Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hara Caway frikopplar inte

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

krokodilen

#16 » 13:48:33, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:
Johannes Parbring skrev:
Ingoberra skrev:Rostvänligt klimat nu.


Du tänker att lamellerna ska ha rostat ihop, fastän den kördes dagen innan?


Ja 2 dygn har räckt för mig en gång. Känns pedalen som vanligt så är det då min gissning iaf.


Min erfarenhet är att det släpper lätt om lamellen fastnat på ett dygn eller 2, ju mera kostnad och jobb man vill ha ju längre låter man det stå.

Spjälka kopplingen i urtrampat läge och starta upp som Magloman föreslog och trixa dig upp på hög växel genom att anpassa varvtalet, väl uppe i 15-20km/h så gasar du och tvärbromsar brutalt om vart annat. Låter kul va! :grin: :blinkis:

Köra emot ett fast objekt eller annat liknande kan funka men alla övningar med lågväxeln involverat ger garanterat sämre effekt. Risk finns ju att man spränger nåt i lådan vid alla dessa övningar.

Det finns inga luckor eller andra öppningar att ta till men å andra sidan tror jag inte den sitter speciellt hårt efter bara nån dag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Turbodiesel

#17 » 13:56:41, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inte Amazonprylar, huvudcylindern ser liknande ut som på MB306 m,fl, vanlig modell i europa på den tiden. Den har dessutom ett synligt nummer (troligen även cylinderdiametern) börja där.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Johannes Parbring (trådstartaren)

#18 » 13:59:10, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja

Renovwringssatser mm var samma som nån volvo amazon typ. Det är std mått


Okej. Ja, kikar jag på kopplingscyl från Amazon så är de inte så lika som på min. Däremot så är huvudbromscyl från Amazon relativt lik min huvudkopplingscyl, men med annan behållare. :klia:
Min är ju från 1981 och byggd på Ford 6600. Tänker att dessa delar från Hara kan vara lite olika beroende på årsmodell och bastraktor kanske.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#19 » 16:14:09, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat huvudcylindern. Inte tvärbillig, men har lokaliserat modellen via numret på den.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Johannes Parbring (trådstartaren)

#20 » 16:15:45, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag insåg även att jag fick med original reservdelslista. Se bifogad bild.

Där står artnr 203003 för slavcyl och 203004 för huvudcyl. Dessa nummer ger mig ju dock inget då det förmodligen är Haras egna nummer. Lösning på detta?

På bilden så ser bevisligen inte huvudcylindern ut exakt som den som sitter där just nu, men är desto mer lik huvudbromscylindern från en Amazon.
Bild
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

torbjorn_forsman

#21 » 17:15:10, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där huvudcylindrarna (och för den delen motsvarande slavcylindrar) brukar vara renoveringsbara. I princip är det bara cylinderdiametern man behöver veta för att få tag på rätt gummidelar.

Kopplingshuvudcylindern till VW T3 är mycket lik motsvarande på andra tyska 70-80-talskonstruktioner (t ex MB 123-serie) och med all sannolikhet passar samma repsats/innanmäte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johannes Parbring (trådstartaren)

#22 » 19:37:50, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klang och jubel, den funkar igen! :grin:

Jag luftade "bakvägen" genom att trycksatta en behållare ansluten till slavcylindern. Det kom ut lite luft, men hjälpte inte.
Då körde jag runt lite och gnuggade på med bromsen och gasen, och vips släppte det. Så den var nog fastrostad. :driver: :uupps:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se