Nu är GMV 45an färdig och flyttat från verkstan, lastaren är fabrikat UNI, grävaren en Finsk AHMA 450 Den är garagerad i en Kulturlada ( ladsbygdsmuseum ) på Värmlandsnäs Traktorn var färdig tidigare, men lastaren och grävaren har jag renoverat sedan hösten. Båda har blästrade, nya kolvstänger 40 mm de gamla var rostiga samt tum mått. så gavlarna fick svarvas om, tätningar bytas på frontlastaren. Grävaren har fått nya slangar och nya tätningar i kolvstången. Kolvarna är av en annorlunda konstruktion, ett spår med en x ring i botten samt två kolvringar bredvid varandra, vilket verkar att dugligt hålla tätt. Jag har inte renoverat för att jag skall ut och gräva på förtjänst .men något skop tag skall det bli till sommaren I början av 1960 talet var en
grävmaskin otymplig, svårflyttad, med vajer, mekanisk larv, och grävmaskinslarvband, så spaden var oftast det enda alternativet vid mindre arbete, det fans förvisso traktordragna vajermaskiner, men de var tunga och körde ofta fast. Den första hel hydrauliska traktorgrävaren jag mins var en Ford Höglund utrustad med dubbel montage och ett Tomahowk grävagregat, trots att den var rikligt viktad i framändan gick den som en hingst, av den stora tyngden bak. Det var 1961 och utvecklingen går med en rasande far, nu har snart varje fastighetsägare en mingrävare, men det måste varit underbart att kunna rekvirera en någorlunda lättflyttad maskin. Jag vet att denna traktorn varit verksam i bland annat Åmål och hade mycke uppdrag åt kommunen med avlopp samt
snöröjning m.m S Thörner Säffle.