Grymt jobb..! Insåg ju mer o mer jag läste att det är just DIN grävare jag sneglat på när jag brukar passera på riksvägen utanför. Bor själv i krokarna nämligen
Släntskopa gick sönder, tapp till kolv gick av och öron böjd så vi svarv en ny öron som är lite tjock än vanlig och svets ihop allihop.
i september råkar jag skada lucka till framfäste på lastare. Magloman Har rätt!
På slut av okt körde jag hem hymas till verkstan och på börja montera ur motor och växellåda.
Bygge stödstativ till ny växellåda och montera isär den.
Montera isär den gammal växellåda för att den har lockup och nya har inte lockup så vi ska kolla hur dom har gjort och vi ska gör liknad på ny så jag kan överföra lockup delar till den ny låda.
Den liten Hylsan sitter mellan axel och hus, där färd olja genom och tryck ihop lamell i converter. På ny hus finns inte hål som hylsan ska går i den.
Samtidig jag såg att min gammel converter och den nya converter är inte samma, helt annorlunda. Min gammal har mindre blad på pump och turbine, även stator är mindre och mer böjd kurva på blad. Den nya har mycket fler blad på pump och turbine och stator är större och mjuk kurva.
Jag undrar vad är skillnad mellan dom? Fler blad gör låg stall eller tvärtom? På den gammal converter stall ligger på 2100 och motor varvstopp ligger på 2300 så det är inte kul att kör så.
Gammal converter.
Ny converter.
Nu har ni kommer ifatt, jag ska updatera snart igen. Hoppas någon kan hjälp med converter dilemma.
Senast redigerad av devilwcool 18:24:25, 04-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Michael.Andersson skrev:Spännande.. Hoppas du får ihop allt med nya lådan. Var var sprickan i den gamla..?
Den extra låda är kopplarbar för kardan till framaxel. Den sitter under växellåda och den gammal ägare kör hela tid med alla hjul även på asfalt så till slut den knäck axel i framaxel och skada växellåda. man ska kör 2 hjul så än länge till du trappa grepp då kopplar in framaxel.
Dela isär på gammal låda och nu man kan ser den hylsa på gammal växellåda.
Far gjort styrplatta så vi ska borr rakt som möjligt på den ny låda.
Vi tog paus med växellåda för att far bröt fot/ben så jag fokus på motor istället.
Jag svets ihop en motorstativ så jag kan meka med motor.
Tömt olja och kolla ramlager och vevlager om dom är i bra skick eller inte. lager ser bra ut så jag tycker motor behöver inte renovering och bara gör service.
Bytt termotsats för att den gick aldrig upp i arbeta temp.
Ska byta packbox båda fram och bak på vevaxel. Fick köpa en kraft hylsa och kapa ur för att passar bult som sitter i vibrationdämpare. mutterknacker fick kämpa att få den loss, har testa 2 olika mutterknacker innan och klarar inte loss den bult. Sen undrar jag hur mycket moment ska dra den sen och kolla i bok, där står 1000 nm aha inte konstig.
Gjort rent oljetråg och ny packning med lite packning silikon på den och åter montera på motor. Fick använda domkraft att lyft oljetråg på plats.
Fick gör en ny fäste till generator och ny rem till den. Gammal fäste är lite för långt ut så generator tog i kylares kåpa.
Jag bygge en egna adapter till oljefilter, mellan motor och oljefilter hållare. vrid den i 90 grader för att jag ska flytta hydraulik slavcylinder närmare till gas arm.
öron på motorvärmare gick av längesen och jag svets dit en ny bit. Gör en stål platta där slavcylinder och motorvärme ska sitter på. Dra ny slang på hela motor.
Bytt luftfilter, gammal är så fullt med damm. slipa lite och måla på filter behållare så den lär hållar en tag till.
Motor är redo att använda.
Påbörja med pump ur hydraulik olje och dra isär midjan så kan byta bussning och mäta hur mycket glapp. Har funderar på arborring eller gör ny tapp men till slut testa jag svets på gammal tapp och fläns, det fungerar så jag kör på den metod. Botten hål är hundra del glapp så jag svets på tapp sen svarv den till samma mått som original är. Ovan hål är lite oval, jag svets också på fläns och tapp sen svarv till den störst mått sen tar bandslipare slipa lite på sida så det passar precis i hål. Inte prefekt men det fungerar. Självklart jag glömde tog foto hur vi drog isär och tryck tillbaka, vi använda fars grävare att dra och lyft samtidig. Sen vi trycka tillbaka samtidig vi använda stor domkraft under bak del på hymas så vi kan får den på rätt plats.
Nu tillbaka till växellåda. Har kolla ny packning på ebay och olika sida. flest vill ha över 2000kr för en sats. Jag mäta gammal packning sen drog iväg till biltema och köpa packning rulle för 125 kr tror jag. Köpa hålpipor på clas ohlsson och beställa större hålpipor från verktygboden. Spara en del pengar.
Jag bestämda mig att kör på luftkolv istället för vajer och spak. Fick påbörja gör egna fäste och adapter.
Nu borr vi den först hål för lockup på låda.
Sen fortsätta det i större steg varje gånger.
Båda jag och far vet att hål kommer vara lite större än original så det blir lite glapp när bussning ska sitter i. Kärnborr var på 35 mm och vi lämna till slipa service på örebro och dom slipa ner den till 34.25 om jag minns rätt. Men tillslut bussning passar prefekt i hål, inget glapp.
Vi fräsa ner lite så bult och bricka ska klämma fast bussning på plats, vi limma allihop för säkerhets skull.
Återmontera alla delar i låda och måla den. Jag använda ny större conventer istället gammal för att jag vill få ner stall varv på den men vet inte om det stämmer.
Jag tog bort Handbroms, växelspak och vajer sen gör en ny plåt golv som ersätt handbroms var. Jag hittar ny motorkudde och bra pris från metacone.
Gjort en ny rostfritt rör till kylar system och ny slang med.
Nu ska motor och låda tillbaka i hymas! Det gick lättare än när vi lyft ur hymas.
kämpa jag med el och jag undrar varför vissa extra kabel till givare, annan sak och när jag laga vissa kabel sen klippte bort kabelsko för att korta lite men det sitter strypslang på den så jag tog ur den och såg bränd skada så tänkte jag att det är liknad på alla resten så jag tog bort då såg det har varit kabel brand... Jag återställa alla el till original då lätt felsöker senare och ny kontakt. Den luftventilblock har egna el system.
Men nu är det färdig och tog en kort prov sväng för att kolla hur ny conventer är och jag säger vilken stor skillnad. Här kommer video.
Nu är alla plåt på plats och den är klar för att använda.
När jag körde den till min gård och framme då hoppa jag ut och kolla om det är något läcker, visst det läcker och olja är röd.... Så det är växellåda som läcker och jag tycker det syns kommer från mellan motor och låda... inte kul att får lyft ur motor igen.
Men jag krypa under och tog ur lucka och kolla vart läcker, såg det kommer från ventilpaket på låda. Det är jättetrång, fick ber kompis sitter i och start motor och tryck på knapp fram då läcker det massor. så jag tog fram mobil och sträck min arm långt inne och filma.
Tror det kommer från mitten bult och tog ut den men var torr, då är givare som sitter ovanför och tog ut den sen ny gängtejp på den och dra åt sen var det tät, vilken lätt fel. Sen sätta hymas direkt i arbeta!
Jo ang om ny conventer, den lås redan vid 1500 varv och jag är jätte nöjd med ny conventer. Jag har tillkopplar dubbelpump nu går det jätte fort på låg varv. räcka med 800 rpm och är fortare än 1400 rpm. Det kommer mer video på youtube senare.
Ett mkt imponerande arbete du o din far har gjort o så väldokumenterat.Hoppas nu att allt håller o du får välförtjänd användning av Hymasen.Btw hur lyckades du dra muttern till remskivan, var ju 1000 nm ?
Sparrow skrev:Ett mkt imponerande arbete du o din far har gjort o så väldokumenterat.Hoppas nu att allt håller o du får välförtjänd användning av Hymasen.Btw hur lyckades du dra muttern till remskivan, var ju 1000 nm ?
Tack, Använda mutterdragare och lås medel, har inte moment nyckel på 1000 nm och måste tillverka lås verktyg till svänghjul också.