Hej
Skulle ut på ett grävuppdrag och ville då smörja upp maskin lite, men det är ju sällan bara..
När jag avlastade framhjulen, tippade det ena hjulet lite väl mycket..så det blev till att riva och undersöka.
Den övre king pin lagringen var helt ok, men av den undre (när jag efter en del kraftord fick bort den), fanns bara det innre av lagringen kvar, king pin hade tagit med sig lager och stökat till en hel del i lagersätet, så det behöver rekonstrueras.
Det är ju bara att riva andra sidan med när den ändå står i luften.
Det satt om möjligt ändå värre på den sidan, men tillslut med mycket psykologi och extremtvåld, gav det med sig.
Här satt lagringen kvar och det ordentligt.. Men man får inte ge sig...
Letade upp delar och artikelnr. på det jag behövde och Traktor Nord hade t.om hemma på hyllan,
Själva undre king pin delarna behövde lite svets o svarv..Det fixade en mek på jobbet
Men nu vill man ju ha ny olja i framaxel och navreduktion.., och sen gammalt har man i bakhuvet 80/90 Hypoid, men det verkar ha ändrats.. Det var ett litet elände att få tag på "rätt" olja när jag jagade till växellåda, det var alla möjliga förslag och läste om en del som tydligen valt fel och tvingats renovera, så då vill man ju inte chansa.
Det blev sen Q8 s T2200 och det har fungerat hittils.. Nu är det kanske inte så kikigt i axel o reduktion, kanske rentav funkar med samma? Vilket vore enklast, Det är ju en UTTO olja.
Läser på nätet att STOU är en universal olja för motorer och transmission, Tex Q8 s T1000 eller även
Biltemas Kombiolja?
UTTO är tydligen universal för transmission t.ex T2200 ( Biltema skriver visserligen om sin UTTO att den även är för motorer)
Sånna här oljor är väl nån typ av kompromiss.., men bör väl gå bra för "hemmabruk" ?
Läser på Castrol sida en rek. för Ford 655 front axel o hub : CASTROL AGRI AS TRANS PLUS 20W-30
Men hittar ingen bra översättningstabell till tex Q8 oljor..