Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Det här med grävelegant...

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Mangan (trådstartaren)

#1 » 15:23:25, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

... när använder man den, om man nu har rototilt? Är det tex lättare att gräva längs en husvägg med eleganten än med rototilten? Eller om man står snett mot ett dike som man vill rensa med skopan längs med?

För om jag har fattat saken rätt, så om man står tex med bommens topp på lagom avstånd från en husvägg, och stickan avvinklad så den är jäms med väggen, och lyfter bommen. Så åker toppen ut från väggen, och skopan därmed också ut från väggen. Så för att få in den igen, måste man svänga lite med bommen och dessutom ändra avvinklingen på stickan.

Om nu någon förstår vad jag menar. :klia:

Eller var det så att grävelegant var viktigt med stel skopa, men ersatts av rototilten?

Finns ju tillfällen när det är bra att kunna vinkla runt ett träd, förstås.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)



atlashjul

#2 » 21:20:45, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menar bomsväng på runtomsvängande grävmaskin.(eleganten var "sväng på stickan" på traktorgrävare) Så är det helt förkastligt att ha det, totalt värdelöst. har försökt finna ut något som det går att bruka den till. Men kommer endast fram till att den är 99% obrukbar. Jag har ingen rototilt. Det va min mening om skiten.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Mangan (trådstartaren)

#3 » 21:23:25, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Om du menar bomsväng på runtomsvängande grävmaskin.


Nej, på traktorgrävare. Därför jag postade i forumet Traktorgrävare/Grävlastare. :grin:

Inte samma som bomsväng på grävare, om jag förstått saken rätt, den sitter väl mellan hytten och bommen? Gräveleganten jag menar är mellan bom och sticka på traktorgrävare.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

bonnen513

#4 » 21:28:11, 13-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördel med gräveleganten är ju att arbetsområdet för riktiga grävrörelser ökar jämfört med att försöka gräva i sidled med rotortilt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

busholle

#5 » 06:51:54, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kört så många timmar med elegant men något har det ändå blivit på EL70 och med Maran bak på traktorn. På EL70 så styrs eleganten med propotionalknappar i apskallarna, på andra handen har man släntskopan så då blir körningen likt rototiltkörning där man kan följa i alla ledder, om än begränsat. På Maran och äldre traktorgrävare som jag bara provkört så styrs eleganten via växelventil och då blir körningen mer av att man ställer den i fast läge för det momentet man gör för stunden.

Köper man en ny maskin som ska gå med rototilt så hade jag försökt köpa utan elegant, i det sammanhanget tillför den mycket lite utöver klumpigare bom och mer smörjpunkter.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Bygert

#6 » 09:06:13, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan rototilt var ju eleganten nåt som löste mycket. Den underlättade vid grävning längs tex vägg och helt utsvängd vid grävning bakom maskinen kom skopan med på kant vilket gjorde att man fick en spets att klösa i hård mark med.

Just det där hanterar man med rototilt. Men eleganten kan fortfarande lösa en del som man inte kommer åt med rototilt. En sak är att komma åt runt saker. I skogen kan man nypa ett tråd bakom ett annat utan att behöva flytta sig. Den är också till stor hjälp när jag ställer in storsäckar, man kommer åt innanför dörrposten.

Ytterligare en sak eleganten gör är att man får utökad sväng. Behöver man bli av med massor så kan man skicka iväg eleganten åt sidan och får plats med mer än vad man fått utan. Ibland kan den extra svängen underlätta mycket.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Mangan (trådstartaren)

#7 » 09:09:59, 14-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var ju bra poänger. :thumme:

Men kan man säga att du för det mesta arbetar endast med rototilten då? Den man skall koncentrera sig på att lära sig, och låta elgantenn vara för de gånger man skall nå runt något eller som du säger lägga ännu mer åt sidan?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Bygert

#8 » 11:06:38, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker nog att det är viktigast att man får rototilten i ryggmärgen så den helst gör som man vill utan att man behöver tänka. Vilket tar sin tid, det uppstår konstiga lägen där det är lätt hänt att det inte riktigt blir som man tänkt sig. Men glöm för den skulle inte eleganten. Sitter den nu där så se till att den kommer till nytta. Är det kanske lättare att gräva längs med något om man använder den? Får man bättre sikt på det man gör om man vinklar den lite? Prova!

Så kan man ju också fundera på om den är värd merkostnaden. Uppenbarligen efterfrågas den och ibland kan den underlätta. Därför kan kanske den som ser den bara som onödig kostnad och vikt tänka att det kanske är bättre att ha den där än att betala för att tillverkaren ska ta fram en version till av bom och att det kan vara bra för andrahandsvärdet om maskinen har det som somliga behöver.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#9 » 11:14:54, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder man ett smalt redskap, som tex asfalttrissa, tjälkrok eller en smal kabelskopa så ser man inte den bakom bommen. Vinklar man då stickan så ser man vad man gör. Jag använder min elegant vid dessa tillfällen bla.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#10 » 11:18:17, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Om du menar bomsväng på runtomsvängande grävmaskin.(eleganten var "sväng på stickan" på traktorgrävare) Så är det helt förkastligt att ha det, totalt värdelöst. har försökt finna ut något som det går att bruka den till. Men kommer endast fram till att den är 99% obrukbar. Jag har ingen rototilt. Det va min mening om skiten.


Bomsvängen har då iaf jag haft nytta av.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#11 » 12:29:18, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Om du menar bomsväng på runtomsvängande grävmaskin.(eleganten var "sväng på stickan" på traktorgrävare) Så är det helt förkastligt att ha det, totalt värdelöst. har försökt finna ut något som det går att bruka den till. Men kommer endast fram till att den är 99% obrukbar. Jag har ingen rototilt. Det va min mening om skiten.


Det är väl till för att gräva in till väggar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

hydrolift

#12 » 13:05:14, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bomsväng är det på alla grävare under 8 ton, vid 8 ton finns bådadera och större maskiner endast med "riktig" bom. Har för mig att bomsvängen brukat glappa och varit allmänt ryckig på de hyrmaskiner man testat. På traktorgrävare/grävlastare är det av naturliga skäl bomsväng men den kanske är kraftigare/bättre konstruerad än på mindre bandgrävare?

Grävelegant var väl något man kom på innan rototilten uppfanns. Hade nog inte uppfunnits i omvänd ordning. Är det någon mer än Huddig som hänger kvar med gräveleganten i nutid?
hydrolift
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:39, 02-08-2013
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 7710
MF 240

Bygert

#13 » 13:36:28, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lännen och Hydrema finns med elegant. För svenska förhållanden täcker det ju det huvudsakliga för grävlastare. Mer obskyra tillverkare av rövhackor som t ex Volvo behöver vi inte bry oss om.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Martin.Eriksson

#14 » 20:28:24, 15-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min planerskopa är tydligen gjord för grävlastare med rototilt vilket är att fästet sitter plant. Då får man problem med att den inte tiltar skopan så bra om vrider den så den är längs med tex. Då är de bra å kunna få till lite mer vinkel med hjälp av eleganten..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se