Då var det dags, efter knapt 2v... Första haveriet!
Har iaf hunnit gå igenom, och fått igång all el/belysning, och hunnit få några timmar bakom grävspakarna!
Tanken var att gräva färdigt ett dike idag, och sedan ägna helgen till att gå igenom en läckande koppling till ena styrkolven, samt plocka bort och byta ett par dåliga hydraulslangar. Kanske hinna kolla över lite glappande länkar oxå... Nu ville det sig inte bättre än att vi får börja i andra änden.
Så iaf... Nedre tappen till bommens hydraulkolv small av!
Jag antar att det är den länk som kanske får ta mest stryk och håller hela grävarmens vikt?
Tappen brast mitt i, vilket kändes konstigt till en början? Men efter att ha sett hur lagringen, eller bristen på densamma såg ut i kolvhuset... Det hål som ska vara cylindriskt, är nu mera dubbelkonat (ovalt) med en ganska påtaglig midja i mitten.
Svårt att visa på bild, men om diametern i bägge ytterkanterna av kolven är drygt 44mm på det "ovala hållet" (av org 38) så är diametern i mitten kanske runt 40... Verkar som att tappen har fått flexa ett tag...
Och av brottytan på tappen att dömma, så har det nog varit på G ett bra tag... Slitaget på tappen i sig är dock ringa, och att dra ur tapp halvorna från ramögglorna var inga problem, kändes som Tight fit & ingen krökning av tappen kändes...
Lätt efterklok hade man ju kanske kunna kolla över dom här grejerna innan man börjar jobba med maskinen men, det var ju kul å få komma igång med grävandet... En stund
Tyvärr drog ju detta med dig en mängd följdskador på ramögglorna i bomfästet. Kraftigt utvik på bägge sidor (hjälpligt uppvikta igen med ett spett på bilden) samt sprickor i godset. Själva lagerögglorna ser ganska ok ut, om än slitna Bussningar däri, och såklart med tryckskador i ändarna efter bulten som brast.
Har nu lite funderingar om hur jag enklast och smidigast (inte nödvändigtvis billigast) åtgärdar detta?
Kolvhålet är ju klart värst, och kommer behöva bearbetas på ett eller annat vis! Svågern har en bekant som jag ev kan få hit med en påläggssvets & arborr, men vet ännu inte om, eller när han har Möjlighet att komma. Finns det andra alternativ? (firmor som kan göra sådana jobb i södraStockholms området/västra Sörmland?)
Ramöron, värma och rikta först, sedan slipa ur och bara svetsa sprickorna. Har både Mag och pinsvets, men inte helt hundra på vilket som är att föredra och känner mig helt klart mer hemma med Mag svetsen...
Alternativet är väl annars å kapa bort hela örat, och byta både bussningsringen och stålplattan/fästet.
Att svetsa en vinklad förstärkningsplåt för att förhindra att öronen viner ut sig igen..? Eller så ökar bara risken att kanske kolven går åt faders i stället? Förhoppningsvis ska jag väl slippa fler tapp brot iaf i den länken, om det bara görs rätt och ordentligt från början..
Om någon har tipps och idéer så shoot! Kommer garanterat fler funderingar senare.