Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Kungen matt Hymas LP 576 1976

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

kurtmicke (trådstartaren)

#1 » 23:23:32, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tänkte prova att skriva av mig lite frustration efter ett icke medräknat renoveringsprojekt. Kanske kan även dessa rader hjälpa någon som har samma problem. Också intressant att höra om det finns andra sätt att lösa de problem som jag brottats med.
Jag var på jakt efter en traktorgrävare att ha på en nyinskaffad gård. Hittade till slut en Hymas LP 576 på en auktionsplats. Så här i efterhand kan jag ej rekommendera att handla på dessa auktioner då det är svårt att hitta alla fel när man redan betalt och skall godkänna maskinen på plats. Denna plats kan vara långt hemifrån varför man ej alltid vill åka hem tomhänt. Men lik förbaskat så handlar man på sådana ställen :???:
Nog med klagomål, till projektet.
Bild
Här ses maskinen på håll.
När maskinen väl kommit hem fixade jag en massa el som någon flink person kopplat ur. Fick igång det mesta. Dock trasig tryckgivare till tryckluften. Tryck fick jag så ingen fara på taket. Någon som vet var man hittar sådana?

Bild

Tryckgivaren lilla runda burken, 0-10 Bar.
Värmeelementen till kupén var ej inkopplade, hittade orsaken när jag väl insåg hur man kom åt dem. Slanganslutningarnas lödningar mot värmepaketen hade spruckit. En anslutning saknades. Såg efter ett tag att en insats till 15 mm kopparrör för skärringskoppling passade ganska bra. lödde ihop allt.

Bild

Värmepaket, högra anslutningen ersatt med ny.
Värmekranen saknades också, monterade en balofix på gemensamma ledningen för bägge paketen. Motorn har en extra återcirkulationsslang varför jag hoppas att det är ok att stänga flödet genom paketen på sommaren.
Så långt allt ok. Men nu till sorgebarnet. Började gör rent klumpen som håller samman maskin och grävaggregat. Lärde mig senare att denna kallas Kungen. Och se vad man hittar.

Bild
Spricka till höger om fettnippeln. Detta skulle man ha upptäckt innan man köpte den.... Vid noggrannare inspektion hittades spricka även på vänster sida om nippeln.

Bild

Sprickor på bägge sidor om nippel samt i horisontala stål.
När man belastade kungen med att dra med grävarmen så glipade det ordentligt. Då det är svårt att förstå hur kungen ser ut inuti tänkte jag att detta bör gå att kapa bort och svetsa dit igen. Ack vad jag bedrog mig. Mycket klurande och kapande men jag kom ingenvart. Biten som spruckit glipade mer men kom ej loss. Vad göra? Beslöt mig för att ta loss kungen, måste medge att det kändes nästan oöverkomligt. Men skam den som ger sig. Började med att försöka få ut axeln. Det visade sig vara så gott som omöjligt, pressade med en 10 tons domkraft underifrån på axeln. Det enda som rörde sig var hela bakdelen på maskinen som lyftes. Då axeln ej var i sitt nedersta läge borde den gå att rotera, fick använda mig av slägga på låsblecket för att få den att vrida sig. Lyfta igen och använda grävarmen för att omväxla lasten på axeln. Till slut rörde sig axeln sådär 0,1 mm uppåt. Fortsatte på detta sätt i ett par dagar, till slut lossnade den helt.
Bild
Äntligen!
Det visade sig senare att orsaken var att axeln var krökt, inte jättemycket kanske 1-2 mm men det räckte. Axeln fick sitta som på bilden samt att jag förde upp en kort axel underifrån för att kunna flytta traktorn.
Hur lyckas man dela maskinen utan att grävarmen far i backen? Hade sett en bild på ett grävaggregat som stod tjudrat mot ett träd. Beslöt mig att prova den tekniken. Så här.

Grävaggregatet tjudrat vid en ek.
Lät alla slangar sitta kvar. Använde mig av min Massy 203 för att lyfta loss kungen. Väl nere på garageplanen såg det ut så här

Bild
Hela nedre delen av röret pulveriserat.
Visade sig att vid tillverkning har de svarvat ur röret som går efter hela kungens längd så att det endast är c:a 7-8 mm gods kvar vid lagerlägen. Detta blir en svag punkt. Här klurade jag ett tag hur man fixar något sådant. Hittade begagnade på en skrot i Östergötland. Dessa var renoveringsobjekt i behov av svetsning och kostade c:a 5000 kr + moms. De hade en som skulle vara hel för 10000 kr. Började leta ämnesrör och axel. Hittade på Tibnor, ämnesröret hade Dy=91,5 och Di=61,5 mm. Borde gå bra då axeln skall vara 60mm, hittade även en 60 mm slipad axel hos dem. Började med att försöka få loss det trasiga röret. Lite verktyg för ändamålet.

Stor kapmaskin och tigersåg med bra metallblad. Använde även mindre kapmaskiner och huggmejsel.
Extremt jobbigt då man ej kommer åt samt att det även är svetsat från baksidan. Till slut.

Bild
Röret borta! Blev bara smådelar kvar av det.
Klockan börjar bli mycket avslutar för kvällen och fortsätter imorgon. Försöker då få dit bilder som ej gick att ladda upp.

Lämnade både rör och axel till en duktig kille på ön som hade maskiner lämpliga för dessa pjäser. Det nya ämnesröret svarvades ner i överkant då det behövde vara 90 mm för att gå in i befintligt hål. I nederkant behövdes ingen svarvning då hålet hade masserats upp i dimension :smile: Röret svarvades även invändigt för lagerlägen. Bussningarnas yttermått var 65 mm. Svarvades till 64 mm för att ha lite kvar till arborrning. Då ytter och innercirklar i röret ej var helt centrerade blev innerhålet lite excentriskt placerat. Hoppades att axeln skulle gå fritt invändigt ändå. Dags att prova om röret passar.

Bild

Efter lite putsande på de bakre svetsarna gick det i. Använde migen för att punkta fast röret på många ställen. Sedan användes pinnsvets. Har ej svetsat speciellt mycket med pinne, blev därför lite darrigt i början. Men med 4 mm elektrod och 170 A smälte materialet ihop bra. Klamrade fast en koppartråd som jordpunkt.

Bild

Jordning av kungen. Dock ej jordfästning :smile:
Som syns på bilden ovan passade jag även på att förstärka plåtarna där det spruckit sist.
När jag skulle helsömma så skyddade jag blivande lagerlägen med hjälp av en mässingsklump.


Bild

Mässingskuts som fungerade som skydd mot loppor och darrig svetsare.
När det hela var färdigsvetsat visade det sig att röret slagit sig, kanske snarare sjunkit in där det svetsats mycket. Tur att min bror hade arborrat ett redskapsfäste åt min son tidigare. Utrustningen fanns kvar efter lite sökande. Ganska enkel utrustning faktiskt. Två lagerbockar för axiellt montage med sfäriska lager samt en lång 35 mm axel som borrats hål i för skär samt fästskruv. Sedan en kraftig borrmaskin att driva axeln med.

Bild

Ena sidan av arborren.
Axeln centrerades med några svarvade brickor, sedan svetsades lagerlägen fast i kungen. Brickor togs bort och skärstål monterades i axeln. Därefter borrning av lagerlägen från bägge sidor. Där röret var krokigt fick det borras ur så att axeln skulle gå fritt.

Bild

Så här blev resultatet.
Dags för bussningar hittade hos Lagermetaller. De hette AB092.40 respektive -50. sista siffror står för längden på lagret. Original var det två st 42 mm lager i varje ände med mellanrum för fettnippel. Valde ett 40 och ett 50 mm istället då 42 ej fanns. Borrade och gängade hål för fettnipplar. Liten hållare för lagret tillverkades av stål och trä!

Bild

Hållare för lager hjälper så de ej skadas vid ipressning.
Nu märkte man att hålen blivit lite koniska innersta lager gick trögare i än yttre. Intressanta frågan var nu, skall axeln gå i? Kommer den att skrapa i innervägg på rör?

Bild

Axel i lager

Yes! fungerade perfekt. Här ser man lager monterade

Bild

Jag hade glömt att borra hålet i kungen för fjädrande pinnen som håller övre axialbricka på plats. Den gamla pinnen hade gått av för länge sedan. Tillverkade ett rör jag kunde sätta i bussningen för att skydda för spånor.

Bild

Hål för fjädrande pinne ovan lagerskydd.
Så var den klar för montering.

Bild

Kungen återuppstånden.
Passade på att byta några dåliga hydraulslangar medan kungen var bortmonterad. Slang mot rör-gängan sitter något hiskeligt. Kom fram till att man kunde hålla en slägghammare som mothåll och banka på med en hammare på mutterstycket så var det betydligt enklare. Dock trångt och eländigt.
Så var det dags att lyfta på plats. Lite bängligt men till slut så. Här kan man beskåda arbetet.


Hmmm, intressant vissa bilder verkar ratas vid uppladdning, kanske något filter mot oanständiga traktorbilder? :smile:
Återkommer.
Bild

Kungen lyfts på plats med hjälp av Masseyn med hemmabyggd bom.
På bilden ovan kan även tjudringen av grävarmen ses.
Nya lager till bom och bomcylinder köptes och byttes. Vid inspektion av tappar såg man tydliga slitage när de var rengjorda. Har beställt 45 mm stång så nya kan tillverkas.
Bricka som håller stora axeln på plats saknades, svarvade en ny och målade i Volvogul färg.

Bild

Många andra saker på traktorn har fixats under loppets gång, såsom tryckluftsystem som sköt ut övertryck hela tiden, byte av transmissions och hydraulfilter, byte av läckande slangar till frontlastaren.
Det som nu är ett frågetecken är var man hittar bromsklossar till skivorna, de är rejält slitna och behöver bytas. Någon som vet?

Kungen åter i sitt säte allt frid och fröjd. Min fru är nu gladare då det finns förhoppning att flytta upp Hymasen till landet...
Senast redigerad av kurtmicke 11:05:20, 07-07-2023, redigerad totalt 3 gånger.

23 personer gillar det här inlägget.
kurtmicke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:45, 06-09-2009
Ort: Skå, Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 203, Hymas LP576, Volvo 400



martin wheelnut

#2 » 01:48:56, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där ser ut som ett rejält arbete man inte önskar varken sig själv eller någon annan med nyköpt maskin :snow: :shake_hands:
Verkar iallafall som du är på väg mot en lösning på bekymret.
/ Martin
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

kurtmicke (trådstartaren)

#3 » 09:11:57, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är inge kul att upptäcka sådant här. Kan tycka att auktionshusen borde ta lite mer ansvar. Men nu är det som det är och det är bara hårt jobb som hjälper.
Micke
kurtmicke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:45, 06-09-2009
Ort: Skå, Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 203, Hymas LP576, Volvo 400

devilwcool

#4 » 11:23:51, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämligan vilken kul att det dök upp annan LP 576 tråden. :hurra:
Vilken jobb du har lagt på kungen och nu efter lunch jag ska åka till gård och kolla på min hymas kungen. Hoppas den är inte spricken också.
Tryckgivare har jag samma på min hymas men jag vet inte vart man kan tag på ny. Finns art nummer kvar på givare eller i sprängskiss sen googla?

Värmeventil köpt jag på dalhems och wire köpte jag på biltema, se länk här.
https://dalhems.com/sv/p/984c7b0343684c ... anslutning
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000017971
Bild

Man ska kan stäng av flöde till värmepaket och det påverkar inte motor.
Du kan ser i sprängskiss hur slang ska sitter.

Bromsbelägg är cat och Artnr: CHG 244 440
Finns ny Artnr: 10037782
Jag hittar dom på ebay.com

Per G.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
devilwcool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:51, 07-03-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema m900

kurtmicke (trådstartaren)

#5 » 20:35:13, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow toppen, jag kollar upp länkar. Jag mätte upp resistans som behövs i tryckgivare för att originalmätaren skall fungera. Just nu har jag en lös manometer kopplad med slang till tryckluftssystem. Så det är ingen panik. Skall leta bland tryckgivare bör finnas någon med hyfsat rätt resistans. Hittar jag en kan jag lägga länk här.
Micke
kurtmicke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:45, 06-09-2009
Ort: Skå, Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 203, Hymas LP576, Volvo 400

ja-bond77

#6 » 21:54:36, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning! Här har jag nån bild på en kungsvetsning också. Inte samma maskin men påminner förstås...
ja-bond77 @ [Traktorgrävare/Grävlastare] Valmet 6000 renovering
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

kurtmicke (trådstartaren)

#7 » 08:49:40, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow igen, mycket arbete nedlagt på den maskinen. Såg att du räddade det gamla röret i kungen. Det var min första tanke också. Fick du till innerdiametern till glidlagret? eller hade röret töjt sig?
Mvh
Micke
kurtmicke
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:45, 06-09-2009
Ort: Skå, Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 203, Hymas LP576, Volvo 400

ja-bond77

#8 » 06:41:48, 14-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev nog bara en snabbis, minns inte om jag ens bytte bussningar. Lite slipande av fogen från insidan bara...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se