Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Nufield 460 med Warrasagregat

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

signego (trådstartaren)

#1 » 22:15:35, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
kan någon förklara följande:
Har en Nuffield 460 som ej drar (kopplingen tänker man direkt), men lite fundersam blir jag med följande senario; det går hur bra som helst utan några som helst skorrningar att trampa ner kopplingen och lägga i vilken växel som helst (både framåt o bakåt), släpper upp kopplingen och den har en tendens att röra sig framåt eller bakåt, men inte mer. sänker jag ner stödbenen så hjulen snurrar fritt så drar den som den ska både framåt o bakåt... I min värld om kopplingen vore slut borde man väl inte kunna trampa ur och helt obehindrat lägga i valfri växel, eller??
signego
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:04, 16-12-2021
Ort: Örebro/Dalarna
Sverige
Maskin: NUffield Grövare 1963



torbjorn_forsman

#2 » 22:20:06, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kopplingslamellen är utsliten (dvs för tunn), så går det bra att koppla ur fullständigt och växla men kopplingen slirar och kan inte överföra det moment den ska kunna överföra när pedalen är uppsläppt. Kolla om det finns någon inspektionslucka på kopplingskåpan som går att ta bort, och se om det går att dra några slutsatser av vad du ser där. Kolla också att det verkligen finns kopplingsspel, så att inte tryckplattan ligger i spänn via urtrampningslagret när pedalen är uppsläppt. I så fall, prova att justera kopplingsspelet enligt anvisningar i instruktionsbok eller VHB.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

signego (trådstartaren)

#3 » 23:14:00, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack,
då är det säkerligen lamellen som är slut. Har justerat tillbaka spelet på kopplingsarmen till ca.25 mm (1 tum) som sägs i serviceboken, men ingen skillnad... När jag köpte den så var kopplingsarmen säkert 25 mm åt andra hållet...

Man lär sig alltid något...
Tack!
signego
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:04, 16-12-2021
Ort: Örebro/Dalarna
Sverige
Maskin: NUffield Grövare 1963


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bustersson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se