Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Momsdöda eller skaffa F-skatt ??????

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

hobbymekk

#31 » 15:07:21, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nedanstående tankegång missar en hel del. Om jag som privatperson köper en maskin för 100+moms så får jag betala 125ksek, om jag som företagare köper samma maskin så betalar jag 100ksek. När jag sedan vill sälja utan att förlora något, så måste jag som privatperson begära 125ksek, men om den är på firman behöver jag bara ta 100+m, så om en företagare köper, så tar han ju den företagsägda maskinen alla dagar i veckan... För han sparar då 25ksek...

/Mats J

krokodilen skrev:Som vanligt blandas det och ges friskt gällande hur det ses på en "moms-smittad" maskin. Enda anledningen till att den skulle bli mer svårsåld är egentligen att köparen inte får nån ingående moms att kvitta mot utgående moms i en rörelse.

Allt annat är villfarelser om pris/moms eller helt fel prissättning.

Ponera 2 st identiska maskiner (rent hypotetiskt) som båda kostar 200 000:- en + moms och en är "moms-smittad". Vilken köper du? Tja är man privatperson ör ju valet enkelt och om man är företagare (momsreg) så får man kvittbar ingående moms om man handlar den momsade maskinen.

Dilemmat som oftast uppstår är den okunninge/gnidne spekulanten som gnäller om att "hade inte den moms-smittade maskinen varit just moms-smittad så kunde jag dragit av 20% moms på de 200 000:-!" men så ser ju inte verkligheten ut.

Största nackdelen för TS om han momsreggar sig är att han då blir redovisningsskyldig (NE+momsbilaga) i X antal år framöver med allt vad det innebär.

/C
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405



QV_

#32 » 18:41:33, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hobbymekk skrev:Nedanstående tankegång missar en hel del. Om jag som privatperson köper en maskin för 100+moms så får jag betala 125ksek, om jag som företagare köper samma maskin så betalar jag 100ksek. När jag sedan vill sälja utan att förlora något, så måste jag som privatperson begära 125ksek, men om den är på firman behöver jag bara ta 100+m, så om en företagare köper, så tar han ju den företagsägda maskinen alla dagar i veckan... För han sparar då 25ksek...

/Mats J


Är diskussionen relevant?
En beg maskin för 100 eller 125, eller säg 200 kontra 250.
Om maskinen kostade 1 mille ny så är det skicket och åter skicket som avgör.
Man kan inte jämföra 2 beg maskiner med varandra på det sättet. För de har inte samma skick.
Den dyrare kan dessutom stå närmare...

Min intryck är att grävmaskiner under 350 börjar bli ointressanta för företagare
Maskiner över 200 är ointressanta för privatpersoner.
Så glappet därimellan kan vara svårare att sälja.
Men detta var funderingar jag hade runt 2015 så det kan ha ändrats.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

lellemars

#33 » 19:49:38, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en 2,5tonnare från 2006 med 900timmar på mätarn 2012 för 200kkr plus moms på firman för att gräva hemma i typ två år å sen sälja den men nu i vår har jag haft den i 10år så nu är den avskriven. De fem första åren betalade den sig själv å lite till med externa jobb inom larvavstånd. Två gånger har den fått åka bärgningsbil (billigast) för jobb några mil bort. Så den blir nog kvar tills den skrotas! Men bor man mitt i ingenstans utan grannar i ”villa” så kanske man gör sig av med den när man är klar. Bor man på lantbruk har man ju automatiskt företag. Men alla har ju olika förutsättningar för vad man kan göra med sin maskin i grannskapet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

krokodilen

#34 » 16:45:15, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hobbymekk skrev:Nedanstående tankegång missar en hel del. Om jag som privatperson köper en maskin för 100+moms så får jag betala 125ksek, om jag som företagare köper samma maskin så betalar jag 100ksek. När jag sedan vill sälja utan att förlora något, så måste jag som privatperson begära 125ksek, men om den är på firman behöver jag bara ta 100+m, så om en företagare köper, så tar han ju den företagsägda maskinen alla dagar i veckan... För han sparar då 25ksek...

/Mats J


Som sagt det blandas och ges,,, olika förutsättningar, affärstillfällen, päron, äpplen huller om buller. Om en företagare begär 100 för en maskin för att han inte "behöver ta mer" så är han väl inte mycket till företagare?
:idee: Här lägger du upp ett scenario där en privatperson i ett tidigare skede köpt en maskin för 100 + moms och nu måste begära 125 för att inte torska momsen, sedan jämför du den med en momsad maskin för 100 + moms,,, tipset är hör att kolla på en likadan maskin för 300 + moms och sedan köpa den för 100 + moms för då sparar ju företagaren 200 pannor.

Det finns inga fasta priser i branschen och ingen affär är den andra lik, enda absoluta sanningen är att affärer är värre färskvara än räkor.

Regga verksamhet och momsredovisning är mitt råd till TS. Börjar man dessutom göra jobb i omgivningen vilket är lätt hänt när just omgivningen ser att man skaffat maskin jag då ligger man ju brunt till omedelbart om Skatteverket gör en koll och F(A)-skatten saknas.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#35 » 17:18:22, 23-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säljkedjan - företagare > privat > företagare - är det väl bara skattemyndigheten som kan se som odelat positiv. Men händer det så ofta att det egentligen är ett problem? Och om det händer, har inte maskinen ofta tappat så mycket i värde att det inte är så stor sak ?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars Runström, Robert Å och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se