Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

HYMAS 72 / Ford County, ingen drivning!!!

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

RuneB (trådstartaren)

#31 » 13:16:37, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får igen säga Long time, no see... Utomhus mekande i den mörka delen av året, inblandat med regn, blåst och inte minst snö - befordrar inte ambition och driv. Ska inte göra för stor sak av det - men trögt har det varit!!! Men sk-t i det, GRUNDPROBLEMET MED DRIVNINGEN FINNS INTE MER!!!!!! Det blev en del plockande med införskaffade delar och befintliga som visat sig vara ok. Istället för att byta ut samtliga lite för korta hjulbultar, användes - som tracker föreslog den gamla hjulaxeln - och det var tur att det gjordes lite jobb med att pussla ihop ett paket, har ju nu tillräckligt långa hjulbultar - eller ska jag säga pinnbultar. (Dessa special fanns att köpa till Rottne, men till den käcka summan av 240 +moms/st. Behövde alla åtta... Dessutom visade det sig att tätningar i Englandsimporterade prylar - hade som jag själv, passerat bäst före datum me råge!!! Så det blev lite mer pusslande. Sen var själva monteringen gjort i ett huj, detta tack vare att jag hade hjälp av några goa snubbar med tillgång till domkrafter placerade på räls (normalt för delning av traktor). Nu e de bara resten kvar... De e inte över än, men det känns som nedförsbacke, jag återkommer med fortsatta äventyr. Detta oavsett om det går bättre eller sämre än förväntat. Man kan alltså säga God Fortsättning!
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000



PerErikE

#32 » 16:18:35, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! bra början på året.


Skickat från min iPad med Tapatalk
PerErikE
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:49, 13-06-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra N92, Oliver OC-46, BM Viktor 230,
Volvo EC 25, Naarva K20, Patruuna 850

martin wheelnut

#33 » 18:52:08, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa, Bra kämpat!
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

micke holmberg

#34 » 19:17:41, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort denna operation flera gånger lite pyssel med det
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

RuneB (trådstartaren)

#35 » 16:57:04, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aloha, go vänner! Dags att göra avbön eller vad man säger. Nu är min Hymas 72 / Ford County i stridbart skick!!! Oh harre va gött, de e knappt man tror det är sant. Förutom att kärnproblemet med drivningen blev åtgärdat alldeles runt årsskiftet så har det fixats med skoptänder, målats, bytt startmotor, bytt turbo (har ju en lite nyare turbomotor i från ford 7610), bytt fläkt- o generator-rem, batteribyte till ett 240ah lv samt fick även förmånen att byta toppackningen... Gjorde mig av med en gammal 'bush-fix lösning', istället för ordinarie tank som inte släppte ifrån sig dieseln när motorn så krävde - hade jag placerat en biltema båttank av plast ovan huv (kan man nog se på några av bilderna). Har nu gjort rent originaltanken efter bästa förmåga (det förefaller fungera nu, men tar inget för givet - framöver), livet blir lite enklare med vanliga tanken - maskinen e skrämmande lättstartad numera. Blev ingen bild nu - Men eftersom den numera e vacker som en påsklilja e de nog på sin plats med en avslutande bild utan båttank och med vacker gul 'typ' hammarlack. Några hydraulcylindrar behöver dock packas om. Med tanke på allt som ändock blivit gjort under den långa förbättringsresan - så känns det 'lätt som en plätt' eller om jag kommer ihåg rätt 'peace of a cake'. Klart SLUT från västfronten (ca 1 mil från Landvetter flygplats)

6 personer gillar det här inlägget.
RuneB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:17, 09-07-2013
Ort: Härryda och delvis norra Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas72 /county Åkerman H11B
Ford66104wd Ford4000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se