Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Huddig 960 får inte i växeln och skorrar mellan växling Hög/Låg

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Affebx (trådstartaren)

#1 » 21:39:29, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en Huddig 960 1987 års modell som inte alltid växlar från låg till hög utan är man kör iväg så ligger låg fortfarande i och sedan byter den när det börjar rulla. Men då får den inte i växeln utan det börjar skorra i växellådan och driver inte.

Vad kan det vara?
Är det något tryck som är för lågt?
Är detta något som är vanligt och hur mycket tål en sådan låda?

Har försökt att ha den i neutral och växlat men det verkar inte hjälpa.
Bild
Bild
Affebx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:59, 09-08-2019
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor Proxima Power 120
Huddig 960
Case 1188



Hymas 89

#2 » 11:54:42, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem med Lännen.
Tyckte det gick lättare att växla när man lyfte upp hjulen med stödben och lastare.
Samtidigt som belastningen på dreven blir mindre om hjulen kan snurra fritt.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Bygert

#3 » 16:58:50, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man då ser på hur det brukar se ut i hög/låglådan på huddig hydrostat. Där sitter en planetväxel som med kopplingar kan läggas i två lägen, direkt och nedväxling. Kopplingarna läggs åt med fjäderkraft och från start är alltså båda växlarna i. Det är katastrof och parkeringsbroms. För att få drift ska alltså en av kopplingarna frigöras vilket görs med att den får tryck via en magnetventil. När man växlar frigörs för ett ögonblick båda kopplingarna. Det ska kunna göras under gång men det känns lite sådär, i min mening känns det bättre att åtminstone släppa gasen.

Troligen är det så att högväxeln inte går i och först i ledet som misstänkt är magneten på ventilen. Byter man magneter på hög och låg så ser man om den är skyldig. Byter man anslutningarna ser man om det är fel i strömmen fram till ventilerna. Med stor sannolikhet hittar man felet där. Om inte så skulle det ju kunna handla om den hydrauliska delen av magnetventilen eller alternativt nåt värre i själva lådan.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Håkan.E

#4 » 17:24:22, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att vicka på ratten lite fram och till baka efter att du växlat?
Har för mig att någon har sagt att kuggarna kan sitta i spänn och då släpper det på spänningen när man rattar.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Affebx (trådstartaren)

#5 » 19:11:06, 07-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Testade idag att lyfta så hjulen kunde snurra fritt och det verkade hjälpa så troligt vis är det att det spänner i transmissionen som gör att den inte orkar växla.
Affebx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:59, 09-08-2019
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor Proxima Power 120
Huddig 960
Case 1188

Håkan.E

#6 » 20:47:15, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Om man då ser på hur det brukar se ut i hög/låglådan på huddig hydrostat. Där sitter en planetväxel som med kopplingar kan läggas i två lägen, direkt och nedväxling. Kopplingarna läggs åt med fjäderkraft och från start är alltså båda växlarna i. Det är katastrof och parkeringsbroms. För att få drift ska alltså en av kopplingarna frigöras vilket görs med att den får tryck via en magnetventil. När man växlar frigörs för ett ögonblick båda kopplingarna. Det ska kunna göras under gång men det känns lite sådär, i min mening känns det bättre att åtminstone släppa gasen.

Troligen är det så att högväxeln inte går i och först i ledet som misstänkt är magneten på ventilen. Byter man magneter på hög och låg så ser man om den är skyldig. Byter man anslutningarna ser man om det är fel i strömmen fram till ventilerna. Med stor sannolikhet hittar man felet där. Om inte så skulle det ju kunna handla om den hydrauliska delen av magnetventilen eller alternativt nåt värre i själva lådan.

Den växellådan har han inte den kom på senare modeller,
Jag har en -96 med 1160 drivlina och det är inga problem att växla från låg till hög när man kör, gasmotorn sänker varvtalet och höjer varvtalet när växeln är i.
Men att växla från hög till låg ska man bara göra om man åker väldigt sakta.

Men det var intressant info om växellådan som jag inte viste.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

Bygert

#7 » 11:40:33, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tittar i pärmen jag har om 960 så är det den lådan som jag beskriver, ZF 101. Där det alltså inte borde kunna hänga upp sig. Men det kanske skulle kunna vara så att den hamnade i några sena 960 och att de tidigare hade en annan typ av låda?

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se