Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Maskinbytardags! Volvo vs Hydrema

40 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Exs (trådstartaren)

#1 » 23:07:19, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag börjar bli färdig med de krångligaste och pilligaste grävjobben här hemma och känner att det börjar bli dags att byta bort min 4-tons grävmaskin mot en större maskin med hjul.

Från början gick tankarna kring att köpa en baklastare som komplement till grävaren då jag har behov av något med frontlastare. Har dock insett att en storlek större på grävare inte vore fel samt att baklastare är ganska dyra. En maskin är dessutom billigare än två om man räknar totalt inköp plus underhåll.

Började då för något år sen att titta lite på grävlastare istället. Volvo 6300/El70 hade ju varit smaskens :eat: men de är ack så dyra :svettas: Dyra delar och lite väl mycket maskin för gårdsbehov kanske.

Huddig känns lurigt med hydrostaten så de går nog bort helt.

Har hållit utkik ett bra tag efter en Valmet 7000 som verkar vara en fantastiskt trevlig maskin och smidig i storleken men väldigt svåra att få tag på. Jag misstänker även att reservdelstillgången kan vara en aning svajig.

Så nu känns det som att bästa alternativet kanske ändå är en Volvo 646. Tyvärr går man miste om midjestyrning och elspakar samt får sämre komfort än i grävmaskinen. Men samtidigt tänker jag att man får en väldigt robust och driftsäker maskin som man fortfarande kan hitta delar till för rimliga pengar. Det verkar vara rätt prisklass med då jag vill kunna byta maskin utan att egentligen lägga något emellan.

Och det är här ni kommer in efter allt mitt svammel :grin: Är Volvo 646 en bra maskin? Vad har den för styrkor och svagheter? Något att hålla extra utkik efter vid en eventuell provkörning?

Undrar även vid vilken tidpunkt de bytte färg på aggregaten från gula till svarta? Övriga skillnader mellan årsmodellerna? Har de dubbelkommando så att man kan köra bakvänd?

/Erik
Senast redigerad av Exs 12:10:12, 03-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...



Martin.Eriksson

#2 » 07:58:41, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

646 är en robust maskin,det är ju ett gammalt järnspett från volvo bm. Men det är väl enda fördelen å om du frågar mig. Du har inte kollat på hydrema eller nyare jcb.

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#3 » 09:20:26, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig vändradie måste vara ett minus.

Tror dom blev svarta när motorn byttes till td45b.


Dom gjordes från 77 till 85 med fyra olika motorer D42, TD42, TD45 och TD45B
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#4 » 18:09:48, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkterna! :grin: Angående Jcb och Hydrema så har jag egentligen inte tittat något alls på dem. Har alltid tyckt att Jcb ser ut som någon jädra leksak :lmao: Men det kan ju vara bra maskiner för det förstås. Hydrema skulle nog däremot kunna vara ett intressant alternativ men jag kan verkligen ingenting om dem. Någon som har koll på vilka modeller som skulle kunna vara aktuella där i så fall? Samt reservdelstillgång m.m?

Intressant info det med motorerna. Hade ingen aning om att det ens fanns olika :grin: Hur är de motorerna, är det någon man om möjligt bör undvika? Ringer en svag klocka någonstans i bakhuvudet om att det är någon av Volvos (T)D4x motorer som har mycket problem och är näst intill omöjlig att hitta delar till? Vill minnas att motorn jag tänker på i så fall även satt i någon hjullastarmodell och att det är vanligt att man byter till annan motortyp. Jag kan också vara helt ute och cykla med detta så ni får gärna bekräfta eller dementera :grin:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

osla

#5 » 18:48:01, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är konstigt, då det pratas om att köpa gamla maskiner så pratas det oftast om just bm som det bästa, och sekunderna efteråt kommer frågan om reservdels tillgången på andra märken, men till bm (som ju inte funnits på länge, räknar inte in volvo CE här för dom har inget till gamla bm, eller vill iaf inte befatta sig med så gamla grejer) så verkar det antas att det finns delar, men det är nog svårast med delar till bm, där gäller det delar från skrotar ofta då nya delar inte finns

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

magloman

#6 » 19:21:16, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fyra morötterna är rätt lika. Vissa delar är samma. Vet att TD45B som sitter i L70 och även 6300 är lite "klen" för att man tagit ut max ur den konstruktionen. Är fö också volvos sista fyrcylindriga motor dom gjort. Efter den är det sexor eller större.
I 6300 fick den slita hårt men i en 646 tror jag den skulle haft ett bättre liv. Men klart att effekten saknats även i 646 eftersom man haft inte mindre än 4 olika! Väldigt populär motor och skulle man inte kunna reparera den så får man pula dit nåt annat. Tror dock att det kommer finnas delar till dessa länge än, då det finns många 6300 och L70 där ute som inte vill skrota sina maskiner riktigt än(inkl undertecknad).

Känns ju som kompetensen på BM finns på forat iaf. Utländska märken i den här prisklassen blir svårare.

/TILLÄGG: av de fyra är nog TD45 den mest udda. Den har en annan typ av insprutningpump iaf. kanske nåt mer som skiljer. Så den kanske man ska undvika om man kan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Scania bonden

#7 » 20:16:17, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är frågan om det är rätt att gå ifrån runtomsvängande?
Antingen får du hålla dig med ett extremt starkt psyke, eller lära om att köra grävmaskin.
blir ännu svårare att lägga ifrån sej, eller nå material, rätt planerat funkar det m TR grävare också, men kräver som sagt mer av föraren.
Vad är det som inte funkar med en helt ok hjulare? lyfter ungefär som en 646 a i båda ändar.
å vill du ha den ifred och att ingen jobbig människa ber dej fixa lite smått o gott så är det enda en synnerligen rejäl bandare.
Axel W

4 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Exs (trådstartaren)

#8 » 23:32:05, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

@osla
Visst har du en poäng med det, värt att ha i åtanke.

@magloman
Bra, då behöver man kanske inte vara jätteorolig över vilken motor som sitter i om man ska titta på en maskin. Får jag välja så hade det givetvis varit roligast att köpa en med svarta aggregat då de skriker lite mindre ”gammal traktorgrävare” även om det i praktiken inte har någon större betydelse.

@Scania bonden
Detta är något jag funderat över också och försökt att tänka mig in i skillnaden mot en grävmaskin i olika situationer. Som du säger så kommer man antagligen att få ett helt psykbryt och en halv hjärnblödning innan man vant sig. Sen kan jag passa på att säga att grävning ner till ca 2,5 meters djup på trånga platser som jag gjort nu med en maskin på knappa 4 ton kräver en del planering det med. Tänk dig en tyrannosaurus rex i en isvak… :mrgreen: Annat var det med Åkermannen jag hade förut, men den hade sina egna utmaningar den med. En större larvmaskin spräcker budgeten om man ska ha något vettigt och mitt dilemma med både transporter och att flytta material kvarstår då i alla fall. En hjulgrävare tror jag hade suttit planterad upp till bukplåten i närmsta åkerkant på nolltid och passar nog inte alls mina behov.

Jag behöver kunna:
Gräva för dräneringar, kablar och slangar
Planera ut massor
Bära massor
Flytta pall
Skotta snö
Dikning och annat underhåll på stickvägar i skogen

Och allt detta behöver kunna göras både hemmavid och 2-3km bort i skogen. Känner mig i dagsläget oerhört begränsad av avsaknaden av hjul och frontlastare.

En nackdel till med 646 jämfört med något midjestyrt är förstås också att en midjestyrd maskin kan nå längre åt ena eller andra hållet bara genom att vrida på ratten ifall det kniper.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

magloman

#9 » 23:40:51, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är uppväxt med rövhackor så det är det som gäller! :thumme: :vissla:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Exs (trådstartaren)

#10 » 23:52:44, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju ett multiverktyg, lika kass på allt men ändå kapabel :grin: Har bara kört TG några få timmar i mitt liv och det var innan grävmaskinerna gjorde entré så det räknas knappt.

Vad finns det för Hydrema-modeller som kan tänkas vara aktuella i detta sammanhang och prisklass, någon som har koll?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

Björn.O

#11 » 23:54:47, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 6300 utan EHC brukar väl kunna ligga ganska vettigt i pris. Och det är ju ändå ett enormt steg upp från 646.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

magloman

#12 » 00:02:53, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, klart värt o sälja av nån njure för o få 4wd och midjestyrt. Eller ta ett lån.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RD350

#13 » 06:52:30, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är nöjd med min 646, haft den någr år nu utan större bekymmer. Ett par nackdelar, den är tung när man gör finlir på nån gräsmatta (tyngden dock en fördel när man bryter sten), sikten framåt över frontlastaren samt dieselförbrukning vid transportkörning eller snökörning.....

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Exs (trådstartaren)

#14 » 07:11:16, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad en 6300 utan EHC ligger på men jag tror de är ganska långt över budgeten ändå med tanke på att en med EHC betingar dubbla budgetpengen. Kan mycket väl tänka mig att byta upp mig till en sån om några år men på grund av andra större investeringar de senaste två åren samt pågående husrenovering så är det inte aktuellt att öka budgeten nu. Så det jag får för nuvarande maskin är i stort sett det jag har att köpa en annan för.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Samt diverse annat stort, smått och gott...

David, Luleå

#15 » 08:30:31, 02-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inget om 646. Vet inte ens hur de ser ut så jag googlade.

Första träff, överst i träfflistan. Får kanske klassa som kul bild…
Bild

En helt ny … :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se