Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Reparation Tappbrott hydraulkolv. (Ford 550)

34 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

KalleGul (trådstartaren)

#1 » 01:34:31, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags, efter knapt 2v... Första haveriet! :hurra:
Har iaf hunnit gå igenom, och fått igång all el/belysning, och hunnit få några timmar bakom grävspakarna! :thumme:

Tanken var att gräva färdigt ett dike idag, och sedan ägna helgen till att gå igenom en läckande koppling till ena styrkolven, samt plocka bort och byta ett par dåliga hydraulslangar. Kanske hinna kolla över lite glappande länkar oxå... Nu ville det sig inte bättre än att vi får börja i andra änden. :huh:

Så iaf... Nedre tappen till bommens hydraulkolv small av!
Jag antar att det är den länk som kanske får ta mest stryk och håller hela grävarmens vikt?
Tappen brast mitt i, vilket kändes konstigt till en början? Men efter att ha sett hur lagringen, eller bristen på densamma såg ut i kolvhuset... Det hål som ska vara cylindriskt, är nu mera dubbelkonat (ovalt) med en ganska påtaglig midja i mitten.
Svårt att visa på bild, men om diametern i bägge ytterkanterna av kolven är drygt 44mm på det "ovala hållet" (av org 38) så är diametern i mitten kanske runt 40... Verkar som att tappen har fått flexa ett tag...

Bild

Och av brottytan på tappen att dömma, så har det nog varit på G ett bra tag... Slitaget på tappen i sig är dock ringa, och att dra ur tapp halvorna från ramögglorna var inga problem, kändes som Tight fit & ingen krökning av tappen kändes...

Bild

Lätt efterklok hade man ju kanske kunna kolla över dom här grejerna innan man börjar jobba med maskinen men, det var ju kul å få komma igång med grävandet... En stund :vissla:
Tyvärr drog ju detta med dig en mängd följdskador på ramögglorna i bomfästet. Kraftigt utvik på bägge sidor (hjälpligt uppvikta igen med ett spett på bilden) samt sprickor i godset. Själva lagerögglorna ser ganska ok ut, om än slitna Bussningar däri, och såklart med tryckskador i ändarna efter bulten som brast.

Bild
Bild
Bild

Har nu lite funderingar om hur jag enklast och smidigast (inte nödvändigtvis billigast) åtgärdar detta? :idee:
Kolvhålet är ju klart värst, och kommer behöva bearbetas på ett eller annat vis! Svågern har en bekant som jag ev kan få hit med en påläggssvets & arborr, men vet ännu inte om, eller när han har Möjlighet att komma. Finns det andra alternativ? (firmor som kan göra sådana jobb i södraStockholms området/västra Sörmland?)

Ramöron, värma och rikta först, sedan slipa ur och bara svetsa sprickorna. Har både Mag och pinsvets, men inte helt hundra på vilket som är att föredra och känner mig helt klart mer hemma med Mag svetsen...
Alternativet är väl annars å kapa bort hela örat, och byta både bussningsringen och stålplattan/fästet.
Att svetsa en vinklad förstärkningsplåt för att förhindra att öronen viner ut sig igen..? Eller så ökar bara risken att kanske kolven går åt faders i stället? Förhoppningsvis ska jag väl slippa fler tapp brot iaf i den länken, om det bara görs rätt och ordentligt från början.. :laes_detta:

Om någon har tipps och idéer så shoot! Kommer garanterat fler funderingar senare. :rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550



crjs

#2 » 20:39:03, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att få tillbaka de till sin ursprungs plats så är det ju så klart det enklaste. Oavsett om du får tillbaka öronen eller inte så kommer du åka på att arborra annars blir det problem med att få i tappen. Alternativet som jag hade gjort är att banka tillbaka det så gott det går. Sen malla av och tillverka nya öron och bussningar. Kapa bort de gamla och svetsa dit nya. Svetsa med den nya tappen i så det blir rakt. Alt arborra i efterhand. Tappen sätter sig när man svetsar med den i, men är inget problem att pressa ur den. Förutsatt att man har en press som går att sätta där.

Sedan ser det ut som du behöver ett nytt kolvöra med.
Samma där kapa bort och svetsa dit ett nytt.

Låter ju väldigt enkelt när man skriver det, men är ju helt klart ett gäng timmars jobb. Att tillverka nya bussningar, tapp mm.. Vet det då jag har tillbringat året med de.. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Michael Meier

#3 » 21:30:39, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg inte tid på förstärkning, lossa bussningen på båda öronen och få öronen perfekta i linje, går det inte, så svetsa dit två nya öron istället för ett (vilket du lär byta i vilket fall)

Lagringen av sprinten är väldigt viktig, Lägg ned tid på den istället för förstärkning av öronen, annars håller inte sprinten : )
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

KalleGul (trådstartaren)

#4 » 22:59:27, 23-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input.

Ägnade helgen åt tvagning iaf. Lite lättare å få en uppfattning när allt fett och ingrod olja är väck.
Bild
Bild

Har rivit ur tappen i andra änden av kolven, och tack och lov ser det bra ut. Minimalt med glapp och bussningarna är runda och fina.
Bild

Det blir nog till att rikta upp öronen och se hur bra det går att få till det. Ska mäta rundheten i bussningarna, och är det inte för ovalt där, och det går att få det att linea så lutar det åt att det blir en expandertapp för att slippa krångla med de Bussningar som sitter i (de stora slitaget sitter ju i hydraulkolven) . Är det för snett å vinnt så verkar nya öron, arborrning och nya bussningar vara det enda "vettiga" alternativet.. (om jag inte hittar nya hubbar för bussningarna med rätt mått eller låter få nya svarvade)
Men hoppas slippa, både kostnaden och krånglet det skapar. :svettas:
Vet fortfarande inte om jag ens kan få hit någon som kan arborra på plats, och om det är ekonomiskt försvarbart i så fall. Vill försöka undvika att demontera hela bommen för att kunna köra iväg bomfästet för bearbetning, att få iväg hela maskinen blir oxå ett onödigt stort projekt i dagsläget. :sad:

Hydralkolvens ögla är det ju betydligt värre ställt med, men den är iaf enkelt demonterad och hanterbar... Även om den är tung som ett as! Går ju iaf att få iväg till bearbetning där de kan... sånt. :mrgreen:
Där har jag i dagsläget 3 tänkbara alternativ, efter att ha lyssnat runt lite.

1. Svetsa och arborra, och sedan i med nya Bussningar i org mått
2. Arborra och svara Bussningar i över dimension, för att slippa svetsa då.
3. Lämna iväg kolven för att få hela "ögglan" bytt...

Måste försöka få någon uppfattning om vilka pengar det rör sig om, och vilket som är mest kostnadseffektivt...
Ogillar när man hamnar i sådan här situationer, där man har absolut 0 koll och ingen möjlighet att fixa själv! :vissla:

Ska iaf passa på att "snygga till" lite bland hydrauliken under tiden. Är ett par slangar som nött sönder höljet, samt lite överflödig slang bakom slidern, som riskerar hamna iklämm osv... :thumme:
Bild
Senast redigerad av KalleGul 10:18:48, 24-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

Michael Meier

#5 » 01:23:56, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Michael Meier 08:01:24, 24-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#6 » 03:45:28, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det min maskin skulle jag tillverka nya öron både på kolv och fäste med hålen lite under färdigmått. Sedan svetsa dit dem och arborra. Ev. kanske man skulle kunna ta det sista med en ställbar brotsch?

Du kan nog räkna med att materialet runt sprickorna är rätt så utmattat det också, så om du ska rikta och svetsa, fogbered rejält!
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

KalleGul (trådstartaren)

#7 » 10:14:30, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Vore det min maskin skulle jag tillverka nya öron både på kolv och fäste med hålen lite under färdigmått. Sedan svetsa dit dem och arborra. Ev. kanske man skulle kunna ta det sista med en ställbar brotsch?

Du kan nog räkna med att materialet runt sprickorna är rätt så utmattat det också, så om du ska rikta och svetsa, fogbered rejält!


Ja, det blir i så fall till att slipa upp en bred fog utefter hela vecket på plåten, inte bara där det är sprickor. Det var även därför jag var lite inne på att svetsa någon typ av förstärkningar. :thumme:

Michael Meier skrev:Daki gjorde denna variant

Daki @ [Traktorgrävare/Grävlastare] MF 203 renovering


Det hade helt klart varit att föredra någon typ av arborrning oavsett hur reparationen av öronen slutar. Försöker luska lite i vad som finns att tillgå eftersom det blir jäkligt bökigt att få iväg dom grejerna för bearbetning, och att få ut någon på plats låter dyrt? Men har å andra sidan ingen som helst aning om vad "dyrt" är i det här fallet. :klia:
Har ännu inte mätt bussningarna, men okulärt ser det inte allt för risigt ut, därför tänkte jag expandertapp om det bara går att få till det rakt. Men visar det sig att bussningarna är för slitna/skadade så måste det ju åtgärdas på något sätt iaf...
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

crjs

#8 » 19:53:16, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hyra in någon som skall rigga upp svetsa och sedan arborra lär inte bli billigt... Jag hade nog kollat runt på skrotarna om delen finns att köpa först.
Blir svårt att få ekonomi i det hela om man inte kan göra jobbet själv på äldre grävare tyvärr. Bara som exempel så kollade jag upp vad det skulle kosta att arborra och svetsa 2 fästen i ett snabbfäste. 14+moms, då skulle jag ha fått ett bra pris..
Skall det då till någon som skall svarva till nya bussningar till öronen samt skära ut nya öron mm.. Så lär det dra iväg, där av att jag hade kollat efter en beg del.

En färdig arrborrig hos Martinsson ligger på 12+moms vill jag minnas.. Men då har man ju verktyget sen inför alla möjliga jobb på maskinen eller åt andra :) Eller så tillverkar man ett eget, vilket jag har gjort och även han som bilden ovan visar. Inte kört med mitt än dock..

Du får ju ner kostnaden rejält om du kan plocka loss delen och ta med den till någon mekaniskverkstad så de kan köra den på plats. Då slipper du extern arborrverk samt att det blir lättare att svetsa.
Kolvörat hade jag bytt ut. allt påläggsvetsat och sedan fräst upp igen.. Men är ju samma där hur mycket kan du göra själv?

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

KalleGul (trådstartaren)

#9 » 09:48:46, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs skrev:Att hyra in någon som skall rigga upp svetsa och sedan arborra lär inte bli billigt... Jag hade nog kollat runt på skrotarna om delen finns att köpa först.
Blir svårt att få ekonomi i det hela om man inte kan göra jobbet själv på äldre grävare tyvärr. Bara som exempel så kollade jag upp vad det skulle kosta att arborra och svetsa 2 fästen i ett snabbfäste. 14+moms, då skulle jag ha fått ett bra pris..
Skall det då till någon som skall svarva till nya bussningar till öronen samt skära ut nya öron mm.. Så lär det dra iväg, där av att jag hade kollat efter en beg del.

En färdig arrborrig hos Martinsson ligger på 12+moms vill jag minnas.. Men då har man ju verktyget sen inför alla möjliga jobb på maskinen eller åt andra :) Eller så tillverkar man ett eget, vilket jag har gjort och även han som bilden ovan visar. Inte kört med mitt än dock..

Du får ju ner kostnaden rejält om du kan plocka loss delen och ta med den till någon mekaniskverkstad så de kan köra den på plats. Då slipper du extern arborrverk samt att det blir lättare att svetsa.
Kolvörat hade jag bytt ut. allt påläggsvetsat och sedan fräst upp igen.. Men är ju samma där hur mycket kan du göra själv?


Kanon! tack för info. :thumme:

Svetsning och mekanisk bearbetning på lösa delar är sådant jag har utrustning till, och kan fixa själv. Det är arborrning, eller något vettigt sätt att få ett runt hål i dom större diametrarna jag saknar grejer till. En svarv skulle oxå såklart underlätta en hel del problem man stöter på även till vardags, men har inte kommit till skott att skaffa någon än. :sad:

Kolven är lös, så den kan jag få iväg för lämplig bearbetning, så det är framförallt bussningarna i öronen som ställer till huvudbry. :klia:
Jag hoppas & tror fortfarande att bussningarna där i fortfarande är sgs runda, och att det ska gå att få till det rakt och fint utan att behöva bussa om och borra. :vissla:
Annars får jag tillverka två nya öron, bearbeta dom löst och försöka få det så rakt det bara går när de svettsas på plats, lite snett är ju oxå rakt :idee:
(Man är ju fö expert på att lägga stor vikt vid problemen i stället för lösningarna, och gärna då innan man har all fakta :mrgreen: )
Det är svågerns svåger (typ :klia: ) som har sådan fältutrustning för arborrning, men som du nämner hat jag svårt att tro att någon gör ett sådant arbete "superbiligt", bara för att vara snäll.. Så jäkla kul kan det inte vara :mrgreen:

Det är ju en gammal maskin, så vist vill man hålla nere kostnaderna... Men även om det inte blir som nytt så får det ju kosta vad det kostar att få det funktionibelt och åtminstone skapligt driftsäkert :driver:

Ska ägna helgen åt att gå på med gassvetsen & se hur lätt det är att rikta till på plats, så får jag ta det som kommer utifrån det sedan. :coffee: :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

fretchi

#10 » 10:11:05, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men så här då?

Tillverka öronen löst utan hål. Sedan fixerar du öronen mot varandra med rätt avstånd från varandra med ett par saftiga plattjärn och svets, varvid du bearbetar upp hålen till några tiondelar under färdigt mått.
Sedan svetsar du hela paketet på maskinen, skär loss bitarna du använde för att hålla ihop öronen och drar igenom hålen med en ställbar brotsch till färdigt mått.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

KalleGul (trådstartaren)

#11 » 11:11:52, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Men så här då?

Tillverka öronen löst utan hål. Sedan fixerar du öronen mot varandra med rätt avstånd från varandra med ett par saftiga plattjärn och svets, varvid du bearbetar upp hålen till några tiondelar under färdigt mått.
Sedan svetsar du hela paketet på maskinen, skär loss bitarna du använde för att hålla ihop öronen och drar igenom hålen med en ställbar brotsch till färdigt mått.


Det är nått sådant det får bli i det fall det inte går att rädda det som redan sitter. Alt skära av de bef öronen och bearbeta på samma vis och svetsa tillbaka så fixerat det nu är möjligt. :svettas:
Bomfästet består ju av två halvor, som endast är sammanfogade i underkant, så även om det demonteras finns ju risken att det inte kommer hålla sig 100% linjärt vid bearbetning utan att svetsa förstärkningar.

Det får bli helgens bekymmer, ägnade hela kvällen igår, i lera och mörker, åt att demontera två skadade hydraulslangar.. Det var ingen barnlek :ohnej:
Blir en tur till Swedol nu för att se om de kan fixa något finare till mig. :thummar:

Finns det verktyg för att byta en slang i taget.. :myzsko:
Ena anslutningen med 32mm fattning gick ju ganska smidigt att lösa, men de med mindre fattning (26mm) än hylsans diameter ställer ju till det... :aaargh:
Lyckades till sist få loss de två som skulle bort, efter att ha demonterat 4 anslutningar bara för att få dit ett verktyg överhuvudtaget... :buga: (Var vid det laget så skitig och trött så jag orkade inte ta några fler bilder :coffee: )
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

crjs

#12 » 18:30:24, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är nog inte att bussningarna i öronen inte är okej utan mer de att du har fått kraftiga påkänningar i själva öronen vilket försvagar materialet rejält.. Risken är även stor att när du värmer så kraftigt så att de skall gå att få tillbaka de i sin ursprungsform så härdar du materialet och gör det mer sprött.
Nu vet jag inte hur mycket spel där är i dina gamla bussningar, men det är nog nästan ett måste att svetsa med tappen i när du gör det om du skall behålla de gamla. Då du annars kommer troligtvis få svårt att få i den nya tappen utan stora mängder våld :grin:

Att tillverka nya och brotscha det sista går, men får nog vara en fast brotsch för de ställbara brukar inte gå så fint i stål utan mer i mjukare metaller.... Men där kanske finns ställbara som fixar det med.. Köpte själv ställbara i storlekarna 40-50 och 60-70mm inte helt billiga även de som är "billiga" de använde jag enbart för lagerbrons dock.

Förstärka kan man ju göra, men då hade jag haft det på plats. För det kommer garanterat dra sig och då har du samma problem med att få i tappen.


Till slangarna så finns det "krokfötter" som fungerar fint till hydraulik jobben :grin: Köpte 2 satser så har upp till 50mm eller nått sånt. Ett tips är att ta det från tyskland.
Fick även tipset att köra med en knack på muttern lite innan så kommer de väldigt mycket enklare. Typ mejselhammare fast med ett dorn.

Lycka till med jobben :grin:

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

KalleGul (trådstartaren)

#13 » 08:59:12, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs skrev:Problemet är nog inte att bussningarna i öronen inte är okej utan mer de att du har fått kraftiga påkänningar i själva öronen vilket försvagar materialet rejält.. Risken är även stor att när du värmer så kraftigt så att de skall gå att få tillbaka de i sin ursprungsform så härdar du materialet och gör det mer sprött.
Nu vet jag inte hur mycket spel där är i dina gamla bussningar, men det är nog nästan ett måste att svetsa med tappen i när du gör det om du skall behålla de gamla. Då du annars kommer troligtvis få svårt att få i den nya tappen utan stora mängder våld :grin:

Att tillverka nya och brotscha det sista går, men får nog vara en fast brotsch för de ställbara brukar inte gå så fint i stål utan mer i mjukare metaller.... Men där kanske finns ställbara som fixar det med.. Köpte själv ställbara i storlekarna 40-50 och 60-70mm inte helt billiga även de som är "billiga" de använde jag enbart för lagerbrons dock.

Förstärka kan man ju göra, men då hade jag haft det på plats. För det kommer garanterat dra sig och då har du samma problem med att få i tappen.


Till slangarna så finns det "krokfötter" som fungerar fint till hydraulik jobben :grin: Köpte 2 satser så har upp till 50mm eller nått sånt. Ett tips är att ta det från tyskland.
Fick även tipset att köra med en knack på muttern lite innan så kommer de väldigt mycket enklare. Typ mejselhammare fast med ett dorn.

Lycka till med jobben :grin:


Tack :thumme:

Öronen kommer värmas för att riktas, sedan blir allt svetsat med hydraulkolv och tapp monterat, för att eliminera misspassning så gott det går. Det kan ju tyvärr aldrig bli helt 100% eftersom materialet självfallet rör sig och drar ihop sig vid svetsning. Om bussningarna kommer behöva bytas kan ju brotschning funka :thumme:
Om bussningarna visar sig vara ok blir det som sagt troligen en expandertapp istället.
Har funderat om lite ang förstärkning, och tänker nu istället att man skär ut två plåtar och lägger antingen innanför, eller utanpå som överlappar "vecket".


Bild

Var ju upp till Swedol & fick ett par nya slangar igår, och sprang då på dessa öppningsbara ringnycklar! Fantastiskt :buga: :grin:
Men såklart fanns inte 26mm nyckel med i satsen, som ju är måtten på mina slanganslutningar :screwy: Men nu vet jag att det existerar iaf :thummar:
https://www.swedol.se/ringsprrnyckelsata-foam-6-delarve-28624.html
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

KalleGul (trådstartaren)

#14 » 17:39:50, 27-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rikta upp fästöronen! Skönt med lite minusgrader, slipper iaf den värsta lervällingen :snow:
Bild
Bild
Gick ganska bra, lyckades få det relativt rakt.
Slipa ur för att V foga sprickor och gammla svetsen till hylsorna. Om allt går som det är tänkt blir det finriktning för att linea bussningarna & sedan svetsa dit någon form av förstärkning. :thumme:
(rörtången är bara där för att hålla slangarna ur vägen :idee:)
Bild
Hydraulkolven är fortfarande inte fixad, men hängde dit för att kolla axialspelet, avvaktar lite för att se hur det blir med kolvörat så småningom. Just nu lutar det åt att borra upp det till 44-45mm och få en hylsa/bussning svarvad med rätt innermått (38,1mm) sedan.
Tips på materialval, eller om det går att beställa måttanpasade bussningar någonstans? :huh:
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
KalleGul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:43, 08-11-2020
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ford 550

wol

#15 » 01:45:59, 28-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En passande bussning kan väl i stort sett vilken verkstad som helst fixa bara dom har en svarv och om dom skall svetsas fast då måste det vara ett svetsbart stål annars har nog inte materialvalet någon större betydelse.
Att rikta och svetsa sprickan var nog riktigt men öronen lider nog av lite utmattning efter detta så att svetsa på en 10-15 mm förstärkningsplåt på utsidan som du ritade blir nog bra jag hade gjort likadant.
När du svetsar dit förstärkningsplåtarna då kommer öronen röra sig lite utåt och detta kan man kompensera lite med att rikta dom något inåt och svetsa ett tillfälligt stag mellan dom innan du svetsar plåtarna.
När det kallnat då tar du bort staget och då rör sig plåtarna lite utåt det kan gå att efterjustera med lite med värme.
Sedan så fixar du till hålet så att dina bussningar passar stoppa in axeln och näst fast bussningarna ta ur axeln och svetsa bussningarna växelvis på båda sidor då är risken för dragningar som minst men räkna med att hålet kommer att krympa något. Det går att slipa in det med en toppslip och en stor sliptrissa på den och slipa lite försiktigt och prova axeln ofta det bör bli tillräckligt bra.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se