Här kommer det en liten uppdatering angående Hara Caway nr. 847.
"Haren", som han numera heter, blev ju köpt som mer eller mindre renoveringsobjekt och jag skrev ju i början att maskinen skulle bli en "ompysslad och pålitlig"
traktorgrävare igen.
Följanden saker har hänt under de gångna månaderna:
Maskinen har fått en ny kylvätskepump, nytt
termostat och ett noga rensat kylvätskekretslopp med nya slangar, och en glykolblandning som är frostsäker ner till -30°.
När jag köpte "Haren" funkade färdbromsen bara på vänster sidan, höger var total ihoprostat i länkaget och handbromsen var utan funktion eftersom staget mellan handbromsspaken och länkaget var kapat med vinkelslip. Höger sidans huvud- och
hjulbromscylinder var tom på bromsvätska, kvar i systemet var enbart en hel del rostigt damm. Bromsarna har jag rättat till komplett, med nya bromsskivor, nya "aktuatorer" nya hjulbromscylindrar och den rostiga huvudbromscylindern har jag renoverat och fått i ordning. Ett nytt
stag till handbromsen har jag svetsat ihop, alla länkarna i länkaget har jag haft isär, befriad från rost, uppsmörjd och fått att röra sig lätt.
Ett annat problem som oroade mig från början var insprutningspumpen. Det är en "Simms Minimec" och den har sin egen liten oljemängd fär att smörja sina lager, sin egen lilla
kamaxel och andra rörliga delar.
Så som jag fyllde upp oljan i den, så rann oljan också ut igen. Det tog alltid bara några timmar sen var motorn under pumpen oljeblöt, jag hade en stor oljefläck i gräset under traktorn och pumpen var tom på
olja igen. Jag ville inte köra med traktorn på det viset, man riskera ju till slut en kapital motorskada när man kör insprutningspumpen osmörjd.
Renoveringen av pumpen var förknippat med något förhöjd svårighetsgrad eftersom i pumpen hade någon bytt kamaxel.
Den kamaxeln som sitter i nu, hör inte till pumptypen 4801-5 och därmed kan man inte använda sig av Leylands inställningsinstruktioner eftersom markeringarna på pumphuset och kamaxeln inte längre stämmer överens. Där hade jag en hel del huvudbry och fick hitta på ett annat sätt att få pumpen att spruta in diesel vid rätt tidpunkt.
När detta var klart, ville jag göra en oljeservice på Brockhouse Convertern och började söka information om denna. Jag var ute efter filtertyper, oljesort, eventuella inställningsjusteringar o.s.v., men där upptäckte jag efter ett rejält antal timmar med sökande på nätet att detta var inte lätt. Det finns inte många vettiga sökresultat på nätet om dessa converter.
Jag tömde convertern ändå på olja och skruvade loss filterinsatsen till bytesfiltret på höger sidan för jag tänkte att det filtret också går att identifiera via sina mått. Men när jag fick filterhuset i handen så visade sig huset vara tomt, det fanns inget filter i där. Sen läste jag att Brockhouse 11N också har en sugsil som ska rensas vid en service och denna sugsil kan jag ta mig fan inte hitta på min converter.
Var finns denna sugsil? Jag har sökt i broschyrerna som man kan ladda ner här, jag har sökt i detta forum, i engelska "nuffield och leyland" forum, jag har sökt överallt, jag blir inte klok på det!!!
Och inte på filtertypen på insatsfiltret heller, jag hittar absolut inga användbara förslag på nätet om detta filtret. Jag har till och med börjat tvivla på om jag ens har en Brockhouse
converter på min traktor.
Men vad skulle det annars vara för nåt? Folk på detta forum har ju bytt filter på brockhouse hit och dit, vilka filtertyper har de använd sig av? Jag får inte ihop det!
Efter alla dessa månader med långsama men säkra framgångar har jag gått på grund rätt ordentligt och har inte längre några riktiga idéer!?
Mvh,
Thomas