Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mangan´s TD45KCE (i EL70), diverse problem

160 inlägg • Sida 8 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

magloman

#106 » 13:30:48, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog vara två ventiler till samma funktion, så du får nog byta två kontakter om du ska testa så där.
Så är det iaf på lastarpaketet. En nertill och en uppe. Du får nog ta bort skyddet så du ser bättre.

Med tanke på att någon skrivit med tusch på några ventiler så kanske det är något som tidigare ägare råkat ut för? Skadar väl inte fråga denne om du har kontaktuppgifter?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Mangan (trådstartaren)

#107 » 13:35:11, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick inte loss skruven på nedre kontakten, och plåten gick att skruva loss, men inte lirka undan. Är väl 1.5 m lång eller så. Har du en sån plåt på din maskin?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

magloman

#108 » 19:41:42, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en plåt på båda sidor men olika. Sen sitter mina ventiler under bakrutan till aggregatet. På höger sida sitter alla extra funktioner.

Så på min vänstra sida finns några hydraulackar sen pendlingen till bakaxeln som saknas på din.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#109 » 09:45:35, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du prövat lösningen på allt från databranchen, omstart? Ta av batterikabelsko så det säkert är strömlöst och låt det gå några minuter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Mangan (trådstartaren)

#110 » 09:51:26, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det är testat med batterisko av i en halvtimme eller så. :thumme: Måste få av bägge hirschmankontakterna för att vara 100% säker, men just nu lutar det ej åt elfel.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mangan (trådstartaren)

#111 » 20:27:27, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag fick det bli en traktordag. Tänkte jag börjar med att få motorn att gå ordentligt. Misstänkt stopp i bränsleförsörjningen, det är undertryck i vattenavskiljaren.

Letade upp avtappningskranen (den var gömd), och det kom väl ut några cl vatten innan dieseln tittade fram. Såg okej ut. Brottade upp mattan i hytten och tog bort golvet. Tog upp tankmätaren för att kunna se, och det var tredjedels fullt i alla fall. Lite slam på botten, och jag fiskade upp någon fjäder som låg där. Nästa var bränsleenheten med filter till framledningen och retur som gick rakt ur. Filtret såg lite trött ut. Någon som vet om de går att ta isär, eller måste man beställa nytt?

Bild

Hjälpte inte alls detta. Började då i andra ändan och skruvade isär och gjorde rent (nästan rent från början) vattenavskiljaren. Fortfarande ingen effekt.

Kopplade loss framledningen från tanken och körde ner den i en skål med diesel. Nix, hjälpte inte. Jaha, skruvat isär tanken helt i onödan. :ohnej:

Lackade ur och tog av slangen mellan vattenavskiljare och matarpump och la den i diesel. Då spann motorn som en katt (till slut när bränslet kommit fram). :hurra: Jaha, stopp i vattenavskiljaren eller slangen till tanken är väl det troliga nu.

Var köper man enklast banjokoppligar o brickor mm, eller går det att återanvända de gamla? Tänkte pröva med att dra en separat slang mellan förfiltret och tanken...

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

magloman

#112 » 21:00:32, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltid ska det vara nåt. Min maskin går bra nu sen den fått en månad kärlek i verkstan. Men finns mycket kvar att göra iaf.

Lokala verkstäder som hålls med traktorer och lastbilar mm borde ha banjoskruv. Annars hos oie och liknande leverantörer på nätet.

Min vattenavskiljare innehöll väldigt mycket vatten och gegga. Hade inte gjort rent den på länge :S
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tom N

#113 » 21:39:05, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall du befinner dig i Örby (kanske finns fler Örby?) i samma kommun som mig så bör nog maskinpiraten vara närmaste stället att kolla efter delar.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Mangan (trådstartaren)

#114 » 21:46:02, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är nog samma kommun, ja. Aldrig hört talas om stället, har du köpt något där?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mangan (trådstartaren)

#115 » 22:07:29, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom alla trådar jag gör om den här maskinen tycks slås ihop till en enda, så är det väl bara att kötta på. Motoroljan har på senare tid inte alls blivit vit, utan är nästan genomskinlig fortfarande. Inget vitt uppe i ventilkåpan. Dock är det inte så mycket olja där. Om man kollar på en 20 årig V70 som jag skruvat med, där pumpas det rejält upp med olja till kamarna. Här, syns det mer en liten film. Det kanske räcker? Min gamle MF-135:a där blir oljan svart på en gång, men inte så här?

Haha, det är jag som är skyldig! Du börjar så bra i en tråd med ämnet men sen byter tråden inriktning tillbaka till ämnet i en annan tråd, så det blir liksom lite utspritt i flera trådar med samma ämne. Nu var det en tråd om svängen men sen gick den över till att handla om bränslet. Det är nog lika bra o ha en tråd om maskinen. Vi vill ju hjälpa dig och även läsa om dina lösningar. /M
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Tom N

#116 » 17:10:26, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja,jag har handlat där, fast det var ett tag sen. Dom var åtminstone tidigare även återförsäljare för oie. Jag hörde på omvägar att dom flyttat får kåken dom huserade i blev såld, men att dom skulle vara kvar i samma område.

Om du svänger in vid Visko och bara fortsätter rakt fram efter 90 gradaren vid skroten så kör du rakt på kåken där dom huserar/ huserade. Som sagt, det var ett tag sen jag var där men jag hörde att dom lämnat gamla verkstaden men är kvar i dom krokarna.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Mangan (trådstartaren)

#117 » 11:15:31, 21-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört motorn nu med och utan vattenavskiljare, med orginalslang från tanken och slang direkt från dunk etc. Tycker inte det är så stor skillnad. Hydrauliken är det fortfarande fel på, bomsväng höger ligger alltid i. Kanske därför motorn går "tungt". Men nu går motorn så pass så jag kan kolla på hydrauliken. Tar det i en ny tråd när det är dags.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mangan (trådstartaren)

#118 » 15:25:52, 31-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är något skumt med den här motorn. Svår att starta trots 13 grader varmt, får nöta ett bra tag innan den går igång. Sen så måste jag ha handgasen uppskruvad til max så går den ett tag, men när den blir varm efter en 15-30 minuter så dör den... Och går inte att få igång igen. Väntar en timme och batteriladdaren säger fullt. Kan nöta igång den igen. Men dem vägrar att gå över 600 varv, och efter en minut eller två så dör den. Eller om man släpper ned skopan 1 dm...

Bytte bränslefilter idag, ingen skillnad mot tidigare. Kör mot dunk på marken om det går trögt från tanken, ingen skillnad.

Bytte olja och filter på den för någon månad sen, nivån ser bra ut så vitt jag ser. Kylarvätska lika så. Kan det vara något att oljan eller kylningen inte funkar så det mig varmt och nyper??

Fortsatta hydraulproblem, kan inte felsöka det utan fungerande motor...

Va fan kan det vara? Insprutningspumpen??
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Björn.O

#119 » 20:36:35, 31-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en hydraulfunktion som ligger på så går det nog väldigt tungt för motorn. Svårt att felsöka då.
Men vattenproblemen i oljan tidigare i tråden ser ju inte alls bra ut. Vatten i oljan kan orsaka lagerhaveri.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Mangan (trådstartaren)

#120 » 21:20:59, 31-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, och det är svårt att felsöka hydrauliken när motorn inte går. :huh: Senaste gången ikväll tyckte jag den startade ganska lätt och gick hyfsat och jag kunde flytta maskinen så den inte står i vågen. Sen när ja skulle börja ställa ner grävarmen för att avlasta så jag kunde skruva i hydrauliken nästa gång, så stannade motorn ganska tvärt.

Kan läckande returledning vara ett problem? Min ser lite kass ut och ser ut som den fuktar igenom faktiskt.

Bild

Nu är det inga spår av vatten i oljan i alla fall, ser väldigt fint ut på oljestickan. Men när när jag kollar med locket av på ventilkåpan så ser det rätt torrt ut. Olja vid lyftaren kan man se, men det är ju inte så det skvätter, och inte mycket olja runt om lyftaren. Hur skall det se ut? Går det att kolla så oljan kommer igenom filtret och dit den skall på något vettigt sätt?
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se