Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Köpa huddig och Starta eget

25 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Martin.Eriksson

#16 » 18:36:32, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köra åt kommun är de miljöklasser å då blir de nog svårt med maskin för en mille då den är för gammal. Får du 900 i timmen ska du vara glad. Å som tidigare nämnt så kostar de å hålla igång en huddig. Spelar ingen roll hur ny den är så verkar de hända att växellådor rasar å de är inte billigt å laga.. Har en gammal huddig själv som ja kör åt folk med å håller med om att de är kul maskin å köra

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



QV_

#17 » 18:39:44, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sköter bokföringen själv och frun gör årsboksluten.
Första året så "regnade det in brev" från skatteverket.
Det var lite magont mest hela tiden.
Det var mycket man inte hade koll på, men de är rätt snälla.
1 gång får man göra fel, så jag behövde inte betala någon straffavgift.
Men det var många brev med "det har jag missat", sedan hade jag en långbänk med arbetsgivaravgifter som tog en 6 månader innan de var överens med sig själva.

Jag har ju nästan inga småkunder så jag klarar mig med knappa 200 verifikat på ett år, så då kan jag göra det själv istället för att betala en revisor 50 lax.

Får förtydliga att frun jobbar som revisor. Det är lättare att sköta om allt själv då med ett bollplank i huset.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Orsa

#18 » 19:05:51, 16-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man resonera kring saken och kanske också jämföra med nåt liknande kanske.
Köpa en styrd verkstadsmaskin jämfört en entreprenadmaskin.
Tror inte nån köpte en styrd verkstadsmaskin för att sen börja hoppas kunna ta jobb här och där. Man gör inte det utan ett kontrakt som täcker någorlunda in i framtiden. Har man råd att låta det stå om man ska betala på lån, maskinbesiktning, försäkring mm.

Entreprenadmaskin/skogsdito är så roligt att man är beredd ställa sej på kö och hoppas att det ordnar sej med jobb.
Skogen är roligast för där får man knappt betalt, bor kanske i glesbygd utan alternativ och får steppa Colt-dans efter köparnas villkor.

Entreprenad är för tillfället dopad bransch då det byggs hejvilt får lånade pengar av både privatpersoner, företag och det offentliga.

En skogsmaskin (särskilt skotare) eller en lastbil är ofta nåt som är lättbyggt och kommer gå under som oreparerbara grejer efter ett antal tusen timmar eller 8-10 år. Skördarn dricker olja och slukar svärd. Dricker diesel i direkt proportion till det man kan fakturera gör dessa tre också plus att lastbil/skotare tuggar i sej gummi.
Entreprenadmaskiner, ex vis en grävare är tung och rejäl. Kör man inte i schakterna men på typ byggen, kommun, elverk så tickar timmarna utan konstant slitage. Har man bra körning tickar timmätarn betydligt snabbare än tankmätarn dalar. Men dessa jobb är svåra komma åt som skiftarbetare.

Det du är inne på med en Huddig är väl mest riskfritt för en bondgrabb som kan passa på och rensa lite utfallsgravar som träning, börja med lite jobb på trakten till privatbyggen osv. Lägga en avloppsanläggning.
Om man åtar sej en ledigveckagrävning och får kaputt efter 2-3 dar, när kan man då göra klart.

Har en kompis som jobbar tre-skift på bruket som skaffade en Mecalac som han gjorde jobb med på ledigveckorna. Det blev inte så mycket som passade in i schemat och servicarna kostade som en bilservice fast med en nolla efter på fakturan. Det var liksom slut efter nåt år eftersom det inte blev så mycket över och reparationsriskerna är stora med oförutsägbara fakturor.
Min svåger har stor entreprenadfirma som han startat från noll för 40 år sen. Det började gå bra först när han satsade på att alla skulle ha "nya" maskiner som nu byts innan det börjar bli nåt, för då kunde han också återgå till spakandet efter att tidigare hållit igång de anställdas maskiner. Svetsat skopor, packat kolvar, servat och hållit ner kostnader i det lilla i stället för att hela tiden fakturera maximalt med hög pålitlig kundservicegrad.
Det var lite funderingar.

4 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Stefan1972

#19 » 09:32:54, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man nog säga att redovisningen/bokföringen är det minsta problemet i att starta eget. I början med lite verifikat så är det inte speciellt dyrt att anlita någon för allt och bara gå dit med en pärm. Sen efter några år kan man ju fundera på annat.
Sen är det ju mycket svårare att dra igång nåt nu än för 40 år sen. Krävs mycket mer eget kapital nu som man kan offra än vad det gjorde förr. Då startade de flesta med nå enkel maskin och fick småjobb och arbetade sig uppåt och bytte maskiner vartefter medel fanns. Nu är det ju så mycket miljöregler så man ska ju nästan ha cash till en ny maskin sparat om man överhuvudtaget ska in på nå kontraktsjobb. Ströjobb ger ju sällan nånting så det blir över frö att driva en ruljans med allting.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

björken

#20 » 10:03:25, 17-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anbud på att riva gamla kopparnätet för telefoni kanske kan vara ett möjligt uppdrag, det sker väl i rätt stor omfattning runt om i landet nu? Inte så tidsstyrda jobb heller.

Fri spekulation:
Egentligen borde man väl utgå från att man ska kunna dra runt kostnaden för en ny maskin med serviceavtal och sen ha iaf lite egen timlön över på det?
Sen om man väljer en äldre maskin för att få ner kapitalbehovet är väl det OK, men anledningen ska inte vara för att man inte har kostnadstäckning för en ny maskin, då det är inte alls säkert att den äldre blir billigare per timme.
Är ju helt olika om man har maskinen för gårdsbruk och kan ta ett stillestånd på en månad medan man letar begagnade delar och lagar maskinen hemma på logen, jämfört med om man har tagit på sig ett jobb med avtalad färdigtid och måste ha maskinen igång för att komma vidare.
Men jag håller med de som säger att man kan bara räkna så mkt också, ibland måste man våga ta klivet för att leva det liv man vill, man har ju tyvärr bara ett och det går ganska fort.

4 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Bygert

#21 » 17:25:46, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver våga och samtidigt inte vara naiv och köra utan att ha nån aning om vad man ger sig in på. Det har ju byggt upp stora företag där grundaren inte hade mycket annat än vilja från början. KEWAB t ex där grundaren nyligen dog, inte var det mycket från start men nu är det rejält stort.

Det finns en risk till att köpa Huddig. De går att använda till det mesta. Är inte det bra då? Jo, det är det också, man kan få sysselsättning med allt möjligt. Men det innebär också en utsökt möjlighet att ruinera sig på redskap. Jag vet allt om det, skopor, grip, stegmatare, betongblandare osv, det drar lätt iväg.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Alrik

#22 » 20:07:53, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart man ska våga satsa om man tror på de men precis som flera säger så får man inte vara naiv. Maskin går att sälja och troligtvis behöver man max förlora handpenning.

Köpte mig en gårdsmaskin i form av en Volvo EC140 i november. Kom hem till gårdsplanen på fredagkväll, måndagsmorgon ringer grannen som behöver ha lite grävt. Lånade en klipp, tog 3-4 dagar så har djungeltrumman ljudit. Hitills varit hos två och klippt rent diken och bäckar, ska iväg till en tredje klippa mer. Erbjuden att få några jobb av en kompis.

Jag köpte inte maskinen för att göra jobb åt andra men kommer göra några jobb med den.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Trigon

#23 » 22:59:17, 18-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att vara sån, men. En maskin för ca en mille bör du väl rimligen kunna spara ihop till större delen av köpeskillingen på om du jobbar på lite nu de kommande åren? Startar du en firma och börjar hyra ut dig på F-skatt som spadgubbe så antar jag att man kan fakturera 350-400 kr/h om man sköter sig? Kan du under tiden jobba kvar på ditt nuvarande jobb åtminstone delvis och kanske dessutom dra åt svångremmen lite så bör du kunna spara större delen av de pengarna som kommer in i firman och dessutom kommer du förhoppningsvis att få se hur andra maskinister gör och lära dig utifrån det. För de flesta av oss handlar livet om att prioritera utgifterna. Här hemma består bilparken av äldre Renaultbilar som ingen annan vill ha och som jag oftast lyckas laga själv när det krånglar, och för det besväret tycker jag att jag kan unna mig att ha en enklare grävmaskin att gräva med för husbehov här hemma vid torpet även om den inte drar in några pengar utifrån.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

PerJohansson

#24 » 00:11:17, 19-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Ska man resonera kring saken och kanske också jämföra med nåt liknande kanske.
Köpa en styrd verkstadsmaskin jämfört en entreprenadmaskin.
Tror inte nån köpte en styrd verkstadsmaskin för att sen börja hoppas kunna ta jobb här och där. Man gör inte det utan ett kontrakt som täcker någorlunda in i framtiden.


Oops... Har ett par styrda fräsmaskiner i verkstan köpta bara för att tillfället dök upp. De går bara på kundjobb när de tjänar pengar. Välgörenhet får nån annan pyssla med.

Men jo, många köper svarvar och fleropar för att de tror sig kunna räkna hem jobb. Det är de som försörjer låglöneländerna med billiga maskiner så ännu fler jobb hamnar utomsocknes...

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

LINGRÄVARE

#25 » 21:11:31, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tänker köpa en Huddig för en miljon räkna med rejäla rep kostnader maskiner i den prisklassen är ofta skapligt slitna-
Inget man skruvar med själv om man inte är driven reservdels priserna är rena skämtet.
Om du ska köpa en sådan maskin så bör du ta med en erfaren mek och göra en bedömning av maskinen.
Om någon undrar vad jag bygger åsikterna på så håller jag på med dom dagligen som servicelämnare.

2 personer gillar det här inlägget.
LINGRÄVARE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:54, 07-12-2014


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se