Mekade med maskinen i helgen som var, lyckades fixa startproblemet!
Original motoravstängning var en helt mekanisk vajer från pump som gick in i hytten på högersidan, bredvid spaken för handgas precis.
Den originalknappen verkar fattas på min, jag hade en bit ståltråd mellan kupén och injektorpumpen, bonnalösning!
Grejen med ståltråd är ju att den
saknar hölje, och därför inte var så bra på att knuffa tillbaka armen på injektionspumpen igen.
Så eftersom jag tydligen kört med bränsleavstängningsarmen inte helt tillbakaknuffad så har ju motorn varit lite tjurig, det förstår man ju nu
Har också tömt en och en halv fettpatron, det kom ut en del sörja, rost och vatten ur vissa leder, inte smöjd på länge.
Så efter detta är maskinen lite trevligare!
Nästan fått ut huvudbromscylindern också, höger
pedal är stum och troligtvis måste jag byta cylinder, eller fräscha upp.
Det verkar som det funnits olika sorters huvudbromscylindrar på bastraktorn Valmet 712. Dock kan man ju säkert böja nya bromsrör och få annan
huvudbromscylinder att passa om man måste.
Har också börjat läsa på om hydrauliken...
Jag har ju tvåspaks
ventilpaket för alla grävfunktioner.
Därutöver två spakar för stödbenen upp/ner.
Som "extrafunktion" är det vipp-pedal på golvet för grävelegant:en.
Ingen hydraulik för
skoplås, det var en
sprint på Hymas-snabbfästet.
Det finns alltså inga extra outnyttjade funktioner på hydrauliken, som det kan finnas på modernare maskiner...
Gräveleganten innebär ju att man kan vinkla stickan i sidled, var det så att denna funktion sedan försvann på 80/90-talet och folk skaffade hydrauliska planerskopor istället? (tiltskopa)
Alltså att hydrauliken för den gamla gräveleganten nu istället drogs ner en bit längre på stickan, kanske med
snabbkoppling mot
slang?
För grävelegant dog väl ut eller?
Och ännu senare kom ju
tiltrotator, som ju är både
tilt +
rotor i samma led men det är ju en annan nivå och kostnad...
Hittade lite bra läsning, finns ju många sätt att lösa extrahydraulik. Här med en elektriskt styrd 6/2-ventil på grävelegantens hydraulik.
Fördelen är ju att hydrauliken redan är långt fram, alltså på stickan och det inte blir så mycket hydraul-ledning att dra fram.
Man skulle ju också kunna sätta en 6/2-ventil på ett av stödbenen för de har redan bra och tillgängliga spakar i hytten bredvid grävspakarna.
6/2:an skulle då kunna växla mellan stödbens-funktion, eller "extrafunktion" som skulle kunna nyttjas till tiltskopa, eller gripverktyg för att lyfta saker, eller "
hydraulisk tumme" på stickan, sådan de ofta verkar ha i USA ser man på youtube...
Nackdelen är ju att man måste dra hydraulledning hela vägen från spakar/stödben/hytten ut till stickan. Man "tjänar" ju inte genom att koppla in sig vid elegantens befintliga ledningar...
[Traktorgrävare/Grävlastare] Extra hydralik