Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Momsdöda eller skaffa F-skatt ??????

35 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Bygert

#16 » 14:03:51, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

SNI behöver ju inte säga allt även om den kan vara viktig. Säg nu att bokföringsbyrån köper en grävmaskin för att i egen regi bygga ut kontoret. Det skulle kunna fungera för avdrag. Om däremot en inköpt dator står hemma och mest används av barnen till spel, det går inte väl om det upptäcks.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Lars.A (trådstartaren)

#17 » 21:37:07, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är fortfarande hur stor är marknaden för en grävare i denna prisklass........
Finns det någon möjlighet att ha den momsad.......
Har ju idag ingen firma eller F eller Fa skattsedel.......
Det enda det handlar om är ju att om maskinen är momsad så finns det ju betydligt fler spekulanter vid en ev försäljning....
Jag är inte intresserad av att dra moms för egen vinning, utan behålla värdet på maskin.
Nu blir det ju så att jag förlorar minst 25% av värdet.
Så inte löst tråden ännu.
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H 52 83:a ( Såld 2022 )
Hymas H 52 86:a
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

magloman

#18 » 21:55:31, 25-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du fått alla svar som behövs vad gäller momsen.

Men ang värdet så har du ju redan svaret själv; den minskar ev med momsen. Men eftersom inflation pågår så kanske det inte blir så mycket. Kan du dessutom göra något värdehöjande på den, så kanske den tom går att sälja dyrare.

På så gamla maskiner är inte årsmodell eller timmar så avgörande, utan skicket.
Så köper du till rätt pris så hjälper det ju till.

Förresten ska man väl inte låta en liten värdeminskning hindra en från att köpa maskiner? :mrgreen:

I regel säkra pengar i maskiner så länge dom fungerar. Är det svårt att få tag i reservdelar blir det högre risk givetvis.

Men är du inte bekväm i dessa frågor är det kanske bättre att köpa tjänsterna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Martin_N

#19 » 13:30:54, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara en fördel att köpa en äldre grävmaskin privat. Förmodligen är den redan avskriven i säljarens bokföring och grävmaskiner är inte registrerade.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Alrik

#20 » 13:59:59, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N skrev:Det kan vara en fördel att köpa en äldre grävmaskin privat. Förmodligen är den redan avskriven i säljarens bokföring och grävmaskiner är inte registrerade.



Dubbla kvitton och renoveringsobjekt? :grin:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

marcusw

#21 » 15:51:53, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någonstans får man ju helt enkelt dra gränsen för att man inte har råd eller alternativt är för snål.
Har man nytta av maskinen kan ju det faktiskt motivera att det kostar även om man inte kan dra av momsen.

Det är ingen naturlag att man alltid kan köpa en maskin och nyttja den i 1 år och sälja den för samma som man gav, eller rentav mycket mer än man gett om vi ser till de senaste åren där alla med minst en arm och ett ben kallar sig "hantverkare" och köper en grävmaskin för att rida på den räntedopade byggvågen. Antingen är det värt det eller inte.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

jannejoel

#22 » 16:15:04, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har följt en del auktionssajter de sista månaderna eftersom jag är på jakt efter en maskin.
Jag måste säga att de maskiner som varit utan moms ändå har sprungit upp i pris i nivå med momsade.
Så jag är inte säker på att man behöver vara så orolig om man håller sig till märken som behåller värdet väl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

hobbymekk

#23 » 20:34:08, 20-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju fundera på att starta en uthyrningsfirma för att hyra ut maskiner. Börja sedan med att köpa en grävmaskin och sätt ett rätt högt uthyrningspris så du är säker på att det täcker alla kostnader. Har du ”otur” så får du den aldrig uthyrd… och så får du sälja den och lägga ner firman efter ett par år. Jag tror man får dra underskott i nystartad näringsverksamhet mot inkomst av tjänst.
Men har du lite tid över så kan du kanske göra någon grävning åt bekanta och dra in några kronor till att täcka driftkostnaderna.
Man kan ju annars starta en firma som handlar med maskiner…
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

krokodilen

#24 » 10:07:16, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt blandas det och ges friskt gällande hur det ses på en "moms-smittad" maskin. Enda anledningen till att den skulle bli mer svårsåld är egentligen att köparen inte får nån ingående moms att kvitta mot utgående moms i en rörelse.

Allt annat är villfarelser om pris/moms eller helt fel prissättning.

Ponera 2 st identiska maskiner (rent hypotetiskt) som båda kostar 200 000:- en + moms och en är "moms-smittad". Vilken köper du? Tja är man privatperson ör ju valet enkelt och om man är företagare (momsreg) så får man kvittbar ingående moms om man handlar den momsade maskinen.

Dilemmat som oftast uppstår är den okunninge/gnidne spekulanten som gnäller om att "hade inte den moms-smittade maskinen varit just moms-smittad så kunde jag dragit av 20% moms på de 200 000:-!" men så ser ju inte verkligheten ut.

Största nackdelen för TS om han momsreggar sig är att han då blir redovisningsskyldig (NE+momsbilaga) i X antal år framöver med allt vad det innebär.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#25 » 10:58:25, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja i det fallet köper man som företagare den bästa maskinen. Man köper ju inte den med moms bara för att få moms att ”kvitta” mot. Priset blir det samma men köper man den med moms så får man betala det till köparen sen får man tillbaks det vid nästa momsredovisning.
Eller om man blir skyldig moms eftersom man i sin egen tur sålt varor eller tjänster. Men det går utanför den här tråden att förklara hur man bedriver företag.

Moms är bara pengar i omsättning. Inget man äger.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

krokodilen

#26 » 11:12:45, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Nja i det fallet köper man som företagare den bästa maskinen. Man köper ju inte den med moms bara för att få moms att ”kvitta” mot. Priset blir det samma men köper man den med moms så får man betala det till köparen sen får man tillbaks det vid nästa momsredovisning.
Eller om man blir skyldig moms eftersom man i sin egen tur sålt varor eller tjänster. Men det går utanför den här tråden att förklara hur man bedriver företag.

Moms är bara pengar i omsättning. Inget man äger.


Ja det blir ju ett "nollsummespel" till slut om man betalar momsen vid köp av varan eller vid redovisning spelar ju ingen roll.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker

#27 » 11:15:59, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kostar verkligen masinerna lika mycket inbillar mig att maskiner utan moms brukar ligga som momsade maskiner inkl moms.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#28 » 11:23:16, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kostar maskin att betala längst ner på fakturan lika mycket för en momsfri maskin som för en utan så är det ju helt klart stollig prissättning.

Får man som företagare välja mellan en maskin utan moms för 80' eller en för 100' inklusive moms så är ju den utan moms ett smakligare alternativ. Visserligen får man tillbaka momsen men man ska ha likviditet att ligga ute med pengarna. Det kan bli länge, flera månader eller över ett år i värsta fall.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

magloman

#29 » 11:27:01, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag håller med. Beroende på hur ens företag har med likviditet i relation till inköpet så blir det olika val.
Som vanligt så är det svårt att generalisera då man inte vet köparens situation.
Men som Toker m.fl. säger så brukar ju momssmittade prylar ligga lägre i pris.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Japa370

#30 » 11:28:15, 21-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en deal med någon lämplig företagare som köper maskinen och du betalar honom,med avtalat att du använder och tar alla kostnader . Kan sen då säljas med moms igång

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kurt Karlström och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se