Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hara Caway Twin Nr 847 med Hydan grävaggregat

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Purzelbär (trådstartaren)

#1 » 19:34:15, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag heter Thomas, är ett tyskt "storstadsbarn" och har aldrig varit i beröring med en traktorgrävare.
Sedan 2002 bor jag i Sverige (det blev 20-års jubileum i år, planerat var 12 veckor uppehåll i Sverige enbart för ett jobbrelaterad projekt!!!) och sedan 2014 bor jag mer eller mindre i skogen och fick inse att jag kommer nog behöva en traktorgrävare om jag ska klara att skotta snö, lyfta lita tyngre saker, gräva infiltration, underhålla dricksvattenbrunnen o.s.v.
Nu har jag köpt mig en traktorgrävare, och det är en Hara Caway Twin.

Basen på denna är en Leyland Traktor med modellnummer 384, Hara Caway`s tillverkningsnummer är 847 och grävaggregatets serienummer är 7085. Maskinen är från 1973.
Han har den ganska så bekanta 3,8 liters, 4-cylindriska brittiska dieselmotorn, en sån där "halvautomatisk" Brockhouse 11F växellåda, men vilken typ av grävaggregat det är på den, det vet jag inte, för den skylten som det stod på, är borta.
Maskinen har en hel del problem med det elektriska, rost i hytten, mekanisk slitage och hydrauliskt läckande, och den är köpt som ett reparationsobjekt. Jag har faktiskt för avsikt att göra honom till en ompysslat och pålitlig maskin igen. Största bekymret just nu är en fastsittande hydraulventil till grävstickan men jag har börjat samla lite information kring detta problemet och jag tror att jag kommer lösa det för eller senare. Jag får väl se hur det kommer att gå med det projektet...

Mvh,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin



Sparrow

#2 » 22:13:46, 14-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg gärna in ngr bilder på objektet, så kan vi hjälpa dig med att identifiera grävaggregatet. :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

HYMAS-HYMAX

#3 » 00:08:37, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Lägg gärna in ngr bilder på objektet, så kan vi hjälpa dig med att identifiera grävaggregatet. :thumme:

Ja! Plåta ! Antakelig en Hydan (?)
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Purzelbär (trådstartaren)

#4 » 19:55:19, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

det skulle vara med en bild från början, men jag gjorde fel på uppladdningen av bilden.
Jag klickade inte på knappen "Starta" som skulle starta uppladdningen till forumet.

Mvh,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

Purzelbär (trådstartaren)

#5 » 20:00:02, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag klickat på knappen "Starta" men det blev ingen bild ändå i mitt förra post.
Har sett att man måste klicka en gång till på "infoga bild", så det har jag gjord nu.
Hoppas det blir en bild nu.


Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

HYMAS-HYMAX

#6 » 20:09:04, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er en HYDAN T5 ! Er det ikke et skilt/skylt på rammen, mellom toppen på høyre støttesylinder (vänster i åkriktning) och kongebolten/ svängpelaren ?
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Purzelbär (trådstartaren)

#7 » 17:16:12, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HYMAS-HYMAX skrev: Er det ikke et skilt/skylt på rammen, mellom toppen på høyre støttesylinder (vänster i åkriktning) och kongebolten/ svängpelaren ?


Hej,

Jaha, en "Hydan T5".... Det har jag aldrig hört talas om, om jag ska vara ärlig.
Jo det finns en liten skylt på grävaggregatets ram och skylten sitter på vänster sida i traktorns färdriktning.
Så här ser skylten ut;

Bild

Jag har försökt att söker på nätet på en firma som heter A/S Nabbetorp i Fredrikstad men jag hittade i stort sett ingenting om dem.
Dessutom trodde jag att A/S Nabbetorp bara stod för grävaggregatets ram och inte hela aggregatet.
Jag var ganska säker på att aggregatet var en "Hymas" för när jag kollade lite på "Hara Caway" traktorgrävare innan jag köpte denna, så verkade det som om alla "Hara Caway`s" hade nån form av "Hymas" aggregat.
Men jag tackar för tipset med "Hydan T5"! Utan det hade jag gått runt ett bra tag till och trodd att jag har en "Hymas" .

MvH,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

HYMAS-HYMAX

#8 » 20:41:42, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nilsen fra Hymas overtok HYmas sin DANske avdeling HYDAN. Denne gikk fort på dunken. Etter en stund begynte Nabbetorp skipsverft/varv å produsere HYDAN/HYATA. Senere ble Hydan produsert av Ankerløkken/AMECO på Hamar.
Senast redigerad av HYMAS-HYMAX 17:14:57, 17-07-2022, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#9 » 16:58:26, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#10 » 17:06:16, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#11 » 17:12:58, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Purzelbär (trådstartaren)

#12 » 21:34:08, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hymas-Hymax,

alltså för ditt sista inlägg här måste jag tacka dig tusen gånger!!!
Det är faktiskt första gången att jag kommer över lite officiell information och att jag får lite kött på benen angående den maskinen jag har köpt mig.
Det är helt ovärderligt!!! Tack så mycket!!!

Normaltvis, när man söker information om saker och ting, så kan man hitta mycket på tyska sidor. Där bor det ca. 100 millioner tyskspråkiga människor om man tar med österrikarna och schweizarna. 100 millioner människor betyder också många mer internetsidor än vad 8 millioner svenskar kan producera.
Dock fick jag lära mig att detta inte alls gäller skandinaviska traktorer och traktorgrävare överhuvudtaget.
Traktorgrävaren som maskin, oavsett fabrikat, har i Tyskland aldrig fått den genomslagskraften som den har här i Skandinavien. Och en "Hara Caway" är i Tyskland total okänt. Även bastraktorn på min, alltså "Leyland 384", finns det inga informationer om i Tyskland. Där vimmlar det av "John Deere", "Fendt" och "Deutz" traktorer men skandinaviska och brittiska fabrikat är sällsynta, i synnerhet då om de är lite äldre.

Än en gång tusen tack för ditt Inlägg!!!

Mvh,
Thomas

Därför

1 person gillar det här inlägget.
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

HYMAS-HYMAX

#13 » 21:40:32, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste bara fråga nogon med PEILING (Bruker dere ''peiling'' i Sverige ? Et slang-ord for kunnande)
Vil du ha mer, eller ? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

HYMAS-HYMAX

#14 » 23:58:59, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Én ting til: jeg er NORSK, inte svenne.
Jag är besviken at du omtaler meg som én av 8 millioner. (Er det ikke 10.000.000 i Sverige? )
Nordmenn er mer eksklusive vi er bare 4 millioner. Men du har et poeng, én norrbagge vet mer enn 100.000.000 tysktalende :thumme: :thummar:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

Purzelbär (trådstartaren)

#15 » 22:36:50, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

HYMAS-HYMAX skrev:Du måste bara fråga nogon med PEILING (Bruker dere ''peiling'' i Sverige ? Et slang-ord for kunnande)
Vil du ha mer, eller ? :vissla:


Hej Hymas-Hymax,

jag tar väldigt gärna mer information, verkligen väldigt, väldigt gärna!!! Ju mer jag vet om maskinen desto bättre kan jag hantera den, tycker jag.
Jag vet inte om svenskarna känner till ordet " peiling". Jag har på mina 20 år i Sverige aldrig hört någon använder sig av det ordet.
Men i Tyskland är det ett vedertaget uttryck, där heter det "Peilung" och betyder just det du skrev, alltså kunnighet, kompetens o.s.v.
Så det där kunde jag tolka utan några problem.

HYMAS-HYMAX skrev:Én ting til: jeg er NORSK, inte svenne.
Jag är besviken at du omtaler meg som én av 8 millioner. (Er det ikke 10.000.000 i Sverige? )
Nordmenn er mer eksklusive vi er bare 4 millioner. Men du har et poeng, én norrbagge vet mer enn 100.000.000 tysktalende :thumme: :thummar:


Nähä du, jag visste att du är från Norge, det går ju inte att missa när du skriver nåt. :grin:
Jag är ledsen för besvikelsen och jag ska göra mitt yttersta för att bättra mig!
När jag i framtiden skriver något om olika antal folk och deras antal på internetsidor, så skriver jag från och med nu "... si-eller-så många millioner OCH EN NORRMAN..."! :grin:
Och ja, du har helt rätt, när man jämför 100 millioner tysktalande med 4 millioner norska, då verkar 100 millioner tysktalande som rena inflationen.

Mvh,
Thomas
Purzelbär
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:09, 09-07-2022
Ort: Värnamo-Gnosjö Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Krupp och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se