Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Motor varvtal sänker sig - har ingen kraft MF 40R / Perkins 3.152

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

David, Luleå

#16 » 23:50:26, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma med MF550.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



Henry01 (trådstartaren)

#17 » 23:14:44, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har monterat pumpen nu och urluftat den flera gånger - diesel kom rakt ut utan bubblor. Däremot kommer det nu betydligt mer diesel ur matarpumpen per pumpslag än tidigare, vilket troligen beror på de otäta ventilerna i den gamla matarpumpen. Motorn startade väldigt dåligt, men gick sedan och jag kunde köra grävlastaren ca 30 meter åt sidan (i flera steg, d.v.s. alltid gasa/köra, sedan släppa gaspedalen igen, sedan köra igen osv. Detta förhindrade att motorn stoppa varvtalet) Motorn accelererade också normalt vid acceleration. Sedan lät jag den gå en stund på runt 1000 varv (10-15 minuter). Efter det kunde jag dock trycka på gasspaken till full gas och motorvarvet ökade bara i snigelfart, ibland inte alls. När jag började att köra sjönk motorvarvtalet drastiskt, nästan så att det stannade.
Det skulle också tyda på ett bränsleproblem, eller hur? Men skulle den inte ändå behöva börja bra om det fanns tillräckligt med diesel igång vid starten? Kan något sådant här komma från en utbränd topppackning (mellan två cylindrar)?

Om jag ska vara ärlig, eftersom det är -12 grader ute för tillfället så känner jag inte riktigt för att pyssla

Hälsningar Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

David, Luleå

#18 » 11:41:19, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från min MF 550 tråd:

David, Luleå skrev:
rospigg skrev:Prova med att hålla motorn på 1000 rpm och sen lossar du ett spridarör i taget.
Är det tydlig skillnad i varvtal på just bara ett rörs lossande - ja då är det nästan tvärsäkert att toppackningen blåst mellan de andra två cylindrarna.


Ok då kör vi. Två rör kan jag lossa utan att det märks alls på gången. Sista så reagerar den direkt och tappt varv.

https://youtube.com/shorts/6g0XEBtyAVM?feature=share

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Henry01 (trådstartaren)

#19 » 00:02:57, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej David,

Kanon, det låter bra. Det testar jag! Tack för tipset.
Mvh Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

Henry01 (trådstartaren)

#20 » 22:54:59, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort så. På första cylindern sänkte sig varvtalet tydligt, på andra cylindern också. På tredje var det omöjligt att skruva loss ledningen - varken på sprutaren eller på pumpen. Tanken och hållaren från frontlastaren är i väg...
Men nu? Egentligen tyder det inte till topplockspackningen, eller hur? Hur är det när en ring på kolven är sönder?
Konstigt var att efter motorstart var varvtalet bara 900 och det var inte möjligt att öka den med gasspaken. När jag sprutade bromsrengöring i luftfilter gick varvtalet langsam högre och högre (gasspaken på fullgås) upp till 1400 och stannade där efter det. Men efter jag gick ner i varvtalet med gasspaken och sedan ställde spaken på fullgås igen, ökte varvtalet inte. :screwy:
För att vara säkert har jag skruvat loss bränsleslangen (från tanken) på matarpumpen igen - där kom mycket diesel ut.

Kan det vara ett fel på insprutningspumpen?
Hälsningar Frank
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

Orsa

#21 » 10:00:57, 26-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, skicka pumpen till en dieselverkstad för rengöring/reparation. Det är bättre att göra det än att köpa en nytillverkad (pirat?).
Dina symptom stämmer bra med att insprutningspumpen blivit matad med mackdiesel, körs sällan och det blir nedbrytningsrester av lagring/kondens som inte pumpen klarar. Sen framöver med nyrengjord tank, system, nya filter, reparerad pump så är det bra sen.
Jag har efter två tidigare problem och återställningar valt köra på B0-diesel. Ett tag innan dess körde jag med mackdiesel plus biocid (Biltemas, finns en mer koncentrerad/annorlunda? för båt). Vissa kör med HVO100. Livet är för kort för de flesta att verkligen skapa erfarenhet och kunskaper men det du läser är vad jag vet och följer med bra resultat hittills.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Henry01 (trådstartaren)

#22 » 23:02:15, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Orsa,

var får man B0 diesel någonstans?
Henry01
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:42, 18-08-2022
Ort: Hudiksvall kommun
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R

torbjorn_forsman

#23 » 09:00:34, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla stora mackkedjor har en söktjänst där man kan söka på ett visst bränsle och se vilka mackar inom kedjan som säljer det.
Men om man bortser från priset så finns det ingen anledning att köpa B0 när det nu finns HVO, som dessutom är mycket lättare att få tag på.

Tänk på att algtillväxt i fossil diesel var ett problem redan för många år sedan innan man började blanda i RME, så B0 är inte alls immun mot sådant.
Har man verkligen sådana problem, vilket knappast är troligt i Hudiktrakten, så är mer effektiva sätt att sätta dit torkfilter på tankventilationen och inte minst tänka på hur maskinen förvaras. Undvik att låta den stå framme i solen så det blir stora temperaturväxlingar i tanken mellan dag och natt så den "andas" och drar i sig fuktig luft via tankventilationen i onödan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se