Det beror på hur bränslesystemet är gjort, vilken typ av
insprutningspump det är osv. Finns inte instruktionsboken till din maskin, så går det nog att följa luftningsanvisningar i instruktionsboken för någon annan maskin av
ungefär samma årgång med samma slags motor och insprutningspump. Det finns gott om sådana i Downloads på detta forum.
Rent allmänt så brukar det gå till så att man öppnar en luftnippel någonstans, kanske på insprutningspumpen eller någon filterhållare, och pumpar med en
handpump tills det kommer ut
bränsle utan luftblåsor. Ev finns det flera luftnipplar och då ska man lufta i en i taget av dem, i rätt ordning. På vissa motorer måste vevaxeln stå i rätt läge för att det ska gå att handpumpa, handspaken har ingen inverkan om matarpumpens arm redan är intryckt av nocken på kamaxeln.
Om man har luftat färdigt överallt före insprutningspumpen så kan det fortfarande vara svårt att få igång motorn om det finns
luft i pumpelementen och spridarrören. I så fall kan man behöva lossa ett eller ett par
spridarrör vid spridarna och köra på startmotorn tills det kommer fram bränsle dit, därefter brukar man kunna dra åt överfallsmuttrarna och starta.
Rengör ordentligt innan du öppnar någon luftnippel eller lossar något spridarrör, så det inte ens finns skuggan av en risk att det kommer in skräp i bränslesystemet.
Om det finns gamla dåliga och porösa bränsleslangar i systemet så ska man inte bli förvånad om det är svårt att lyckas med luftningen. Speciellt måste man se upp med tyg- eller stålomspunna slangar, de kan se fina ut utvändigt men ändå läcker de som såll. Om det luktar diesel om handen sen man har tagit i en
slang, eller om det bubblar om den då man blåser med munnen i ena änden och håller för andra änden, så är det ingen mening att försöka starta innan de slangarna är bytta.
Igensatta
bränslefilter, dåliga tätningar vid filterkopparna eller smuts i sugsilen i tanken kan också ställa till problem vid luftning.