en broschyr, ett underhållsschema och en reservdelskatalog till Holger.

5 personer gillar det här inlägget.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

fretchi

#13 » 11:39:24, 10-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

616b är väl mer lik en sen LM622 i grunden. Mig veterligen är det bara motorn som skiljer sig. 621 har D42 medan senare 622 har D45B.

Vilken motor du har ser du enklast genom att kolla grenröret. D42 har två "siamesgjutna" avgasportar medan D45B har fyra separata avgasportar.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Holger

#14 » 13:12:44, 10-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

threviel (trådstartaren)

#15 » 20:17:52, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:616b är väl mer lik en sen LM622 i grunden. Mig veterligen är det bara motorn som skiljer sig. 621 har D42 medan senare 622 har D45B.

Vilken motor du har ser du enklast genom att kolla grenröret. D42 har två "siamesgjutna" avgasportar medan D45B har fyra separata avgasportar.



Tack, jag har lyckats ta lite nya kort på maskinen, ser för mitt amatöröga ut som en D42a.

Bild

Jag lyckades också ta en bättre bild på Volvo-plåten. Säger den nånting för er som kan?

Bild
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se