Då var det dags igen... Har ju fixat en hel del med drivning o läckande toppackning. Nu e de fråga om lågt oljetryck som högst troligen knäckt en nästan ny turbo. Har nu satt igång och sökt en del info. om hur jag bör gå tillväga för att kunna byta; oljepump, lager och ringar i motorn. Maskinen har sedan ett antal år blivit ekiperad med en något färskare motor som egentligen är till för Ford 7610 traktor. Å nu behöver jag kunna lyfta upp nämnda motor ca. 1 meter för att komma åt och byta delarna. Gick med i en engelsk fb-grupp för Ford Countys - ställde lite frågor och kom fram till att det absolut inte är fråga om att 'dela' en county. Min grovplan är följande; Lyft frontlastare till nästan max. Säkra den så inget händer, palla upp maskinens framdel, plocka bort framhjulen. Bort med huv, kyl och utstickande komponenter. Rigga upp vinsch - nyttja upplyftad lastare som bas för vinsch. Lossa växellåda från blocket, hissa upp motorn ca 1m, skaffa stöttningar som skruvas in i block och som räcker ner till golv/marknivå. Se till vinschen ej bär upp vikt. Nu börjar jobbet snart - först bort med topp och sump... Resterande kärnverksamhet har jag gjort tidigare på både traktor och personbil - det bör funka. Men hela preppningen inför jobbet - e för mig helt oskrivet. Alltså, tar tacksamt emot funderingar & synpunkter & inte minst ide'er, manual e ju inte heller fel. Just nu tror jag faktiskt att jag ska kunna stå under tak... mer än förväntat - himla gött! Planen är att kunna få igång maskinen i mars månad igen, den som lever får se...