Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Köpråd Hydrema 908

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

surfted (trådstartaren)

#1 » 19:54:56, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har vart och tittat på en Hydrema 908 1991 idag med ca 12000tim.

Finns det något att tänka på när man köper dessa maskiner? Några svaga/starka punkter?



Kan någon med bra maskinöra lyssna på detta klippet på en annan maskin. Maskinen jag kollade på lät ungefär lika när hydrauliken belastades. Är det normalt eller ett tecken på att något är slitet?
Kolla 1 min in i klippet:
https://youtu.be/61ovzUKBj6I

Mvh Ted
surfted
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:57, 17-10-2009



palle1

#2 » 21:27:24, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis skaffade en äldre Hydrema.
Idag svär han över reservdelshållningen, tydligen olika leverantörer olika år.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

johnneballe

#3 » 19:20:08, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Hydrema är aldrig fel! Lägg märke på filmen hur snabb hydrauliken är!! Nä den lät inte konstigt tycker jag, vet man bara att service är jord med rätta så är det en jäkligt bra maskin. Kolla ochså att ingen har labborerat för mycket med elen. Ett elände hur andra låtsaselektriker tänker. Men på en grävlastare ser man snabbt om den är skött: Hela raka hydraulrör inga kablar till extraventiler som hänger och någorlunda hel och ren. Bromsarna kan du ju gärna känna på, motorn är väl en 1002 Perkins...ja dom är ju som dom är, men delar finns ju. Ja köp den du, det tycker jag.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

surfted (trådstartaren)

#4 » 06:58:34, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då det är ju trist. Det är ju trevligt om man kan få tag på reservdelar. Är det hydrema.se som gäller eller vart vänder man sig?

Jag går och funderar på hyrdaulpumpen. Av de maskiner jag har kört har jag inte hört någon som lät som denna maskin. Är det bara jag som är nojig. Kan det vara slitna lager i hydralpumpen eller vad brukar hända när en pump ger sig? Ljudet hördes mer eller mindre hela tiden men blev mer påtagligt vid belastning. Sen förstår jag att det kanske kan ha och göra med att det kan vara kavitation i pumpen på grund av flödesbegränsning eller för tjock olja. Det var ca 5 grader ute och maskinen uppnådde ej arbetstemperatur under den lilla provturen det blev. Jag fick också lite känslan av att det var mer hydraulolja i tanken än det skulle vara. Kan det påverka?
surfted
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:57, 17-10-2009

surfted (trådstartaren)

#5 » 08:04:18, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

johnneballe skrev:En Hydrema är aldrig fel! Lägg märke på filmen hur snabb hydrauliken är!! Nä den lät inte konstigt tycker jag, vet man bara att service är jord med rätta så är det en jäkligt bra maskin. Kolla ochså att ingen har labborerat för mycket med elen. Ett elände hur andra låtsaselektriker tänker. Men på en grävlastare ser man snabbt om den är skött: Hela raka hydraulrör inga kablar till extraventiler som hänger och någorlunda hel och ren. Bromsarna kan du ju gärna känna på, motorn är väl en 1002 Perkins...ja dom är ju som dom är, men delar finns ju. Ja köp den du, det tycker jag.


Tack för din åsikt. Jag gillar ju denna modell. Jag vill inte ha för stor maskin, den måste vara smidig då jag skall jobba runt huset. Samt att det är en del jordmassor som skall flyttas, och även lite större sten.

Bromsarna tog bra och handbromsen fungera bra.
Maskinen var rätt sölig under samt på insidan ett av framhjulen. Mest söligt var det bak runt bomsvängen. Dock var det ingen färsk olja vad jag kunde se men maskinen har säkerligen stått still ett tag.

En annan fundering är växellåda och momentomvandlare. Hur mycket varv skall behövas för att den skall driva? Provturen blev lite kort och jag fick inte sträckt ut maskinen och testat alla växlar. Jag fipplade med växelväljaren och testade växlarna på en grusväg. Med maskinen ståendes i lätt uppförsbacke fick jag dock känslan av att den inte orkade driva maskinen framåt på 3-4-5. Och på högsta växeln skall den väl växla själv mellan 2-6. Men den vill inte gärna röra på sig. Nu skall det tilläggas att jag var lite försiktig. Maskinen var kall och inte min maskin så jag ville inte fresta på allt för mycket , inget tokgasande alltså. Känslan jag får är att det antigen är något med styrningen av lådan eller så är kanske momentomvandlaren/lamellpaketet slitet?

Hur brukar dessa maskiner bete sig med 14000 timmar på mätaren?

Jag skulle nog behöva testa maskinen/ lite mer om ägaren tillåter. :driver:
/Ted
surfted
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:57, 17-10-2009

osla

#6 » 20:03:13, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överlag så är konverter lådor sega kalla, vissa mer och vissa mindre. Var det från stillastående den inte rörde sig? Gav du full gas då du skulle iväg? Konverter behöver fulla varv för att det ska börja röra sig, och helst om den är kall. Var jag du så hade jag provkört den mer och kört den varm för att känna skillnaden då det kan vara stor skillnad
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

surfted (trådstartaren)

#7 » 20:33:55, 09-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Överlag så är konverter lådor sega kalla, vissa mer och vissa mindre. Var det från stillastående den inte rörde sig? Gav du full gas då du skulle iväg? Konverter behöver fulla varv för att det ska börja röra sig, och helst om den är kall. Var jag du så hade jag provkört den mer och kört den varm för att känna skillnaden då det kan vara stor skillnad


Maskinen hade kanske gått i max 10 min på låga varv med lite luftgymnastik av aggregaten. Så oljor var nog inte alls varma.
Jag använde mig inte av full gas. Kanske halv gas, gissar att jag kanske kom upp i runt 1500 varv eller nåt.

Det är nog klokt att höra med säljaren igen om man kan få känna på maskinen lite mer. Kör man 30 min bör maskinen ha arbetstemp tycker jag.

Jag får tacka för alla kommentarer hittills. Det hjälper att ha någon och bolla sina frågetecken med. :smile:

/Ted
surfted
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:57, 17-10-2009

surfted (trådstartaren)

#8 » 18:49:32, 13-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tillfället att göra ytterligare en inspektion. Lite mer noggrant denna gång.

Tanken var framför allt att testa av växellåda lite mer och kolla över oljornas nivå. Spana efter läckage och glapp.

1.
Vid start med kall motor fanns där ett sugande/väsande oregelbundet ljud runt oljetank och växellåda. Kunde inte riktigt komma underfund med varifrån det kom men någonstans runt hydraulpumpen/växellåda. Oljenivån i tanken var ok. Oljenivån i transmission låg i mitten vid kall motor avstängd. Glömde ju kolla med motorn igång sen. Hur mycket skiljer det i nivå? Jag provade köra lite hydraulik för att se om det försvann men ljudet var kvar. Senare efter lite körning och jag antar att oljan blivit lite varmare försvann ljudet. Någon som har en gissning vad det kan vara?

2.
En observation var att det tog lite tid för växellådan att bygga upp tryck. Vid start lyste lampan för oljetrycket i denna tills man gav lite mer gas. Vid test av växellådan upplevde jag att man fick hålla ett varv mellan 1500-2000 för att den skulle röra sig. När man växlade kändes det som att den växlade ner först och sen lade i en högre växel. Ingen smidig växling alltså. Blev inte så mycket bättre med med varm växellåda. Jag upplevde att man fick över 1500 varv på samtliga växlar för att det skulle hända något. Dessa lådor skall väl dra lite så fort man lägger i växeln? Ingen tendens att maskinen ville dra iväg på låga varv iaf. Är den slut i momentomvandlare? Eller kan det ha med inre läckage att göra? Lamellpaket? För tunn olja? Oljan var svagt gul/transparent och såg tunn ut. Växellåda är en ZF 6wg-100. Givetvis svårt att säga utan att öppna och felsöka antar jag men någon kanske har någon erfarenhet av symptomen.

3.
Verkar vara läckage från vad som såg ut att vara trycktankar under hytten. Fanns två på varje sida om kardan bakom midjan. Är dessa kopplade till bromsar tro?

4.
Kylarvätskan var lite rostfärgad och kändes lite fet. Lite samma känsla som olja. Har inte tänkt på det men känns glykol också fet? Den verkade inte ha någon glykolfärg (blå,grön,röd). Eller ja kanske röd då. ;)


/ Ted
surfted
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:31:57, 17-10-2009


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OLA56 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se