Hej!
Jag är ganska ny på detta forum (men jag har redan surfat mycket och tycker att det är riktigt bra) och jag vet att det inte är så bra om du ber om akut hjälp med första inlägg. Situationen är denna:
Förra året köpte jag en MF 40 R med 3900 drifttimmar för att göra grävarbetet på gården. Vi har grävt upp och dränerat hela källaren sedan sommaren i år. Det gick smidigt. Allt du behövde göra var att vrida på tändningsnyckeln en kort stund så gick motorn (och grävmaskinen hade mycket kraft). Sedan grävde vi i en stor trekammarbrunn och kanalerna för rören - allt var jättebra också. Nu är det sista som bör följa sippandet. I början gick motorn jättebra - sedan sjönk varvtalet plötsligt när den skulle fungera ordentligt under grävningen. Jag släppte manöverspakarna för sent och motorn stannade. Han ville inte starta mer. Med några skvätt Start Pilot (jag vet, det kan råda delade meningar om - det var egentligen bara lite och som inte tvättar bort oljefilmen i cylindrarna) kom den direkt och gick i 1300 varv ( jag gräver med det). Så fort motorn behövde rejäl kraft igen sjönk varvtalet igen. Ett tag släppte jag snabbt manöverspakarna på grävmaskinen så att farten återhämtade sig igen. Sedan kom en större sten och motorn stannade igen.
Den tidigare ägaren kunde inte komma ihåg när (eller om) han hade bytt dieselfiltren. Så jag bytte dessa. Eftersom insidan av tanken är ganska rostig var filtren troligen igensatta. Sedan luftade jag systemet tills jag hade bubbelfri diesel vid insprutningspumpen. Med några skvätt Startpilot startade den omedelbart, den gick smidigt i hög varvtal och jag var nöjd (om än för tidigt). Motorn hade fortfarande ingen kraft! Om jag stannar ett ögonblick brukar jag sänka varvtalet till 900 varv - varvtalet sjönk ytterligare av sig självt, men det gick fortfarande precis innan det stannade (runt 550 varv). Så jag tryckte på gasen till full gas för att förhindra det. Men det blev ingen fartökning. Efter en kort stund stannade den. Sedan ventilerade jag ut luften flera gånger (hoppades att det fortfarande fanns luft någonstans) men utan resultat. Motorn startar inte av sig själv, oavsett vilket läge gasreglaget är på. Med startpilot tänds den omedelbart och går när hastigheten är över 1100 (vid lägre hastigheter går den en stund och stannar sedan). När motorn måste fungera - även vid körning (jag trodde att det kunde vara något fel på den hydrauliska överströmningsventilen). Det är som om insprutningspumpen inte justerar varvtalet.
Sen läste jag om en sil att huvudbränslekranen och i insprutningspumpen. Silen i pumpen är helt ren. För att kontrollera kranen skruvade jag loss ledningen från bränslekranen till förmatningspumpen på pumpen - en rik stråle kommer ut. Jag använde även en slang för att blåsa in luft därifrån i tanken - detta fungerar perfekt och en rik dieselstråle kommer ut direkt efteråt.
Insprutningspumpen får diesel, annars skulle den inte gå utan belastning. Men det räcker förmodligen inte för att uppnå korrekt prestanda. Kan det vara förmatningspumpen? När jag ventilerade (min fru pumpade och jag ventilerade) såg jag inga intermittenta strömmar av diesel - det mesta av dieseln rann av gravitationen.
Eller jag kanske letar efter felet på helt fel ställe, eller har ett misstag i mitt tänkande?
Eftersom det bara snöade 50 cm förra veckan och sedan regnade i två dagar så är det nu lera överallt. Eftersom jag inte kan komma därifrån måste jag ta med mig alla verktyg etc genom leran till MF:n. Från slutet av denna vecka ska det snöa och frysa rejält igen och då kommer inget att fungera här. Jag måste göra det på något sätt först. Jag har till och med funderat på att hyra en grävmaskin - det är inte så lätt här på grund av avståndet (40 km till stan) och kostnaderna.
Hoppas någon av er har ett bra tips till mig. Tack på förhand!!!!
vänliga hälsningar
Frank
Feedback geben
Seitenleisten