Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

662 inlägg • Sida 1 av 45
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 23:26:48, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte låta bli att skaffa grävlastare!
Man får ju grävmaskin och lastare i samma maskin!
Sedan är ju en riktig runtomsvängande grävmaskin bättre på att gräva, och en riktig lastmaskin bättre på att lasta, men med grävlastare får man ju en maskin som kan lite av båda, även om den är lite sämre på båda såklart.

Tittade på lite andra maskiner av olika märken, främst 80/90-talare men det var väldigt riv efter dem.
De verkar ju fått lite större framhjul efter 70-talet, och är säkert lite stabilare än den här. Många är ju också fyrhjulsdrivna, vilken lyx!
Moderna Huddig-grävare för X miljoner är ju midjestyrda, men det är ju en helt annan maskin idag än på 70-talet!

Tror den här maskinen blir bra för mig, åtminstone för ett tag framöver!

Lite kuriosa är att jag har motor 12502.
Det står i instruktionsboken att det nya oljefiltret (vanlig plåtburk med gänga, alltså som dagens oljefilkter) kom efter motor 12501, så jag har fått första motorn med nya filtertypen tydligen.

Lite bilder på böckerna jag fick med om någon råkar gilla Valmet/Hymas.
Sådär skulle böckerna vara idag!
Massor med data och tekniska anvisningar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Gå till lösningen

16 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell (trådstartaren)

#2 » 23:39:17, 04-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att göra-lista:

-Vänster broms funkar-ish om man pumpar den några gånger.
-Höger broms funkar inte, stum.
-Handbroms funkar inte.
-Byta motorolja+filter
-Byta bränslefilter
-Kolla oljenivån i injektionspump/byta
-Kolla växellådsoljan (byta)
-Kolla oljan i slutväxlarna bak hö/vä (byta)
-Kolla olja i framhjulsnaven (byta)
-Kolla om motorn (Valmet 411B 72) har glödstift, och om dessa funkar.
-Kolla öppningstryck och sprutbild på spridarna
-Fixa styrningen (läcker)
-Fixa hög/lågväxeln (spak fastnat troligtvis i låg?)
-Kolla kylsystemet, ev spola rent det, samt se om termostat är i ordning och klarar att öppna när den ska runt 80-grader på dieselmotorer?
-Kopplingen funkar om man verkligen golvar pedalen, den kanske kan göras lite enklare att trampa ner ordentligt, justering.

-Kolla om någon av dessa åtgärder gjort den mer lättstartad och mindre orkeslös.
Tror det saknas några hästar, den har riktigt svårt med uppförsbackar på vanlig landsväg som det är nu på annat än krypväxlarna...

4 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

magloman

#3 » 01:09:07, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd o vettig maskin :thumme:

Bränsle eller bränsle brukar vara boven vid dålig ork.
Gör dom enkla grejerna först. Byt filtren töm vattenbehållare om det finns. Tvätta rent o kolla efter läckage. Känn på slangar med. Sitter det stålomspunna så byt.

Osv

Finns mkt likn att söka efter här
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias Petterson

#4 » 02:20:17, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för bromsar på en sån där?
Sitter det en separat bromaxel framför bakaxeln?, i såfall öppna och gör rent och smörj upp inkommande axel
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ollenorell (trådstartaren)

#5 » 16:16:34, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Trevlig tråd o vettig maskin :thumme:

Bränsle eller bränsle brukar vara boven vid dålig ork.
Gör dom enkla grejerna först. Byt filtren töm vattenbehållare om det finns. Tvätta rent o kolla efter läckage. Känn på slangar med. Sitter det stålomspunna så byt.

Osv

Finns mkt likn att söka efter här

Ja precis, maskinisten forum är bra på så sätt, jag läste ett antal Hymas-trådar innan jag köpte maskinen, maskinisten brukar vara en bra indikator på om en maskintyp är vettig eller inte :grin:

Precis, mycket tvätt kommer det bli! Slangar, menar du soppaslang fram till pumpen då?
Tror det är gummislang från dieseltank till förpumpen, efter förpumpen är det mässingsrör upp till bränslefilterhuset och tillbaka till insprutningspumpen.
Det är ju inget att bråka om, bara byta!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#6 » 16:22:51, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Vad är det för bromsar på en sån där?
Sitter det en separat bromaxel framför bakaxeln?, i såfall öppna och gör rent och smörj upp inkommande axel

Precis som du säger, det sitter en bromsaxel framför bakaxeln.
Jag har inte sett det innan, vet inte om det är Valmet på 70-talet-lösning, eller om det var vanligt för sin tid...

Här ser man hur det ser ut:
[Traktorgrävare/Grävlastare] Hjulbult, tätningar och bromsar Hymas 474.

Det blir ju att titta så bromscylindern och den där armen rör sig.
Är det inte det, så är det nog huvudbromscylindern, alltså i pedal-änden på ledningen som kärvat...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#7 » 16:30:19, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer jag hinna klart innan nästa besiktning? :wink:
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#8 » 22:37:47, 11-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekade med maskinen i helgen som var, lyckades fixa startproblemet! :grin:
Original motoravstängning var en helt mekanisk vajer från pump som gick in i hytten på högersidan, bredvid spaken för handgas precis.

Den originalknappen verkar fattas på min, jag hade en bit ståltråd mellan kupén och injektorpumpen, bonnalösning!
Grejen med ståltråd är ju att den saknar hölje, och därför inte var så bra på att knuffa tillbaka armen på injektionspumpen igen.

Så eftersom jag tydligen kört med bränsleavstängningsarmen inte helt tillbakaknuffad så har ju motorn varit lite tjurig, det förstår man ju nu :thumme:

Har också tömt en och en halv fettpatron, det kom ut en del sörja, rost och vatten ur vissa leder, inte smöjd på länge.

Så efter detta är maskinen lite trevligare!

Nästan fått ut huvudbromscylindern också, höger pedal är stum och troligtvis måste jag byta cylinder, eller fräscha upp.
Det verkar som det funnits olika sorters huvudbromscylindrar på bastraktorn Valmet 712. Dock kan man ju säkert böja nya bromsrör och få annan huvudbromscylinder att passa om man måste.

Har också börjat läsa på om hydrauliken...
Jag har ju tvåspaks ventilpaket för alla grävfunktioner.
Därutöver två spakar för stödbenen upp/ner.
Som "extrafunktion" är det vipp-pedal på golvet för grävelegant:en.
Ingen hydraulik för skoplås, det var en sprint på Hymas-snabbfästet.

Det finns alltså inga extra outnyttjade funktioner på hydrauliken, som det kan finnas på modernare maskiner...

Gräveleganten innebär ju att man kan vinkla stickan i sidled, var det så att denna funktion sedan försvann på 80/90-talet och folk skaffade hydrauliska planerskopor istället? (tiltskopa)
Alltså att hydrauliken för den gamla gräveleganten nu istället drogs ner en bit längre på stickan, kanske med snabbkoppling mot slang?
För grävelegant dog väl ut eller?
Och ännu senare kom ju tiltrotator, som ju är både tilt + rotor i samma led men det är ju en annan nivå och kostnad...

Hittade lite bra läsning, finns ju många sätt att lösa extrahydraulik. Här med en elektriskt styrd 6/2-ventil på grävelegantens hydraulik.
Fördelen är ju att hydrauliken redan är långt fram, alltså på stickan och det inte blir så mycket hydraul-ledning att dra fram.

Man skulle ju också kunna sätta en 6/2-ventil på ett av stödbenen för de har redan bra och tillgängliga spakar i hytten bredvid grävspakarna.
6/2:an skulle då kunna växla mellan stödbens-funktion, eller "extrafunktion" som skulle kunna nyttjas till tiltskopa, eller gripverktyg för att lyfta saker, eller "hydraulisk tumme" på stickan, sådan de ofta verkar ha i USA ser man på youtube...
Nackdelen är ju att man måste dra hydraulledning hela vägen från spakar/stödben/hytten ut till stickan. Man "tjänar" ju inte genom att koppla in sig vid elegantens befintliga ledningar...

[Traktorgrävare/Grävlastare] Extra hydralik
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

P806

#9 » 23:32:22, 11-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en likadan maskin och numera gräver jag mer än jag skruvar på den.
De är nog lite undermotoriserade men jämfört med skottkärra och spade gör de ju underverk.
Frun kallar den "Aset" för vacker är den knappast men hellre det än en av alla uppsminkade grisar som blänker i solen.
Lycka till ./Åke

2 personer gillar det här inlägget.
P806
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:15:16, 13-10-2017
Ort: Nässjö
Maskin: Fordson major, Hymas 474 ,IH 674

Hymax

#10 » 10:57:43, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

6/2 ventil på eleganten som fanns som originaltillbehör måste vara den bästa lösningen :thumme:
Jeep driver med alla !

2 personer gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

ollenorell (trådstartaren)

#11 » 17:11:24, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha tack, var det alltså en elektrisk magnetventil på det originaltillbehöret, och att de dragit fram en knapp för omställning i hytten?

Ja, jag tror också det är smart. Det enda är att golvpedalen för eleganten är litevippig/ryckig.
Åtminstone jag får inte samma kontroll på den som handspakarna, men jag får öva lite :wink:

Kom på det mer normala namnet för detta, man säger väl generellt "slänthydraulik" så fattar alla vad man menar.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

valberga

#12 » 18:29:59, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en samma maskin fast byggd på en Ford 6000 chassi.
Trevlig maskin stark i gräv men lite baktung. Man får passa sig när man är ute på landsväg
Jag hade en converterlåda på min har du det på din ?
Om du har det så häll inte i någon ATF olja i lådan. Det skall vara en rak 30 olja
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

magloman

#13 » 19:09:55, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gäller aggregaten så har jag för mig att elegantleden/sidoavvinklingen kom först på 467 som el/mekanisk spärr. Hade en sån på min hara. 4-spak.

Sen kom 470 aggregatet men fortfarande el/mekanisk elegant. 4-spak


Sen kom 474 med hydraulisk och med tvåspak.

Sen idag är den givetvis hydraulisk också.

Sen har det funnits budgetversioner av alla utan leden alls.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ollenorell (trådstartaren)

#14 » 19:17:59, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Har haft en samma maskin fast byggd på en Ford 6000 chassi.
Trevlig maskin stark i gräv men lite baktung. Man får passa sig när man är ute på landsväg
Jag hade en converterlåda på min har du det på din ?
Om du har det så häll inte i någon ATF olja i lådan. Det skall vara en rak 30 olja

Aha, ja jag har ju sett Volvo BM-maskiner med väldigt identiskt både grävaggregat och lastare, så de verkar byggt på flera olika basmaskiner!

Jag har vanlig traktorkoppling med torrlamell på min, och med manuell låda med hög+låg. (Som fastnat)
Det är väl mer primitivt att skruva med om det blir problem gissade jag, så jag är nöjd med det.

Efter som servicehistoriken är okänd efter 1984 typ så tänkte jag byta en vätska i taget nu.
Växellådan skall ha SAE80 alt. SAE90 på sommaren vid långa transportkärningar.
Detta anges också som API-klass GL-5 eller GL-4 (EP-olja)
Jag får läsa på lite om vad av dagens oljor som kan motsvara detta.

Växellådan har också ett filter, vilket tyder på att den precis som motorn har en oljepump för smörjning?
Eller så har jag fattat fel, att det inte gäller för min modell manuell låda. Jag läste bara en manual...
Om jag har filter på växellåda lär det ju vara dags för byte.

Men det där med converterlådor kanske bara handlar om kunskap, att det är bra om man vet mer om hur det funkar...

Ja, baktung är min också.
Vanliga traktorer som drar mycket har ju frontvikter.
Vissa verkar gräva med frontskopan fylld med jord för att få mer vikt fram på sina traktorgrävare.
Vet inte om de löste det där med viktfördelningen på de modernare maskinerna.
Så jag håller med om att den är starkare än vad den är stabil :grin:
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#15 » 19:20:53, 12-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Vad gäller aggregaten så har jag för mig att elegantleden/sidoavvinklingen kom först på 467 som el/mekanisk spärr. Hade en sån på min hara. 4-spak.

Sen kom 470 aggregatet men fortfarande el/mekanisk elegant. 4-spak


Sen kom 474 med hydraulisk och med tvåspak.

Sen idag är den givetvis hydraulisk också.

Sen har det funnits budgetversioner av alla utan leden alls.

Aha, intressant! Jag har försökt läsa på en del om de olika modellerna, och vad som skiljde dem åt!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se