Hej,
Jag undrar om ni har några ideer eller erfarenheter av ett problem jag just fått,
Ska försöka beskriva problemet så detaljerat som möjligt nedan.
.
När jag startar min BM646 så ser jag att varningslampan för oljetrycket i hydraultransmissionen lyser.
Provar att starta om maskinen några gånger men inget tryck, samt att den inte reagerar på någon växel alls.
Maskinen fungerade när jag parkerade den för några veckor sedan men nu helt plötsligt är det dött?
Jag har förstått av VHB att drevet till oljepumpen ev kan lossna, skulle kunna förklara felet.
Har även funderat på om temperaturväxlingar gett kondens så jag fått vatten/is i oljan?
Temperaturen har varit ner mot - 31 i vinter och det var ca -7 vid startförsöket nu.
Oljan byttes 2018 till en SAE10, vad jag kunde se var det samma i lådan tidigare,
Ev kan det ha varit en 10w-30 innan för den drog lite annorlunda efter bytet, dock drog den inte sämre alls.
Den knyckte till när växel lades i, och ville iväg redan på tomgång.
Maskinen har tillverknings nr 3467 och har en HT65 med följande data på typskylten:
Art/Part 36122
Tillverknings nr 1423
Ing art 97618
Maskinens driftstimmar 12101
Bra att veta är att maskinen haft problem med att den dragit dåligt på båda backväxlarna ca 2 år och inte körts så mycket därför.
Jag misstänkte tätningarna i lamellpaketen så jag slog i Payback tätningsrekond för att se vad som hände.
Det hände inget direkt, men när maskinen stått några månader så fungerar alla växlar perfekt tills jag kört några timmar.
Då börjar den slira på backen, sen när den stått några månader är den ok igen osv.
Därför misstänker jag att det inte är mekaniskt fel utan tätningsfel nånstans.
Skall riva maskinen senare när utetemperaturen ligger mer stadigt runt nollan än nu när det pendlar mellan noll och -25.
PS bilden hamnar liggande?? Hoppas det är ok ändå?