Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

662 inlägg • Sida 40 av 45
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Mattias_E

#586 » 20:48:06, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stryk på ett tunt lager permatex innan montering av kylarslangen om det nu inte blir helt tätt från början.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



ollenorell (trådstartaren)

#587 » 23:12:30, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kanske får bli så, limma fast slangen med permatex...

Skissade lite på en infästning av kullänken.
Det måste ju vara lite "släppvinkel" eller vad man skall kalla det för att få maximal rörlighet utan att något tar i...
Har inte sett hur andra gör med infästningen, men detta är vad jag tänkt ut.
Tänkte svarva det i rostfritt, för man orkar ju inte göra om det här, det skall ju hålla...
Finns rostfri gängstång på Biltema/Jula.
Klassningen A2 kan vara 304 ANSI och A4 316 ANSI.
En M16 bör man kunna få ut 14mm ur. M14 fanns inte.
Om jag inte kan åka förbi någon stålgrossist...
Bild
Bild
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#588 » 17:45:01, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade det jag sökte nu, men det är inte så lätt att söka på, och det verkade inte finnas där jag köpte ledlänkarna...
Bussningar kallas det här.

Ibland bör man ju köpa färdigt om det finns kommersiella färdiga alternativ till saker. Inte bara bygga allt, man skall ju bli klar med något också...
Men det här verkar vara svårt att hitta hos de normala distributörerna som säljer kullager mm och listar priser?

Man går ju också ner i dimension eftersom de "bussar ner" hålet.

Min CAD-modell jag gjorde bussar ju inte ner storleken på genomgående axel, vilket väl är fördel egentligen.

Det är ju inga stora påfrestningar egentligen, man bör ju inte slita i spakarna så tex M8 blr ju hålla lika bra som M10 om det inte är en apa som kör.
Jag tror snarare risken ev är med fler rörliga delar är att det lättare skramlar loss.

Med min lösning kan man ju svarva ytan med riktigt tight tolerans mot ledlagret, så det kryper på riktigt tight.
Då finns det liksom ingen grogrund för att i framtiden utveckla glapp.

Det var ju just glapp som dödade grävspakarna. Men maskin är ju från 1974, som någon skrev får det ju vara godkänt med krångel då maskin fyller 50 i år.

Bild


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#589 » 15:58:36, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hittade jag dessa distanser på olika bil-trimmar-sidor.
Man handlar ju hellre av industrin, eller mer sådana där rem och kullager-ställen egentligen...
Men de verkar inte ha detta, lustigt!

Men jag handlade en M20 gängstång i A4 RF-kvalitet, och en A2 M16.
A4 skall vara 316 rostfritt (ansi) och A2 Ansi 304 enligt olika skruv och mutter-sajter på nätet.
Det var lite utplockat så det blev en på Biltema och en på Jula.

Jag kommer nog svarva min egna grej efter ritningen ovan, snarare än att köpa konor/reducerings-adapters och gå ner i dimension.
Blir nog mindre risk att det skramlar loss ändå...
Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#590 » 17:54:25, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har begärt offert nu på glidlager i brons hos lagermetall som jag fick tips om tidigare i tråden:
https://www.lagermetall.se/produkt/fb09 ... 86-p123-o1
De har nämligen dimensionen 14(inner) 16(ytter) och 15mm bred.

Det finns ju många rem och kullager-ställen på nätet som listar priser osv, men 15x17 verkar vara det vanligaste idag som alla säljer och är brett tillgängligt.
Det skulle ju innebära att jag måste borra upp alla hål, typ kapa bort grävspaken och sätta huset i svarven i fyrbackskiva och svarva upp hålet helst. Eller borra i fräs, men borr ger ju ingen exakt dimension utan brotsch...

Men jag fick se att teflonlager finns i rätt dimension 14/16 och är riktigt billigt!
Oklart vad om de är tänkta till samma applikation?
De kanske inte alls ersätter bronslager...
Men det var billigt och rätt dimension...

Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#591 » 20:21:06, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite bättre än jag väntat mig! Får ut 19 graders rörelse per håll, och då har jag inte ens svarvat ner klacken länken bottnar mot speciellt grunt.
Kommer lämna det såhär då jag bara behöver 12 graders rörelse om jag inte mätt helt fel.
Spakarna var ju sjukt glappa vid mätning i sitt originalskick......
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#592 » 13:36:45, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa gängstång för att "utvinna" rostfritt stål... :eek: Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#593 » 18:17:16, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det luriga nu blir att plansvarva ytan på de där koniska yttre distanserna.
Blir ju lite svårt att greppa när man väl stuckit av, och jag saknar vettiga stickstål just nu.

Tänkte svarva ett ämne till 10mm och superlimma på detaljen.
Har sett någon på nätet som gör så för att greppa små detaljer...

Det blir också lite lurigt att silverlöda fast den här detaljen i grävspaken, få in lod, rak inpassning osv.
Funderar på att planfräsa fyra kanter, då blir det ju fyra fickor för lodet att ligga i så att säga.

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#594 » 21:50:17, 10-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tyckte det var så gott om plats att jag inte ens behövde mäta... :idee:
Får nog göra om det här imorgon.
Mutterns funktion måste nog inkluderas i distansen, för att kraftigt kunna minska installationsdjupet.
Alltså att distansen har gänga och ersätter muttern.
Eller om man kan göra en plattare distans som bygger mindre...
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

bmrobban

#595 » 05:11:59, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kortar distansen till 1/3-del så gör den väl sitt jobb iallafall?
Då slipper du gör nya och om det fortfarande fattas lite kan du ju svarva muttrarna tunnare.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#596 » 05:23:11, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju ta en bit rör istf distansen sen bricka mellan det och muttern. Eller köpa långmuttrar som du svarvar ner/konar lite.

tex om du köper en hjulmutter:
https://www.bilmodecenter.se/product/h-r-mutter-m10-2

Sen svarvar den så här:


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ollenorell (trådstartaren)

#597 » 12:32:26, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips!
Gjorde så, kortade ner den till under hälften av vad den var.
Det blev superlim-tricket, det höll faktiskt för svarvning!
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#598 » 14:52:24, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog kunna korta ner distansen 1-2mm ytterligare, men nu funkar det nog ändå, frigång på ett gäng millimeter!

Vi får se om några år när jag byggt det jag tänkt mig och har någon bättre stans att vara på, om jag bygger om spakstället från grunden istället.
Precis allting är lite snett, typisk bonnalösning.
Man skulle nog kunna bygga en liknande lösning igen, bara att man sätter upp saker korrekt och fräser+borrar dem rakt.
Inte bygger som originalet av någon obearbetad stålprofil som slår på långt över en millimeter över en sida...

Volvo BM 616+646 hade liknande spakar vad jag sett på bilder.
Alltså modeller som kom på 70-talet och i vissa fall byggdes tills 80-talens första år max.
Därefter verkar hydraulsystemen uppdaterats en del på de nylanserade 80-talarna när de kom.

6300 verkar vara Volvos första maskin med uppgraderad hydraulik, alltså elspakar eller servospakar, den fanns väl med olika val vid köp.
Valmet hade väl också sådana maskiner från samma tid (80-talet) som 6000 och 7000, 8000 och 9000 med modernare hydraulik, servo eller elspakar.
Gissar att de som inte hade "apskallarna" hade vanlig servohydraulik?

Ett tag funderade jag, (mest för att det är roligt att fundera) på om man kunde ta ventilbordet och spakarna från en modernare maskin från en maskinskrot tex och eftermontera på min maskin.
Alternativt från en 70-tals runtomsvängande grävmaskin, sådana tröttnar ju folk på, finns folk som säljer delar och skrotar ner maskiner...
Men det är ju helt orealistiskt kom jag fram till.
Dessutom får det nog inte plats mellan rambenen.
Mycket på min maskin är nog traktor-anpassat för att få plats i trånga utrymmen.
Annat än original får nog sällan plats.
Huddig:en däremot hade ju fällbar hytt som på lastbilar. Bättre plats för montage av hydraulik.

Funderade också på om man kunde köpa servospakar + ventilbord i jämförbar storlek som mitt för under 10-15 000kr från Kina, men har inte hittat.

Nej men om några år när jag har verkstad/garage att vara i kanske jag bygger ett nytt glappfritt spakställ.
Ett som är bättre ledat och inte lika trångt som detta.
Kanske med ny konstruktion också.
Så kan maskinen gå för gårdsbehov sedan i en massa år framöver!

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#599 » 17:29:45, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlänger gavlarna på skopan.
I början hade jag alltså stag för att det inte skulle dra sig...
Orkar liksom inte vända på skopan och lägga varannan sträng på varannan sida.
Sedan tyckte jag vad fan, det verkar ju gå bra...
Kanske funkar utan stag? :eek:
Det gjorde det alltså inte, fick pressa tillbaka så det inte pekar utåt riktigt så mycket som det gjorde.
Lite utåt skall det ju peka dock så skopan får frigång bakåt sedan...
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#600 » 19:37:48, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ta andra gaveln nästa helg.Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Hootenanny, johannesg och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se