Om man då ser på hur det brukar se ut i hög/låglådan på huddig
hydrostat. Där sitter en planetväxel som med kopplingar kan läggas i två lägen, direkt och nedväxling. Kopplingarna läggs åt med fjäderkraft och från start är alltså båda växlarna i. Det är katastrof och
parkeringsbroms. För att få drift ska alltså en av kopplingarna frigöras vilket görs med att den får
tryck via en
magnetventil. När man växlar frigörs för ett ögonblick båda kopplingarna. Det ska kunna göras under gång men det känns lite sådär, i min mening känns det bättre att åtminstone släppa gasen.
Troligen är det så att högväxeln inte går i och först i ledet som misstänkt är magneten på ventilen. Byter man magneter på hög och låg så ser man om den är skyldig. Byter man anslutningarna ser man om det är fel i strömmen fram till ventilerna. Med stor sannolikhet hittar man felet där. Om inte så skulle det ju kunna handla om den hydrauliska delen av magnetventilen eller alternativt nåt värre i själva lådan.