Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Svårstartad BM 6300

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

TorbjörnL (trådstartaren)

#1 » 12:41:48, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har problem att starta min 6300 (-85 med TD45). Jag får köra väldigt länge på startmotorn innan den så småningom börjar tända på någon/några cylindrar för att sedan hoppa igång och gå helt normalt. Problemet är värst när motorn är kall, men det förekommer även när motorn är genomvarm. Med varm motor kan den ibland starta direkt, men ofta är den trögstartad även då.
När jag råkade köra slut på bränsle för ett tag sedan luftade jag den innan jag startade igen. Då upptäckte jag att det då och då kommer lite luft med bränslet, jag pumpade som en tok och trots detta fortsatte det att komma det lite luft då och då. Tillslut gav jag upp pumpandet och startade motorn. Luften borde väl vara orsaken till att motorn är så trögstartad?
Har ni några tips på var man ska börja leta efter luftläckan? Är det så illa att det första steget är att byta sugledning från tanken? Jag har ju lärt mig att alla elfel brukar härstamma från kablarna genom midjan. Är det samma sak med sugledningen?
Är det svårt att byta sugledningen?

/T
TorbjörnL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:55:11, 09-11-2016
Ort: Alingsås



torbjorn_forsman

#2 » 12:59:53, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många gamla trådar om liknande problem på alla möjliga fordon och maskiner med dieselmotor.

Och svaret är alltid detsamma:

Var i första hand misstänksam mot tyg- eller stålomspunna slangar i bränslesystemet, som sitter mellan tank och matarpump (dvs på ställen där matarpumpen försöker suga fram bränslet, så att undertryck uppstår i slangen under körning). En omspunnen gummislang kan vara hur dålig och porös som helst utan att det syns utanpå den. Om man märker att det luktar diesel om handen sedan man har tagit i slangen, eller om det börjar skumma om slangen när man håller för ena änden och blåser i andra änden, så är den definitivt dålig.

Se också upp med ev igensatta bränslefilter eller sugsil i tanken, igensättningar där leder ju till att det blir svårt för matarpumpen att suga fram bränsle och därmed onödigt stort undertryck.

Otäta packningar t ex vid filterkoppar, läckande bränslekran mm kan också spöka. Likaså skadat membran i matarpumpen, om den är av membrantyp.

Igensatt tankventilation, så det blir undertryck i tanken, är också en möjlighet. Ett tecken på detta är om man märker ett "sug" när man öppnar tanklocket, likaså om den är lättare att starta med tanklocket på glänt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#3 » 22:02:25, 27-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att kontrollera om felet sitter "tidigt" eller "sent" i systemet är att koppla in en provisorisk tank i form av en dunk. Dra en genomskinlig slang (så man ser att det inte kommer med luftbubblor) från dungen, antingen med självfall eller med en elektrisk matarpump, och koppla in den så nära spridarpumpen som möjligt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se