Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 474-C4 Hjälp!!! - Kylvätska i motoroljan

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Rolandver (trådstartaren)

#16 » 14:47:22, 28-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Kan det ha fyllt en cylinder med kylarvätska? Nästa steg är nog att plocka ur spridarna och testa dra runt den, för jag antar att det inte finns glödstift att ta lös?


Så är det nog. Efter att plockat av tre spridare (nr 3 sitter fast) så kan jag konstatera att det ser "torrt" ut i kolven på cylinder 1 och 2 , medan det ser vått ut i kolven på cylinder 4. Se bilder.
Har fyllt på med 50% diesel/olja i oljetråget och kunde köra runt några varv med startmotorn, sprutade duktigt ur cylinder 4 där spridaren suttit. ( Har dåligt startbatteri så den orkar inte länge)

Nu skulle jag vilja ha ut Spridaren på cylinder 3 med. Skulle vilja köra runt motorn mer och även göra ett kompressionsprov.

Hur får man loss en spridare som sitter fast? Har provat med glidhammare men inte lyckats. Någon som har ett bra tips på hur man får ur en spridare som sitter fast på en Valmet 411BS?


Bild
Bild
Rolandver
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:42, 31-07-2009
Ort: Orsa
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas 474C4 - 1979



bonnen513

#17 » 22:36:59, 28-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

lossa den lite och köra runt motorn?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ivar Risslén

#18 » 14:34:24, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressionsprov visar nog inte något mera än vad som har kommit fram hitintills. Du måste ändå lyfta på toppen och då ser du var toppackningen har läckt. Sedan så är det till att kolla att ytan på blocket är rakt och samma med toppen. Du ser hur stora vändkanter det är i cylinderloppen om det kanske blir nödvändigt att borra om loppen om det finns ö.d. kolvar annars så är det att hona loppen lite så att den hårda ytan försvinner. Sedan är det att kolla vevlagren och ramlagren att de inte har börjat att skära p.g.a. du hade glykolvatten i oljan. Jag skulle rekommendera att du inte kör runt motorn något mera för du kan förstöra vevaxeln om något lager är dåligt. Mycket jobb blir det om man ska göra det ordentligt men då är chansen stor att den kommer att gå bra i många år.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Rolandver (trådstartaren)

#19 » 22:02:17, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Kompressionsprov visar nog inte något mera än vad som har kommit fram hitintills. Du måste ändå lyfta på toppen och då ser du var toppackningen har läckt. Sedan så är det till att kolla att ytan på blocket är rakt och samma med toppen. Du ser hur stora vändkanter det är i cylinderloppen om det kanske blir nödvändigt att borra om loppen om det finns ö.d. kolvar annars så är det att hona loppen lite så att den hårda ytan försvinner. Sedan är det att kolla vevlagren och ramlagren att de inte har börjat att skära p.g.a. du hade glykolvatten i oljan. Jag skulle rekommendera att du inte kör runt motorn något mera för du kan förstöra vevaxeln om något lager är dåligt. Mycket jobb blir det om man ska göra det ordentligt men då är chansen stor att den kommer att gå bra i många år.
https://www.maskinisten.net/posting.php?mode=quote&f=54&p=4834682#

Tack - många goda råd. :smile2:
Rolandver
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:42, 31-07-2009
Ort: Orsa
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas 474C4 - 1979


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se