Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Nytt projekt Mf 702

42 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ply36 (trådstartaren)

#1 » 14:45:43, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i dagarna mot bättre vetande köpt på mig en MF 702 i behov av kärlek. Motorn är delvis sönderplockad så där har jag en del jobb med att skruva ihop den och se efter om den går att väcka till liv. Skulle behöva en verkstadshandbok till den gällande motorn.Det är den fyrcylindriga motorn som sitter i MF 35. Det sitter front lastare och gräv aggregat på den. Har ett något större aggregat redan ett 220 som jag har använt på en annan maskin så det vet jag hur de fungerar. Har inte fått hem traktorn ännu så jag har haft någon möjlighet att kolla upp den och se vad som behöver göras med den.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900



Ivar Risslén

#2 » 15:02:21, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den fyrcylindriga Standard motorn som du söker verkstadshandbok till så finns den i någon av verkstadshandböckerna till FE35 eller MF35. Boken innehåller de flesta modellerna av 35 serien.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ply36 (trådstartaren)

#3 » 20:56:59, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle gärna komma över en verkstadshandbok som täcker 35 modellen med Standard motorn på svenska. Då skolengelskan inte gäller det språk som gäller motorer. Har kollat i downloads men inte funnit något som verkar gälla motorn.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

ply36 (trådstartaren)

#4 » 09:38:45, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat rota lite med den och ser att jag behöver en del delar. Bland annat luftfiltret då den undre delen av luftrenaren är borta. Skulle även behöva plåten som mätarna sitter i. Då den som sitter där ser ut som en hackspet med adhd har varit och borrat hål överallt och även klipp sönder. Så är det någon som vet av en skrotad MF 35 diesel där det går att komma över delar så hör gärna av er. lättast är på pm.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

ply36 (trådstartaren)

#5 » 07:47:57, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har hänt med detta objekt är att jag har fått hem den och gått igenom vad som måste göras för att få i gång den. Den var mera komplett och i bättre skick än vad jag först trodde. Det som fattades vad jag hitintills har sett så är det luftrenaren. Men den fan jag på facebook hos en som skrotat en MF 35. Har börjat med att plocka ur motorn och renoverar den då det hade kommit in vatten i den ena cylindern så fodret var rostigt. Detta på grund att den stått utan en spridare. Har också haft isär insprutningspumpen och byt alla tätningar och kollat upp den. Har även haft isär spridarna och rengjort dessa och sedan provtryck dom och justerat öppningstrycket. Det som var bra med motorn är att toppen är ny renoverad med nya ventiler och nyligen fräst plan. Den satt där men var inte fastdragen så där slipper jag en del jobb med att renovera den. Har även mätt upp glödstiften och de verkar var i gott skick. Det var även med ny kamkedja och sträckare till den Fick tag i en verkstadshandbok på svenska som låg på DVD som är lättare att förstå än den på engelska. Men ännu återstår mycket jobb med den. Skall nog blästra det som går och måla om den. Samt en genomgång av bromsar och elsystem. Innan slutet så spårar det väl ur och blir en helrenovering av den, det brukar bli det med mina objekt. Den såg ut som på bilderna då jag var och tittade på den. Men innan jag tog hem den så monterade jag fast framvagnen och lastaren för att lättare kunna frakta den.

Bild
Bild
Bild

13 personer gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

ply36 (trådstartaren)

#6 » 21:44:28, 05-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat vidare med att blästra alla lösa delar kring motor och framvagn. Jag har behov av bilder som visar hur hydrauloljefiltret till lastaren och grävaren ska vara monterat nere vid dörren. På den här har det varit monterat lite överallt. Med massor av igen svetsade anslutningar under burken. Har lite problem med att få lös framaxeln från pendeln i mitten, verkar sitta som i berget. Måste lös med den då bussningarna är tämligen slut. Och det blir nog att beställa bussningar från England då den har större diameter på axeln än vanliga 35an Väntar på motorrenoveringssatsen från OIE så att jag kan montera ihop motorn och få igen lite plats för andra delar i garaget.

3 personer gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

JengaPRO

#7 » 09:48:22, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort någon tidsuppskattning av hur många arbetstimmar du behöver lägga på att renovera maskinen?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ply36 (trådstartaren)

#8 » 22:25:38, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har jag inte gjort utan ser det som ren terapi och utmaning att åter ställa den. Har bra med utrustning för såna här utmaningar och ganska bra med tid då jag är pensionär. skulle tro att det hamnar på ett par hundra timmar. Då min arbetskapacitet inte är vad den var då man var yngre.

7 personer gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

JengaPRO

#9 » 08:52:39, 07-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok men 200h är bara för att fixa motorn?

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

ply36 (trådstartaren)

#10 » 08:42:23, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det gäller nog hela grundtraktorn med hytt och frontlastare. Gräv aggregatet blir en senare fråga. Då jag nog åker på att arborra en del vid infästningen för skopan. Och så vet jag inte vilket skick svängmotorn är då den har stått ett antal år. Men som jag tidigare skrev så är för min del det med timmar som renoveringen tar inte så noga. Jag sätter mig hellre in i hur en sak fungerar och hur man har löst problem vid byggnationen av maskinen. Man lär sig en del om man tar det metodiskt och tar sig en funderare hur man har löst saker och ting.

Jag har ett fungerande grävaggregat som sitter monterat på en BM35 som fungera bra, Men nackdelen med det är att man måste klättra över aggregatet då man ska in traktorn. Och med åren och utslitna knän och höfter så blir det inte lättare. Det är därför jag köpte det här projektet där man inte måste klättra över alltihop för att kunna ta sig in maskinen. Den tidigare ägaren hade utrustat den med vändbar stol och nedflyttat ventilpaket. Så man sliper att sitta uppe på aggregatet.

Hade ett tag funderingar att flytta grävaggregatet som sitter på BM35 och montera det på BM 650 som vi också har. Provade att monter det med att bara koppla det i trepunktslyften men det blev ingen hit. Då hela aggregatet åkte om kring och aldrig ville stå stilla när man gräver. Men ville inte låsa traktorn med att bygga på den fästen för aggregatet då den används med kranvagn i skogen och en påbyggnad för att kunna lätt ta los aggregatet har blivit i vägen.
Kommer nog att till att börja med att flytta det på den här maskinen som jag håller på med nu då jag får igång den.

4 personer gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

JengaPRO

#11 » 18:43:45, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är intressant att se hur bra andra är på att uppskatta sin tidsåtgång och hur mycket tid dom faktiskt behöver. För min egen del så har jag grovt underskattat tiden och saker och ting tar en väldig tid! 200h är mindre än två månaders arbetstid och med tanke på hur skicket ser ut så känns det som att det skulle ta mig 200 att fixa hytten. Sen är det såklart skillnad på om man gör en riktig renovering eller en penselrenovering. Ska man byta alla lister kring rutorna, täta all hydraulik, ta bort glapp, fixa rosten osv osv så känns det som att det borde ta rejält många timmar. Sen är det så att vissa som du har mycket erfarenhet och då går det fortare och har man bra grejor så gör det sitt också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

jonnordvall

#12 » 23:04:23, 08-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer ofta rätt då jag uppskattar tidsåtgång får mina hemmaprojekt. Jag uppskattar så gott jag kan. Och sedan så tar jag vad jag kommit fram till ggr tre. Då brukar jag ligga hyfsat rätt......

På jobb förr i tiden där jag jobbade hos kund så hamnade jag dock för det mesta rätt. Diffade inte mkt så det beror ju på hur mkt man kan och har hållit på :)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

SKALLEPÄR

#13 » 08:48:01, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tar den tid det tar varken kortare eller längre,har aldrig själv satt en tid på mina projekt tar liksom udden ur det roliga, och är det någon som frågar brukar jag säga att jag har hela livet på mig :bira:

8 personer gillar det här inlägget.
SKALLEPÄR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:10, 06-09-2015
Ort: Upplands väsby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kubota kx-2
Mf40r
T23
Belos 275 272

RD350

#14 » 10:52:34, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En komentar jag fick när jag beklagade mig en gång för en byggsäljare att det tagit tre år i stället för ett att helrenovera en sommarstuga. -Bry dig inte om det, detr ingen som ser det när det är klart!!

2 personer gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

ply36 (trådstartaren)

#15 » 11:12:40, 09-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att renovera en sådan här maskin där det mesta av alla slitdelar går att få tag i är relativt lätt. Jag har renoverat 2st trettiotals bilar där utmaningen var betydligt större. Då båda var skogs vrak som jag har byggt upp till i den mån det går att överens stämma med hur de såg ut då de lämnade fabriken. Det är en Plymouth 1936 och en 1938 Dodge pickup 1/2 ton. Den senare låg nedsjunken i en myr så bara över delen av motorn stack upp, men den hade klarat sig väldigt bra utav de som var nedsjunket i myren. Det roliga med den är att det är en firma bil från där min far jobbade. Det visst jag inte förrän jag fick utdrag från det gamla bilregistret. Då blev det mycket mera intressant att renovera den. Det tog tre år att hitta en växellåda till den. Sökte både i USA och stora delar Sverige innan jag till slut av en slump hittade en utan för Kiruna från en skrotad brandbil, som blev skrotad och ombyggd till vagn under kriget. Hur många timmar som dessa fordon har tagit i anspråk bara att leta delar är svårt att förstå. Det är nog tusentals. Och sedan alla delar ändå som jag har tillverkat till dessa. Har under den resans gång även dragit på mig bra med maskiner och utrustning för att kunna tillverka och fixa till det mesta själv. Dessa kommer väl till pass nu då jag renoverar den här traktorn.

7 personer gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se