Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

BM 646 Transmissionsoljetryck borta HT65

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Stefan Wikholm (trådstartaren)

#1 » 12:30:32, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag undrar om ni har några ideer eller erfarenheter av ett problem jag just fått,
Ska försöka beskriva problemet så detaljerat som möjligt nedan.
.
När jag startar min BM646 så ser jag att varningslampan för oljetrycket i hydraultransmissionen lyser.
Provar att starta om maskinen några gånger men inget tryck, samt att den inte reagerar på någon växel alls.
Maskinen fungerade när jag parkerade den för några veckor sedan men nu helt plötsligt är det dött?

Jag har förstått av VHB att drevet till oljepumpen ev kan lossna, skulle kunna förklara felet.
Har även funderat på om temperaturväxlingar gett kondens så jag fått vatten/is i oljan?
Temperaturen har varit ner mot - 31 i vinter och det var ca -7 vid startförsöket nu.
Oljan byttes 2018 till en SAE10, vad jag kunde se var det samma i lådan tidigare,
Ev kan det ha varit en 10w-30 innan för den drog lite annorlunda efter bytet, dock drog den inte sämre alls.
Den knyckte till när växel lades i, och ville iväg redan på tomgång.

Maskinen har tillverknings nr 3467 och har en HT65 med följande data på typskylten:
Art/Part 36122
Tillverknings nr 1423
Ing art 97618
Maskinens driftstimmar 12101

Bra att veta är att maskinen haft problem med att den dragit dåligt på båda backväxlarna ca 2 år och inte körts så mycket därför.
Jag misstänkte tätningarna i lamellpaketen så jag slog i Payback tätningsrekond för att se vad som hände.
Det hände inget direkt, men när maskinen stått några månader så fungerar alla växlar perfekt tills jag kört några timmar.
Då börjar den slira på backen, sen när den stått några månader är den ok igen osv.
Därför misstänker jag att det inte är mekaniskt fel utan tätningsfel nånstans.
Skall riva maskinen senare när utetemperaturen ligger mer stadigt runt nollan än nu när det pendlar mellan noll och -25.


Bild
Bild

PS bilden hamnar liggande?? Hoppas det är ok ändå?
Stefan Wikholm
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:17, 07-11-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 646, Fiat 80-90DT, Volvo N86, Volvo F88, Hiab 177



Stefan1972

#2 » 12:41:39, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steg ett är väl att mäta de tryck man kan mäta.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#3 » 13:21:55, 08-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isbildning och/eller igensatt sugsil är ju tänkbara kandidater. Tappa ur oljan och se hur den och sugsilen ser ut.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se