Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Ford 655D - King pin och olja

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

liteford (trådstartaren)

#1 » 14:40:44, 07-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Skulle ut på ett grävuppdrag och ville då smörja upp maskin lite, men det är ju sällan bara..

När jag avlastade framhjulen, tippade det ena hjulet lite väl mycket..så det blev till att riva och undersöka.
Den övre king pin lagringen var helt ok, men av den undre (när jag efter en del kraftord fick bort den), fanns bara det innre av lagringen kvar, king pin hade tagit med sig lager och stökat till en hel del i lagersätet, så det behöver rekonstrueras.

Det är ju bara att riva andra sidan med när den ändå står i luften.

Det satt om möjligt ändå värre på den sidan, men tillslut med mycket psykologi och extremtvåld, gav det med sig.
Här satt lagringen kvar och det ordentligt.. Men man får inte ge sig... :klia:

Letade upp delar och artikelnr. på det jag behövde och Traktor Nord hade t.om hemma på hyllan,
Själva undre king pin delarna behövde lite svets o svarv..Det fixade en mek på jobbet :thumme:

Men nu vill man ju ha ny olja i framaxel och navreduktion.., och sen gammalt har man i bakhuvet 80/90 Hypoid, men det verkar ha ändrats.. Det var ett litet elände att få tag på "rätt" olja när jag jagade till växellåda, det var alla möjliga förslag och läste om en del som tydligen valt fel och tvingats renovera, så då vill man ju inte chansa.
Det blev sen Q8 s T2200 och det har fungerat hittils.. Nu är det kanske inte så kikigt i axel o reduktion, kanske rentav funkar med samma? Vilket vore enklast, Det är ju en UTTO olja.

Läser på nätet att STOU är en universal olja för motorer och transmission, Tex Q8 s T1000 eller även
Biltemas Kombiolja?

UTTO är tydligen universal för transmission t.ex T2200 ( Biltema skriver visserligen om sin UTTO att den även är för motorer)
Sånna här oljor är väl nån typ av kompromiss.., men bör väl gå bra för "hemmabruk" ?

Läser på Castrol sida en rek. för Ford 655 front axel o hub : CASTROL AGRI AS TRANS PLUS 20W-30
Men hittar ingen bra översättningstabell till tex Q8 oljor..
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7



torbjorn_forsman

#2 » 17:15:34, 07-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om SAE-siffrorna för viskositet är 60 eller lägre, så är oljan egentligen avsedd som motorolja (men det betyder ju inte att den är oanvändbar i vissa transmissionssammanhang).
SAE-nummer från 70 och uppåt betecknar oljor som huvudsakligen är tänkta som transmissionsoljor. Och viskositeterna upprepar sig, en SAE 80W transmissionsolja motsvarar t ex ungefär SAE 15 motorolja i det avseendet.

Vad verkar den gamla oljan i axeln vara av för sort? Luktar den svavel som gamla hypoidoljor gör? Hur känns den mellan fingrarna jämfört med t ex en modern GL5, GL1 eller motorolja?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 10:49:30, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

T2200 är lite klent tycker jag med sin spec Allison C4, Ta en Q8 T55 SAE 80 W90 istället, 58:-/l (exkl moms)

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#4 » 11:16:10, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmisions olja GL5 75w/80w- 90.
GL5 motsvarar den äldre benämningen hypoid, dessa oljor har mer tillsatser för att skydda mot höga yttryck vid brusten oljefilm ( viktig för just hypoidväxlar som har ett glidande ingrepp i kuggarna. )
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

liteford (trådstartaren)

#5 » 17:15:33, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input..

Det blev en sväng förbi Swedol för en dunk T 55 , men kollade inte som jag brukar om det fanns i butik.. tydligen restat lite var stans.., men de skulle försöka fixa en dunk från ng annan butik. ;)
liteford
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:11:18, 12-01-2013
Ort: uppsala
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Fordson, Ford 655D, John Deere 1750, Nuffield, Scania L85, 142, 144, Hino RB 145, Clark truck, Esab Truck, Holder 2.42 Digital, AGE Track 316, Belos 272, Volvo EC 15, Volvo FL7


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se