akkamaan skrev:Utmärkt kommentar! Nivån på Delta P för inte tillräcklig uppmärksamhet. Standard Delta P (Stand-by tryck) i LS system brukar var 25 bar-30 bar. Har varit med om att få höja Stand-by trycket till 50 bar - 55 bar för att få en kran på en skördare att fungera bra. Högre Delta P ger rappare response.
Så för att använde din analogi på motsatt sätt så blir högt Delta P som att använda latex handskar när man ska trä en förtöjningstross genom hålet i relingen på ett fartyg (??)
Undrar om inte detta standard Delta P i LS system på 25 bar-30 bar är en kvarlega från de avlastade konstanttrycksystemen som var föregångare??!!
Nu väcker du många tankar, reflektioner, erfarenheter och minnen med mera till liv.
Som vanligt en gnutta förenklat:
Högt Delta P drar mer bränsle och ger ökad respons för ändrat flödesbehov. (Önskan av ändrad fart genom att flytta manöverspaken tex.)
Lågt Delta P drar mindre bränsle men ger en långsam respons för vilket flödesbehov du kallar på.
Delta P kan man nog kalla en systemkonstant som behöver vara hög nog för att ge tillräckligt snabb respons mot spakrörelserna men samtidigt så låg som möjligt för att inte kosta onödig bränsleförbrukning.
2 olika nivåer som är angivet Delta P på 2 olika fabrikat är 17-19 bar Delta P och 23-25 bar Delta P som jag jobbat med för inte så länge sedan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alldeles för lågt Delta P så har du inte samspel mellan spakrörelse och reaktion på aggregatet, du kan uppleva det som ketchupeffekt eller eftersläpning.
För högt Delta P kan upplevas som en väldigt hetsig och nervös maskin, svår att göra små precisionsrörelser med.