Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Mekanisk eller elektrisk ventil för mjuk rampövergång

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

nixs

#16 » 13:05:12, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Utmärkt kommentar! Nivån på Delta P för inte tillräcklig uppmärksamhet. Standard Delta P (Stand-by tryck) i LS system brukar var 25 bar-30 bar. Har varit med om att få höja Stand-by trycket till 50 bar - 55 bar för att få en kran på en skördare att fungera bra. Högre Delta P ger rappare response.
Så för att använde din analogi på motsatt sätt så blir högt Delta P som att använda latex handskar när man ska trä en förtöjningstross genom hålet i relingen på ett fartyg (??)
Undrar om inte detta standard Delta P i LS system på 25 bar-30 bar är en kvarlega från de avlastade konstanttrycksystemen som var föregångare??!!


Nu väcker du många tankar, reflektioner, erfarenheter och minnen med mera till liv.

Som vanligt en gnutta förenklat:

Högt Delta P drar mer bränsle och ger ökad respons för ändrat flödesbehov. (Önskan av ändrad fart genom att flytta manöverspaken tex.)
Lågt Delta P drar mindre bränsle men ger en långsam respons för vilket flödesbehov du kallar på.

Delta P kan man nog kalla en systemkonstant som behöver vara hög nog för att ge tillräckligt snabb respons mot spakrörelserna men samtidigt så låg som möjligt för att inte kosta onödig bränsleförbrukning.

2 olika nivåer som är angivet Delta P på 2 olika fabrikat är 17-19 bar Delta P och 23-25 bar Delta P som jag jobbat med för inte så länge sedan.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alldeles för lågt Delta P så har du inte samspel mellan spakrörelse och reaktion på aggregatet, du kan uppleva det som ketchupeffekt eller eftersläpning.
För högt Delta P kan upplevas som en väldigt hetsig och nervös maskin, svår att göra små precisionsrörelser med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



nixs

#17 » 13:27:13, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tror det är vanligare med betydligt lägre dP, högt dP kostar bränsle.


akkamaan skrev:Ja om bränslebesparing vore det viktigaste så skulle vi ställa Stand-by trycket och Delta P till i det närmaste noll. Men då prioriterar vi bränslebesparing och inte körbarhet...


Se inlägget ovan.

Men för att krångla till det så kan och är ofta Stand-by tryck och Delta P olika på LS baserade system, i alla fall på de jag har varit i kontakt med.
Edit. Egentligen kunde man kalla detta lite omvänt "Pålastat LS system vid ingen rörelse".


Standby tryck kan gärna stå 35-40 bar för att få en snabb reaktion igång från stillastående och när man väl har aktiverat pumpflöde, LS signal och reglerdonet på pumpen så räcker ett lägre Delta P för att balansera önskad mängd flöde från pumpen mot hur mycket sliden i ventilpaketet är öppnad.

Allt detta behöver ett antal olika funktioner för att fungerar, både inställningar och extra ventiler i systemet.

Något till er andra att fundera på också:

Varför gör man så här och varför är det gjort på detta sättet ur ett helhetsperspektiv på systemdynamiken?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#18 » 13:53:44, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att standby trycket är högre än dP trycket på vissa pumpar gissar jag är mer som en egenhet hos pumpen än att det är en "feature".
Hydraulik är ju överlag lite egensinnig och uppför sig sällan "perfekt". T.ex. en enkel tryckbegränsare som öppnar på 100 bar måste ner till 90 bar för att den ska stänga igen. I tillägg varierar 100 bar settingen med flödet, har man ett större flöde så kan ventilen stå öppen på 110 bar istället. Olika utformning av ventilen gör den olika känlig för ökat flöde, på vissa sjunker t.o.m. trycket med ökat flöde.

Har kladdat med nån summeringsventil special till en specialmaskin på jobbet, det var inte kul. Man blir ganska fort ödmjuk inför hur bra LS-pumpar och annat faktiskt funkar trots alla små lustiga och olustiga fenomen som oljan kan bjuda på.

Om vi antar att det iallafall är en feature med högre standby tryck än LS-dp så har det antagligen med stabilitet att göra. Att en LS-pump stabiliserar sig på ett visst delta P är ingen självklarhet, den skulle lika gärna kunna oscillera runt ett värde, mer eller mindre våldsamt. Grunden till att vi sällan ser en fullständigt instabil pump är att pumpregulatorn är noga utprovad i test lab hos Rexroth, Parker etc. för att vara stabil och ändå ha bra respons. Hur mycket kalabalik det blev i testlabbet när dom provkörde den första prototypen lär vi aldrig få reda på men säkert blev det några överraskningar.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#19 » 19:00:43, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se hur länge denne länken varar: http://www.nachi-fujikoshi.co.jp/eng/yu ... k-t04b.htm

Den visar iallafall först en LS kompensator med en negativ karakteristik, alltså istället för den vanliga styvheten i ett LS-system så ger den här efter lite grann och minskar flödet vid högre tryck. Detta ger både bättre feedback och mjukare körning. Man får köregenskaper som ligger lite mittemellan LS och OpenCenter.

Den visar också konceptet med ett LS-deltaP som minskar med varvtalet på pumpen. Därmed så utnyttjas hela vandringen på spakarna även om man kör på tomgång och oljan inte räcker till normalt sett. Blir väl lite samma effekt som flowsharing.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ollenorell, pedal och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se