Hej på er och god jul & gott nytt år.
Här kommer min projekt på Hymas lp 576 som jag köpte i vårgårda och jag skrev förut i annan tråder i här forum som några var nyfiken.
Års på den är 1979 och motor har bytt ut till rak 6 valmet motor.
Det lär Blir massor bilder och texter men vissa tillfällen glömde jag tar fram mobil och tar bild.
Hos fd ägare och kollat på maskin i vårgårda
Blev köp på samma dag.
Några dagar senare kommer transport med min Hymas! så lyckan är jag.
Kolla runt hymas för att beställa hem delar och förberedd för framöver.
Lock till den är bort, har kontakt med lundberg och dom har inte resverdelar länge.
Hittade annan lock från wiberger och montera med adapter 3/4.
Delar från oie kommer. Ny glas till vatten avskild filter.
Gammal läcker lite och jag dra åt lite mer sen några dagar senare då sprack glas och läcker diesel.
Bränslefilter bytt också.
Fotgas system är ur funktion och före ägare dra dit en snöre att handgas.
påbörja plocka ner delar inför tvätten.
Ser läcker lite på slang från värmekupe fram.
Flytta Vinsch inför tvätten.
Skapa bort skit och lämna hos återvinningsstationer, dom tar emot olja/fett/jord som är blandat.
Betecker och nummer på bakaxel.
Tapp till bak grävare som sitter ihop ram. den går runt så måste har special nyckel som passar men jag svets dit en stål platta istället så den inte går runt, lättare än gör verktyg.
Gammal huvudcylinder till fotgas, okänd modell och Slavcylinder till fotgas, är från volvo amazon.
När jag stäng dörr för att jag ska jobba under midjan och vill ej få dörr på huvuden när jag reste upp mig men då spräng glas isället och små bitar faller ner på mig.
Sen är bara börja städa. Några dagar senare är den på plats men ersätt glas med plast istället och jag har kvar mallet.
Min pickup får jobba lite med att Dra grävlastare från gräv.
Samtidig använda dammsugen att skapa vakuum i hydraultank då slipper mycket olja som kommer ut när kopplar loss slang och andra saker.
Har trästock som stöd under gräv.
Fotgas system färdig fixat.
Delar köpte jag från jspec eller klracing. en Slavcylinder, 2 st huvudcylinder pga dubbel command, en behållare och en slang från biltema som är till saab modell.
Fortfarande smutsig trots har tvätten 3 gånger innan.
Någon har kopplar ur bak värmekupe, nu förstår varför.
Den är fler retur rör system. Svårt att hitta sånt koppling.
Plocka av motorhuv och bak kåpa sen batteri för att byta filter till växellåda.
Silfilter var lite smutsig, olja ser bra ut men jag tar ny olja.
Tömt motorolja och bytt filter sen ny olja fylla på.
Fusk lagat och ser hemska ut.
Kapa loss allt och gör rätt och Har tagit den med till jobbet och i press att rikta.
Det saknar en metall bit så jag svets dit en ny.
Sen sätta dit tillbaka stor bit och mäta att den ligger rätt och punkt svets och mäta igen sen svets ihop.
Dörr hållare.
Gammal spricken och fusk lagat så jag kapa bort och sätta dit ny vinkeljärn och Gjort egna bussning till lås handtag.
Borr och borr, åter till borr igen.
Borr från 40 till 50mm och har svets dit stöd ring upp där att styr borr rakt ner.
Köpte 4 st bussning och kapa 2 st bussning var till den öra och banka dit bussning och tapp passar prefekt i. bussning är 40mm och örat är 20mm. bussning blir ca 19.20 någonting efter kapa.
Håldomkraft på 25ton och tapp rör sig inte, fick använda stor slägga banka hårt då börja den rör sig lite sen efter 5mm då är den fast igen.
fick borr och gänga på andra sida och dra där och blev samma sak så jag misstänkte tapp är lite oval efter dess.
Tigersåg bits inte alls och den tapp är härdad...
Fick använda vinkelslip. Fick loss den till slut iaf.
Som ni kan ser att det sitter inget ledlager i den, den var bort längesen.
På börja renovering hydraulkolv och hittar fel varför den sjunka. Oring är för liten så olja rinner förbi, den är orsak till stödben sjunka fort.
Svängcylinder inget fel på och den är ur så passar på måla den.
Har försök dra loss den andra men går ej och den glapp inte mycket så jag låt den kvar.
Ny packning till båda kolv, Rengör gängor, Ny Ledlager för att Gammal är helt bort.
När montera ihop kolv och cylinder använda jag lite silikon där för att det har kommit smutsig mellan där blir rost.
Ni ser felet. Det var därför den andra stödben sjunka ner. jag misstänkte någon har kör ner bommen på stödben då sprack oring istället för slang eller svullen cylinder.
Ny målat och montera tillbaka svängkolv plus Har tillverka ny shims under och övre kolv örat alla 4.
Nu är andra kolv till stödben tillbaka på plats.
Den först stödben och öron på kolv var skada fick kapa bort och svets dit ny.
Sen tejp den och målat. Jag svarv fram ny tapp till den och montera ihop alla.
Passar på att bytt olja i bakaxel och lättare gör när gräv är bort.
Allt är ihop nu men jag glömde tar foto när traktor dra mot grävare. Det var mycket besvär och juster att få gräv på plats för att tapp passar prefekt. inget glapp.
Pappa hjälpte mig med hans grävmaskin att lyft min gräv och knuffa traktorgrävare på plats. jag fick springa runt och kolla allt är rätt och sätta mig i traktorgrävare och håller upp bakruta över grävspak plus handbroms samtidig måste jag ha kontakt med farsen. stressniveå max.
Kör den till grusplan och parkera där istället för lera/jord.
Värme kran, beställa ny. har bytt allt och fixat men glömde tar foto.
Men det hände en sak och Ja det var jag förbanned över. när jag ska byta slang och ska loss gammal. gammal slang är torr och stel och jag dra försiktig sen plopp den är ut då såg jag rör är kvar i slang och bort från värmekupe. fick dra fram kniv och skära loss slang att få ut rör och montera ner värmekupe plus rengör allt ändå när alla är ur. När jag tvätten den ute på grusplan då råkar en sten kommer inne i andra rör som vägrar kommer ut. fick löda ut rör och skakar ut sten sen löda tillbaka allt.
Ny slang, ny värmekran, ny vajer med handtag och allt tät!
Såg jula hade rabatt på arbeta ljus led, varje kosta 100 lapp. då liknad bra att bytt ut gammal.
Bak galler skydd till lampa, den fick jag sätta i press och ändra typ 5-10mm sen montera tillbaka.
Hymas fick jobba lite, lyft motor ur bil och Tvätten v8 motor från pickup som ni ser tidigare.
Dörr skramlar mycket därför glas spräng förut och 2 ställe är av och 8 st spricken.
Pröva min ny Tigsvets och svets ihop dörr sen montera tillbaka.
2019-12-30 tog jag den foto. där står den nu vänta på vår.
Bjuda på lite bilder, motor är valmet 611 från lastbil i finland därav luftkompression till luft system och broms.
Bilder på lastare.
Drivaxel vänster fram är av, river ner båda sida och tar höger för att kopia en ny drivaxel sen.
Har prata med lundberg dom har inte delar länge.
Har email till axel tillverka NAF i tyskland och dom svar dom har inte delar länge till den axel model.
Ska montera ner axel snart för att gör rent i diffhus och kolla om lager är okej eller inte. sen montera ny bussning och montera ihop alla och måla sen tillbaka på maskin.
Jag tillverka en Magnet pinne, den är jättestark och lyckad plocka ut små bitar.
Mäta lite på axel, drivaxel lång är 1000mm och diameter är 50mm och splines 24 och model 2
Rundstål 2541-03 50 mm och 1000mm längd. Farsan hittade en företag som gör splines och jag fick köpte stålstång ss2541 själv och bearbeta lite sen lämna till dom. Total kosta för 2 st drivaxel inkl splines blev 6300kr plus moms.
Här ligger den ny axel.
Axel är nere och tvätten sen kör in verkstan.
Dela isär axel och kolla, lager ser bra ut och inget glapp, kronahjul drev har lite konstig märk på den men inget allvar skada.
Hissa ner den och jag vet inte vad den kalla men skulle tror den kalla axelhållare.
Såg Spricken på ram, kapa och borr sen svets och lägger dit extra platta.
Målat ram och axelhållare plus bytt bussning sen är den på plats.
Åter till axel, montera, målat, fylla olja i diffhus.
Kör in hjul för att måla om dom till original gul.
Bygge skydd till bromsrör.
Montera tillbaka hjul.
Jag köpte stora bm fäste för att kolla mått och funderar hur ska gör, tillverka själv eller köpa färdig och svets dit.
Nu börja jag demontera lastare och kapa den gammal lilla bm.
Gör egna fäste för 2 kolv till stora bm så den ska blir hydraulik.
Fick paket från oie.
Lyfta ur cylinder och svets fylla på hål som kommer från diesel pump som satt där förut.
Slipa bort gammal färg sen målat i lastare torn.
Nu börja med laga spricken i lastare och forsätta med projekt.
Förlåt för svordom, den jävel hylsan vägrar kommer ut och har försökte med press och värme, har även borr hål mitten och spruta in hydraulik olja men den smita ut till slut.
Har spruta rostlösare på den i 2 månad men nepp den fast till slut jag fick kapa en snitt hela väg och banka dit dorn så det spricken plus press på den sen släppte det ÄNTLIGEN SÄGER JAG!
Fortsätta med lastare och tilt.
Ny bussning och ledlager och målat.
Åkte och hämtade snöblad i vaggeryd som jag vann på klaravik.
Kapa bort lilla bm fäste på skopa och svets dit stora bm.
Tillverka egna handtag och knapp för lastare.
Växenspak och 2 knapp bakom och den är för lockup i växellåda.
när man åka iväg med växel 3 sen släppte gas och tryck den grön knapp då lägger lockup in och lås turbin sen gasar igen.
när man ska stanna då får inte glömde tryck den röd knapp annars får motor stopp. jag själv ibland glöm stäng av lockup.
svets dit plåt och hål. Jag vet inte varför någon har kapa hål i golv och det är enkel att lyfta den ur hytt.
Vänster styrkolv läcker så jag plocka ut den, bytt packbox och packning.
Börja med demontera vissa delar och bakhjul för att måla.
Kul någon glömde eltejp kvar bakom plåt till lysen.
Sen såg jag spricken i ram, suck bara börja kapa och svets igen.
Nu är maskin målat och hytt är inte det för att jag har inte tid med det men det lär blir hytt projekt i framtid.
Köpte grip från kellfri och Ja den har blötjärn. jag svets extra försäkring och får ser hur länge den håller.
Den håller jätte länge om man kör på rätt sätt men jag använda "lite" våld och råkar böjd grip.
fick plocka isär den och sätt i press rikta grip sen montera tillbaka och svets dit en till platta.
Jag bygge om pedal till gräveleganten mer bekväm nu.
Köpte pallgaffel 5 ton hydraulik, 2 meter lång och den kommer från en truck.
Kapa bort fäste sen svets dit ny stora bm och dra om ledning.
Dock jag glömde tar bild när den var färdig.
Nu får ni ser maskin jobba på gård hos mig.
Tappat en bussning från bakfäste, leta den på gård men hittar aldrig och jag bad farsen svarv en ny till mig och jag svets fast den.
På en tidig morgon satte jag i maskin och start den under tid vänta lite motor ska blir varm så jag tittar genom fönster omkring mig då såg jag en tapp låg på mark då jag tänkte är den från stödben så jag hoppa ut och kolla men nä alla tapp är kvar då undrar jag var den kommer från så sen hitta jag vart den kommer från.
Jag svets ihop tapp och återmontera men jag tycker den eleganten glapp mycket då tänkte jag har jag tappat bussning också.
Senare kör jag hem maskin och plocka isär eleganten och kolla vad som hände, nu förstår jag varför tapp gick av för att det sitter 2 st bussning och den övre bussning har ramla ner så det blir stor hävkraft när jag gräva och bröt av tapp. Jag montera dit distans så bussning ska inte ramla ner igen och små glapp nu jämför med före.
Värmekupe läcker lite igen och plocka ut båda 2 och letar original men omöjligt att hitta ny eller beg så jag leta något som har liknad mått och hittade volvo 240 elemetal har ganska samma mått och jag bygge låda som elemental kan sitter i sen skruva dit.
Övre är gammal elemental och under är volvo.
Pappa sade till mig att han hörde missljud men vet inte vart men det ljud kommer när jag motorbroms efter körning. sen ser jag att det läcker lite olja från bakaxel vid pinjong.
när jag tog av kardan då kan jag känner den pinjong har glapp runt om då tänkte jag att lager är kört och kanske pinjong plus kronahjul är kört också. Jag ska loss mutter till pinjong men den var lös och tog av skiva och kolla lager, lager ser jätte bra ut puuuh.
Dit ny packbox, montera tillbaka och spänna mutter till rätt moment nu inget glapp och inget missljud länge.
När ute sjönk temp ner till minus och jag frös om fötter när jag jobba med traktorgrävare så jag klippte och la matta i hytt.
Sen när det kommer snö så jag kör hem hymas igen för att hämta snöblad och montera dit belysning på snöblad och prova ploga lite.
Jag tog av grip och bakfäste för att jag vann hydraulik s45 på klaravik och hämtade den.
Nu kapa och svets om fäste plus kopplar el till magnetventil.
Jag montera el bränslepump då jag slippte pump förhand och lufta system.
Förut jag kört hem hymas då den nästan stanna på vägen för att den sug lite luft ibland, trots jag har bytt slang och bricka och dubbel kolla alla.
Nu när ny bränslepump på plats och jag testa den ja det kommer pytt lite luft ändå så jag misstänkte rör i tank har rosthål.
Förut på vår hade jag alger i tank och jag har tömt alla och tvätten rent alla och i system med etanol, nu jag kör bara hvo 100 och har inte sett något alger på länge.
När jag ska tömt tank och det fanns stor plugg typ m40 och jag hoppas det ska rinna ner till dunk på en fint sätt men när jag tog loss plugg det spruta ut massor diesel och dränkte mig samtidig jag försök skruva tillbaka plugg och jag nästan kränkte pga stark stank av diesel.
Det finns några video när jag jobba med hymas på gård. Bara sökte Hymas lp 576 på youtube.
Ja nu har jag inget mer att bjuda på och det kommer mer projekt med hymas i framöver.