Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Frustrerande glykol-läckage

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

bjothe (trådstartaren)

#1 » 22:04:40, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Fick för någon månad sedan för mig att fylla på lite glykol i motorn på min GM 614 då den troligtvis inte fyllts på sedan 90-talet. Det var inte lågt egentligen, flera cm över cellerna men tänkte att det inte kunde skada.
Igår startade jag den för att flytta en höbal, och efter 5-10 minuters körning parkerade jag och stängde av.
Direkt hörde jag ett porlande ljud och kastade mig ut för att titta. Mycket riktigt rann det en liten stril med glykol vid framaxeln. Uppskattningsvis rann det ut 0,5 - 1 liter. Sedan slutade det.
Jag kan baske mig inte hitta någon trasig slang. Startade till och med maskinen igen för att försöka provocera fram ett läckage igen, men icke.

Min enda gissning är att läckaget kom från dränering röret på kylaren, men varför i hela friden ska det göra det? Jag överfyllde inte i mina ögon när jag toppade upp för några månader sedan, och den har inte läckt förrän nu trots att jag kört både längre och varmare innan?

Någon som har några tankar?

Tack på förhand
bjothe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:35, 14-11-2021
Ort: Ludvika
Maskin: MF 65



Hansborg

#2 » 22:12:12, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en dränering i vattenpumpen också! Utifall om det är som förr i tiden! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Micke_fixar

#3 » 22:45:10, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du behöver vara orolig, vätskan expanderar när den blir varm. Fyller på nån skvätt per år innan vintertid och tycker alltid de har försvunnit en skvätt efter sommarens projekt men är lika på alla tre maskinerna med 1113 motorn. Sen hände samma sak mig, åkte en sväng och skulle vända hö sommartid och hade kylaren full, rann ut en hel del ur dräneringen när jag var framme och maskinen var genomvarm.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

Iznogoud

#4 » 08:06:01, 04-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns expansionskärl/tank eller är det öppen avluftning av kylsystemet?
Om öppen så rann nog bara överskottskylvätskan ( den du fyllde på ) ur då motorn blivit varm och kylvätskanexpanderat.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se